واکاوی نظریه وحدت برخی سور قران با استناد به سیاق
نویسندگان:
مریم صباغی ندوشن
،
محمد حسن حائری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
کلیدواژه:
Dhuha and Inshirah
،
ضحی و انشراح
،
وحدت
،
unity
،
سیاق
،
context
،
appreciation
،
تقدیر
،
discount
،
تنزیل
،
فریضه
،
duty
چکیده:
علیرغم تعین سوره ضحی و انشراح و همچنین فیل و قریش، و تمایز هریک از دیگری در مصاحف کنونی نظر مشهور در میان متقدمین بر اعتقاد به یگانگی هر یک از این دو سوره استقرار یافته است. این انگاره با استناد به سیاق آیات افزون بر روایات چنان تحتم یافته است، که به فتوای اسقاط آیه بسمله از آغاز سوره دوم هنگام قرائت آن دو در نماز فریضه نیز انجامیده است. این در حالی است که سیاق به لحاظ کارکرد فاقد چنین قابلیتی است. زیرا سیاق خواه به صورت تقدیر عاطف تجسم یابد، خواه به صورت تنزیل فصل به وصل، صرفا صلاحیت تصرف در معنای مدلول را دارد. تا با تأثیر وتأثر عناصر دخیل در آن اعم از حال و مقال، دلالت مستقر از مجموع کلام انعقاد یافته و معنای مدلول استیفاء گردد. بی آنکه شأنیت تصرف در گستره دال به نحو رفع فاصل یا ایجاد آن را داشته باشد، تا نظریه وحدت در مقابل تعدد را مستدل و مستند نماید. روایات نیز به عنوان دلیل استنادی دیگر قاصر از اثبات وحدت حقیقی آن دو می باشند. بلکه مدلول نهایی آنها وحدت حکمی به معنای آن است که در قرائت بعداز حمد در نماز فریضه به منزله یک سوره به شمار می آیند.
علیرغم تعین سوره ضحی و انشراح و همچنین فیل و قریش، و تمایز هریک از دیگری در مصاحف کنونی نظر مشهور در میان متقدمین بر اعتقاد به یگانگی هر یک از این دو سوره استقرار یافته است. این انگاره با استناد به سیاق آیات افزون بر روایات چنان تحتم یافته است، که به فتوای اسقاط آیه بسمله از آغاز سوره دوم هنگام قرائت آن دو در نماز فریضه نیز انجامیده است. این در حالی است که سیاق به لحاظ کارکرد فاقد چنین قابلیتی است. زیرا سیاق خواه به صورت تقدیر عاطف تجسم یابد، خواه به صورت تنزیل فصل به وصل، صرفا صلاحیت تصرف در معنای مدلول را دارد. تا با تأثیر وتأثر عناصر دخیل در آن اعم از حال و مقال، دلالت مستقر از مجموع کلام انعقاد یافته و معنای مدلول استیفاء گردد. بی آنکه شأنیت تصرف در گستره دال به نحو رفع فاصل یا ایجاد آن را داشته باشد، تا نظریه وحدت در مقابل تعدد را مستدل و مستند نماید. روایات نیز به عنوان دلیل استنادی دیگر قاصر از اثبات وحدت حقیقی آن دو می باشند. بلکه مدلول نهایی آنها وحدت حکمی به معنای آن است که در قرائت بعداز حمد در نماز فریضه به منزله یک سوره به شمار می آیند.
واکاوی نظریه وحدت برخی سور قران با استناد به سیاق
3/21/2019 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
واکاوی نظریه وحدت برخی سور قران با استناد به سیاق
نویسندگان:
مریم صباغی ندوشن
،
محمد حسن حائری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
استناد امامان(علیهمالسّلام) به قرینه سیاق در تفسیر آیات الاحکام
نویسندگان:
محمدحسین انصاری حقیقی
،
محمدصادق علمی سولا
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 3
هندسه (توزیع و تمرکز) قدرت با استناد به دیدگاه برخی فقهای معاصر
نویسنده:
علیرضا زمزم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95
استناد امامان ((علیهم السّلام)) به قرینه سیاق در تفسیر آیات الاحکام
نویسنده:
محمدحسین انصاری حقیقی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
درنگی در معنای لغوی-تفسیری واژه «کظم»، با استناد به سیاق آیات، با رویکرد تحلیلی انتقادی
نویسندگان:
مسعود اقبالی
،
زهره نریمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 107
دلایل ناکارآمدی نظریه وحدت موضوعى سورههای قرآن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
دلایل ناکارآمدی نظریه وحدت موضوعی سوره های قرآن
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 زمستان 1387 شماره56
تحلیل قیام عاشورا با استناد به آیات قرآنی
نویسندگان:
سید رضی قادری
،
مهرداد دیوسالار
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 9
دلالتیابی آیۀ اکمال با استناد به کارکرد فن بلاغی «تقدیم»
نویسنده:
سیده فاطمه کیایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99