رابطۀ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانشآموزان پایۀ نهم متوسطه
نویسنده:
مریم عبدالهی مقدم
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهٔ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی دانشآموزان در مقطع متوسطهٔ اول، پایهٔ نهم، در شهرستان خرمآباد انجام شده است. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطهٔ اول در شهرستان خرمآباد بودند که از میان آنها براساس جدول مورگان 350 نفر، 175پسر و 175دختر، براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای رشد اخلاقی معنویپور (2012) و رفتار اخلاقی سوانسون و هیل (1993) را تکمیل کردند. وضعیت آموزشی دانشآموزان هم براساس معدل نیمسال آموزشی آنها سنجیده شد. سپس با استفاده از تحلیل آماری همبستگی رگرسیون، یافتهها نشان داد که بین فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی دانشآموزان، همبستگی مثبت وجود دارد؛ اما بین رشد اخلاقی و وضعیت آموزشی، همبستگی معنادار وجود ندارد. همچنین، وضعیت آموزشی، پیشبین خوبی برای رفتار اخلاقی دانشآموزان نبوده است. بنابراین، لازم است که به آموزش فضیلتهای اخلاقی و رشد آنها در نوجوانان توجه کرد تا پیامدهای آن در زمینهٔ پیشرفت آموزشی نمایان شود. نباید صرفاً به عامل تحصیل در رشد اخلاقی متکی بود؛ بلکه باید عوامل تأثیرگذار دیگر بر رشد اخلاقی را هم در کنار وضعیت آموزشی مطالعه کرد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهٔ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی دانشآموزان در مقطع متوسطهٔ اول، پایهٔ نهم، در شهرستان خرمآباد انجام شده است. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطهٔ اول در شهرستان خرمآباد بودند که از میان آنها براساس جدول مورگان 350 نفر، 175پسر و 175دختر، براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای رشد اخلاقی معنویپور (2012) و رفتار اخلاقی سوانسون و هیل (1993) را تکمیل کردند. وضعیت آموزشی دانشآموزان هم براساس معدل نیمسال آموزشی آنها سنجیده شد. سپس با استفاده از تحلیل آماری همبستگی رگرسیون، یافتهها نشان داد که بین فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی دانشآموزان، همبستگی مثبت وجود دارد؛ اما بین رشد اخلاقی و وضعیت آموزشی، همبستگی معنادار وجود ندارد. همچنین، وضعیت آموزشی، پیشبین خوبی برای رفتار اخلاقی دانشآموزان نبوده است. بنابراین، لازم است که به آموزش فضیلتهای اخلاقی و رشد آنها در نوجوانان توجه کرد تا پیامدهای آن در زمینهٔ پیشرفت آموزشی نمایان شود. نباید صرفاً به عامل تحصیل در رشد اخلاقی متکی بود؛ بلکه باید عوامل تأثیرگذار دیگر بر رشد اخلاقی را هم در کنار وضعیت آموزشی مطالعه کرد.
رابطۀ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانشآموزان پایۀ نهم متوسطه
3/20/2016 12:00:00 AM
رابطۀ دینداری با سلامت روان دانشآموزان دختر در مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سقز
نویسنده:
کمال سلیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
مقایسۀ هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار مقطع متوسطه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
رابطة دینداری با کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
نویسندگان:
اکبر صالحی
،
سید نبی الله قاسم تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
بایسته ها و شایسته های متون اموزشی فلسفی پرسشهایی حول محور وضعیت موجود متون اموزشی فلسفی و وضعیت مطلوب
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله کنفرانس: همایش بررسی متون و منابع حوزه های فلسفه، کلام، ادیان و عرفان - 1384
بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن
نویسنده:
میثم پیمان جو
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاطآوری، براساس آیات و روایات
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
رابطه نگرش مذهبی، تعهد اخلاقی و سبک زندگی با وضعیت زناشویی (طلاق/ عدم طلاق) در زنان و مردان شهر اصفهان
نویسندگان:
فریبا یزدخواستی
،
فرزانه خالقی دهنوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 33