نگاهی به گفت وگو درباره المیزان
نویسنده:
علی رضایی تهرانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
کلیدواژه:
تفسیر المیزان
،
علامه طباطبایى
،
نقدهاى
،
تفسیر قرآن به قرآن
،
کاستىها
،
ویژگىها/آراء تفسیرى علامه طباطبایى
،
حدیث ثقلین
،
خلود در آتش
،
ظهر و بطن
چکیده:
بررسى و نقد مصاحبههاى فصلنامه پژوهشهاى قرآنى با سه نفر از استادان حوزه علمیه درباره المیزان است. نویسنده، ایرادهاى مطرح شده توسط استادان بر المیزان را بىمورد دانسته و علت آن را کم توجهى به طرح کلى علامه و عمق آراى وى و اختلاف مبانى مطرح مىکند. نظر استاد معرفت را مبنى بر اینکه علامه تحت تأثیر المنار، تا سوره یوسف، به شرح و بسط بیشتر مطالب پرداخته، رد مىکند و علّت آن را احتمال عدم اتمام تفسیر از جانب علامه به دلایل مختلف دانسته که منجر به طرح مباحث مهمّ و شرح و بسط بیشتر مطالب در مجلدات آغازین المیزان شده است. سپس به نقد آراء استاد معرفت در زمینه ظهر و بطن، مجرد و مخلوق بودن روح و استفاده و نقل آراى قدماى مفسّران در تفسیر پرداخته است. در ادامه، نظر استاد دکتر صادقى را مبنى بر اینکه علامه در زمینه "خلود در آتش" از نظرات فلاسفه تبعیّت کرده و گفتهاند "خلود، نهایت ندارد"، در صورتى که عدل الهى مقتضى آن است که خلود در آتش محدود باشد، رد مىکند و با دلایل عقلى و نقلى، "خلود در آتش" را به اثبات مىرساند و دیگر آراء استاد صادقى را در مورد نظرات تفسیرى علامه طباطبایى از جمله متعلّق زکات، عدم جدایى قرآن و برهان و عرفان به نقد کشیدهاند. در پایان، آراء استاد سیدان در مورد دیدگاههاى تفسیرى علامه طباطبایى از جمله روش تفسیر قرآن به قرآن، تبیان و نور بودن قرآن، عرضه روایات بر قرآن، فهم علامه از حدیث ثقلین، "واللَّه اعلم" آوردن علامه در پایان نظرات تفسیرىاش، عدم استفاده از تمام روایات و تأثیراتش با مسائلى عقلى بر تفسیر به تفصیل مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.
بررسى و نقد مصاحبههاى فصلنامه پژوهشهاى قرآنى با سه نفر از استادان حوزه علمیه درباره المیزان است. نویسنده، ایرادهاى مطرح شده توسط استادان بر المیزان را بىمورد دانسته و علت آن را کم توجهى به طرح کلى علامه و عمق آراى وى و اختلاف مبانى مطرح مىکند. نظر استاد معرفت را مبنى بر اینکه علامه تحت تأثیر المنار، تا سوره یوسف، به شرح و بسط بیشتر مطالب پرداخته، رد مىکند و علّت آن را احتمال عدم اتمام تفسیر از جانب علامه به دلایل مختلف دانسته که منجر به طرح مباحث مهمّ و شرح و بسط بیشتر مطالب در مجلدات آغازین المیزان شده است. سپس به نقد آراء استاد معرفت در زمینه ظهر و بطن، مجرد و مخلوق بودن روح و استفاده و نقل آراى قدماى مفسّران در تفسیر پرداخته است. در ادامه، نظر استاد دکتر صادقى را مبنى بر اینکه علامه در زمینه "خلود در آتش" از نظرات فلاسفه تبعیّت کرده و گفتهاند "خلود، نهایت ندارد"، در صورتى که عدل الهى مقتضى آن است که خلود در آتش محدود باشد، رد مىکند و با دلایل عقلى و نقلى، "خلود در آتش" را به اثبات مىرساند و دیگر آراء استاد صادقى را در مورد نظرات تفسیرى علامه طباطبایى از جمله متعلّق زکات، عدم جدایى قرآن و برهان و عرفان به نقد کشیدهاند. در پایان، آراء استاد سیدان در مورد دیدگاههاى تفسیرى علامه طباطبایى از جمله روش تفسیر قرآن به قرآن، تبیان و نور بودن قرآن، عرضه روایات بر قرآن، فهم علامه از حدیث ثقلین، "واللَّه اعلم" آوردن علامه در پایان نظرات تفسیرىاش، عدم استفاده از تمام روایات و تأثیراتش با مسائلى عقلى بر تفسیر به تفصیل مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.
نگاهی به گفت وگو درباره المیزان
3/21/1997 12:00:00 AM
نگاهى به کنوانسیونهاى بینالمللى درباره حقوق زن
نویسنده:
سید حسین همایون مصباح
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 164-163
نگاهی به دیدگاه هاکینگ دربارة تجربة دینی
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
نگاهی به مواضع شیعه درباره توسل و زیارت
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 172 محرم ویژهنامه مناطق مشترک
نگاهی به کتاب نوانتشارِ درسهایی دربارۀ فرق اسلامی
نویسنده:
حمید عطائی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 198
نگاهی به کتاب نوانتشار درس هایی درباره فرق اسلامی
نویسنده:
حمید عطائی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 دوره 33، شماره 6 (بهمن و اسفند 1401)
نگاهی نو به دیدگاه امام خمینی درباره مالکیت معنوی
نویسندگان:
طاهر علی محمدی
،
احمد اولیایی
،
مقاله نشریه: دانش حقوق مدنی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره2
مطالعه چگونگی و کارکردهای گفت وگو در سیره نبوی با نگاهی به نظریه کنش ارتباطی
نویسندگان:
محسن الویری
،
حسین مهربانی فر
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 (پياپي 6)، پاييز 1393 شماره2
انحصارگرایی تشریعی ـ تشکیکی: دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان دربارۀ کثرت ادیان
نویسندگان:
امیرحسین پاشایی
،
قاسم پورحسن
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30