بررسی نماز در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی
نویسنده:
حمیدرضا سلیمانیان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
چکیده:
در فرهنگ و تمدّن اسلامی به واسطۀ تعدّد و تنوّع نظامها و مکاتب شناختی، حوزههای گوناگونی چون فقه، کلام، فلسفه، عرفان مجال ظهور یافت. گرچه مهمترین خاستگاه معارفِ عرفانی، شریعت است، به نظر میرسد در مبانی نظری و عملی، تفاوتی فاحش با سایر حوزههای معرفتی دارد. این تفاوت در برداشتها و استنباطهای عارفانه از بسیاری ارکان دینی و شریعتی، فی المثل نماز، هویدا است. توجه به بواطن، معانی و روح عبادات در برابر ظاهرگرایی، تفکّر و تعقّل در حوزۀ شریعت و تکیه بر احوالات خاص عارفانه و حضور قلب، از مهمترین ارکان اعتقادی عرفان است که آن را در تقابل با شریعت مداری صرف قرار میدهد. این اصول و قواعد نظری در قرائتهای عارفانه در باب خالصترین وسیلۀ ارتباطی انسان با خدا یعنی نماز آشکار است. در حیطۀ تعالیم عملی نیز توصیههای عارفان بر مراقبت از نفس، ترک خودبینی، اخلاص در عبادت و دفع سایر مقاصد دنیوی و اخروی در دینداری، و در نهایت ترک عادتپرستی مبتنی است. تعالیم عملی عرفان نیز در باب نماز مشحون از این نکتهسنجیها میباشد. مقالة حاضر ضمن توجه به این مبانی نظری و عملی، نماز را در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی مورد بررسی قرار داده است.
در فرهنگ و تمدّن اسلامی به واسطۀ تعدّد و تنوّع نظامها و مکاتب شناختی، حوزههای گوناگونی چون فقه، کلام، فلسفه، عرفان مجال ظهور یافت. گرچه مهمترین خاستگاه معارفِ عرفانی، شریعت است، به نظر میرسد در مبانی نظری و عملی، تفاوتی فاحش با سایر حوزههای معرفتی دارد. این تفاوت در برداشتها و استنباطهای عارفانه از بسیاری ارکان دینی و شریعتی، فی المثل نماز، هویدا است. توجه به بواطن، معانی و روح عبادات در برابر ظاهرگرایی، تفکّر و تعقّل در حوزۀ شریعت و تکیه بر احوالات خاص عارفانه و حضور قلب، از مهمترین ارکان اعتقادی عرفان است که آن را در تقابل با شریعت مداری صرف قرار میدهد. این اصول و قواعد نظری در قرائتهای عارفانه در باب خالصترین وسیلۀ ارتباطی انسان با خدا یعنی نماز آشکار است. در حیطۀ تعالیم عملی نیز توصیههای عارفان بر مراقبت از نفس، ترک خودبینی، اخلاص در عبادت و دفع سایر مقاصد دنیوی و اخروی در دینداری، و در نهایت ترک عادتپرستی مبتنی است. تعالیم عملی عرفان نیز در باب نماز مشحون از این نکتهسنجیها میباشد. مقالة حاضر ضمن توجه به این مبانی نظری و عملی، نماز را در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی مورد بررسی قرار داده است.
بررسی نماز در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی
3/20/2012 12:00:00 AM
بررسی و معرفی ادبیات فارسی زرتشتی
نویسنده:
سید سعید رضا منتظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 156
بررسی تجلی و حضور مضامین دینی در ادبیات فارسی پیش از قرن هفتم
نویسندگان:
مهدی ممتحن
،
گرد آفرین محمدی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 2
بررسي گسترة جنبش نرمافزاري
ارائه دهنده:
محمدتقی سبحاني
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1383
مـرورى بـر لطـافتهاى شعرى و ادبیـات عرفـانـى امـام خمینـى
نویسنده:
محبوبه پلنگى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 91
بررسی جامعه شناختی فمینیسم در ادبیات معاصر ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اعتدالگرایی در گسترۀ تاریخ تمدن اسلامی؛ یک بررسی مقدماتی
نویسنده:
محسن الویری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 75
بررسی مرتبه اسمای مستأثره در نظام هستیشناختی عرفانی
نویسنده:
رسول باقریان خوزانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51