رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مطالعه رابطه دینداری و عملکرد آموزشی در معلمین با هدف جبران بخشی از کمبودهای مطالعات جامعه شناختی مرتبط با موضوعات اساسی دو نهاد دین و آموزش و پرورش و پاسخ به سوال آیا می توان گفت که معلمین دیندارتر، لوزوما معلمینی موفق تر در امر آموزش (تدریس دروس) هستند؟ بر اساس مدل سنجش دینداری شجاعی زند ۱۳۸۴ به انجام رسیده است. روش پژوهش پیمایش است از نوع تحقیقات مقطعی با جامعه آماری ۲۴۴۰ نفر (معلمان شاغل در مدارس راهنمایی چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر قم، در سال تحصیلی ۸۸ - ۱۳۸۷ ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه ای است با ۴۵ گویه که به روش نونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در بین حجم نمونه برآورد شده از طریق فرمول کوکران شامل ۴۰۰ نفر (۲۰۰ معلم زن و ۲۰۰ معلم مرد) توزیع گردیده است. مهمترین یافته های تحقیق نشان می دهند که: بین میزان دینداری و التزام معلمین به ابعاد مختلف دینداری و متغیرهای جنسیت، سن، رشته تحصیلی و محل تولد آنها رابطه وجود دارد. عملکرد آموزشی معلمین، با توجه به متغییر جنسیت و رشته تحصیلی به شکل معنا داری متفاوت می باشد. هر یک از ابعاد دین داری سهم و اثری متفاوت بر روی دیدنداری کلی فرد دارند به نحوی که در بین نه بعد دینداری که همگی دارای همبستگی مثبت با نتغیر دینداری هستند دو بعد شرعیات و عبادیات بیشترین بعد اعتقادات، کمترین سهم و اثر را در تبیین متغیر دینداری دارند. بین دینداری و عملکرد آموزشی معلمین، رابطه مستقیم وجود دارد و در مجموع؛ ۶/۷۶ درصد از کل واریانس متغیر وابسته، توسط کلیه متغیرهای مستقل (ابعاد دینداری) و واسط (دینداری)، قابل تبیین می باشد. در بین متغیرهای مستقل موثرترین اثر متعلق است به سه بعد اخلاقیات (۱۹۸/۰ = B )، شرعیات (۱۷۵/۰ = B) و عبادیات (۱۴۸/۰ = B) و کمترین اثر هم مختص دو بعد اعتقادات (۰۱۴/۰ = B) و ایمانیات (۰۲۸/۰ = B) البته متغیرهای دینداری (۳۱۲/۰ = B) خود دارای بیشترین سهم و وزن در تبیین متغیر عملکرد آموزشی معلمین می باشد. کلید واژه ها: دین - ابعاد دین - دینداری - ابعاد دینداری - دینداری معلمین - مدل سنجش دینداری - عملکرد آموزشی معلمین.
مطالعه رابطه دینداری و عملکرد آموزشی در معلمین با هدف جبران بخشی از کمبودهای مطالعات جامعه شناختی مرتبط با موضوعات اساسی دو نهاد دین و آموزش و پرورش و پاسخ به سوال آیا می توان گفت که معلمین دیندارتر، لوزوما معلمینی موفق تر در امر آموزش (تدریس دروس) هستند؟ بر اساس مدل سنجش دینداری شجاعی زند ۱۳۸۴ به انجام رسیده است. روش پژوهش پیمایش است از نوع تحقیقات مقطعی با جامعه آماری ۲۴۴۰ نفر (معلمان شاغل در مدارس راهنمایی چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر قم، در سال تحصیلی ۸۸ - ۱۳۸۷ ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه ای است با ۴۵ گویه که به روش نونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در بین حجم نمونه برآورد شده از طریق فرمول کوکران شامل ۴۰۰ نفر (۲۰۰ معلم زن و ۲۰۰ معلم مرد) توزیع گردیده است. مهمترین یافته های تحقیق نشان می دهند که: بین میزان دینداری و التزام معلمین به ابعاد مختلف دینداری و متغیرهای جنسیت، سن، رشته تحصیلی و محل تولد آنها رابطه وجود دارد. عملکرد آموزشی معلمین، با توجه به متغییر جنسیت و رشته تحصیلی به شکل معنا داری متفاوت می باشد. هر یک از ابعاد دین داری سهم و اثری متفاوت بر روی دیدنداری کلی فرد دارند به نحوی که در بین نه بعد دینداری که همگی دارای همبستگی مثبت با نتغیر دینداری هستند دو بعد شرعیات و عبادیات بیشترین بعد اعتقادات، کمترین سهم و اثر را در تبیین متغیر دینداری دارند. بین دینداری و عملکرد آموزشی معلمین، رابطه مستقیم وجود دارد و در مجموع؛ ۶/۷۶ درصد از کل واریانس متغیر وابسته، توسط کلیه متغیرهای مستقل (ابعاد دینداری) و واسط (دینداری)، قابل تبیین می باشد. در بین متغیرهای مستقل موثرترین اثر متعلق است به سه بعد اخلاقیات (۱۹۸/۰ = B )، شرعیات (۱۷۵/۰ = B) و عبادیات (۱۴۸/۰ = B) و کمترین اثر هم مختص دو بعد اعتقادات (۰۱۴/۰ = B) و ایمانیات (۰۲۸/۰ = B) البته متغیرهای دینداری (۳۱۲/۰ = B) خود دارای بیشترین سهم و وزن در تبیین متغیر عملکرد آموزشی معلمین می باشد. کلید واژه ها: دین - ابعاد دین - دینداری - ابعاد دینداری - دینداری معلمین - مدل سنجش دینداری - عملکرد آموزشی معلمین.
رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمین
3/21/2009 12:00:00 AM
رابطه نوع دوستی با دینداری و جهتگیری مذهبی
نویسنده:
مریم مردانی ولندانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
بازبینی رابطه دینداری و نامداراگری (مورد مطالعه: شهر کاشان)
نویسندگان:
محمد امین پاک زمان قمی
،
محسن نیازی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره 2(پیاپی34)
رابطة دینداری با کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
نویسندگان:
اکبر صالحی
،
سید نبی الله قاسم تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
انواع دینداری و کارکردهای آن
نویسنده:
ناصر رفیعی محمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
شاخص های دینداری
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
بررسی رابطه بین دینداری و بحران هویت در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان یزد
نویسندگان:
غلامرضا دهشیری
،
محمود فلاح
،
مقاله نشریه: فرهنگ یزد » سال 1383 پاييز 1383 شماره20
بررسی نقش تعدیلگر تعهد سازمانی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی
مقاله نشریه: مدیریت توسعه و تحول » سال 1396 1396 شماره 31
رابطۀ فضیلتهای اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانشآموزان پایۀ نهم متوسطه
نویسنده:
مریم عبدالهی مقدم
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
انقلاب اسلامى، دیندارى و ارزشمدارى بانوان
نویسنده:
نیا علی اصغر الهامی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 157
تاثیربرنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه
مقاله نشریه: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه » سال 1392 بهار 1392 شماره1