بررسی مرتبه اسمای مستأثره در نظام هستی‌شناختی عرفانی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
چکیده:
اسمای مستأثره از موضوعات مشترک میان عرفان و شریعت است. در شریعت این اسما مختص حضرت حق دانسته شده است. در آثار عرفانی هم مطالب مختلفی درباره این اسما به‏خصوص مرتبه آنها آمده است. ما در این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تعیین مرتبه این اسما و آثار و نتایج آن خواهیم پرداخت. در میان عارفان درباره مرتبه اسمای مستأثره چهار دیدگاه وجود دارد: مقام ذات، شئون ذاتی اندراجی در مقام ذات، مقام احدیت و اسمای ذاتی. بر اساس دو دیدگاه نخست، تعبیر «اسم» و نیز تعبیر «استیثار» که در روایات آمده، تسامحی است؛ ضمن اینکه سوگند به این اسما که در برخی روایات آمده، با مبانی عارفانی قابل توجیه نیست، بر خلاف دو دیدگاه اخیر که این مشکلات را ندارند. تعیین مرتبه اسمای مستأثره در حل چند مسئله دیگر موثر است: نخست مسئله وحدت یا تعدد این اسما؛ طبق دو دیدگاه مقام ذات و مقام احدیت، اسم مستأثر یکی است؛ ولی طبق دو دیدگاه دیگر اسمای مستأثره متعددند. دوم مسئله علم به اسمای مستأثره؛ طبق دو دیدگاه مقام ذات و شئون ذاتی در مقام ذات، علم به این اسما امکان­پذیر نیست؛ ولی بر اساس دیدگاه مقام احدیت و اسمای ذاتی انسان کامل می­تواند بدان علم داشته باشد. سوم مسئله وجود مظهر برای این اسما؛ بر اساس دو دیدگاه مقام ذات و شئون ذاتی، این اسما، مظهری ندارند، بر خلاف دو دیدگاه دیگر که این اسما دارای مظاهر مستأثره‏اند.

بررسی نماز در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1

هستی‌شناختی جایگاه زن در آموزه‌های اسلامی و فمینسیتی

نویسنده: نیا فضه خاتمی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 263

معرفت‌شناسی اختلافِ‌نظر و شواهدِ مرتبه بالاتر

نویسنده: امید کریم زاده ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79

سرقت عرفانی

نویسنده: محمد قنبری ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 107-108

رستاخیز عرفانی

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 257

نقش نگاه هستی‌شناختی ابن‌عربی در تبیین چیستی و هستی وحی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24

اخلاق در اندیشه عرفانی مولانا

نویسنده: ولی الله نصیری ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 29
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397