جریانشناسی اصحاب حدیث از ابتدای شکلگیری تا دوران اقتدار اشاعره
نویسنده:
علی امیرخانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 66
چکیده:
جریان فکری موسوم به اصحاب حدیث یکی از مهمترین جریانهای فکری در سدههای نخستین و از رقیبان جدی امامیه بوده است. نوشتار حاضر دورههای مختلف اهل حدیث از شکلگیری تا اوج و سپس اضمحلال نسبی در دوران آل بویه که همزمان با مدرسۀ کلامی امامیه در بغداد است و نیز تطورها و رویدادهای تاریخی آنان را با روش بررسی تاریخ اندیشه بررسیده است و ضمن اشاره به مهمترین شاخصههای اعتقادی آنان و رهبران پرنفوذ هر دوره، به این نتیجه میرسد که جریان اصلی اهل حدیث، علاوه بر تعبد بر آثار نقلی و بسنده کردن بر معانی ظاهری و مخالفت سرسختانه با کلام و تأویل، به گمان خویش با مجهول دانستن کیفیت و بدعت دانستن پرسش از آنها از محذور «تشبیه»، «تجسیم» و «جبر» بر حذر بودند. با این حال در عرض جریان اصلی اهل حدیث، دو گرایش فکری دیگر حضور داشتند: یکی گرایش ظاهرگرایان افراطی که از اتهام تجسیم، تشبیه و جبر پرهیز نداشتند و بیشتر با عنوان کنایی «حشویه» شناخته میشدند و دیگری گرایش حدیثگرایان متمایل به تأویل و کلام، که هر دو طیف مورد طرد و انکار جریان اصلی حدیثگرایان بودند.
جریان فکری موسوم به اصحاب حدیث یکی از مهمترین جریانهای فکری در سدههای نخستین و از رقیبان جدی امامیه بوده است. نوشتار حاضر دورههای مختلف اهل حدیث از شکلگیری تا اوج و سپس اضمحلال نسبی در دوران آل بویه که همزمان با مدرسۀ کلامی امامیه در بغداد است و نیز تطورها و رویدادهای تاریخی آنان را با روش بررسی تاریخ اندیشه بررسیده است و ضمن اشاره به مهمترین شاخصههای اعتقادی آنان و رهبران پرنفوذ هر دوره، به این نتیجه میرسد که جریان اصلی اهل حدیث، علاوه بر تعبد بر آثار نقلی و بسنده کردن بر معانی ظاهری و مخالفت سرسختانه با کلام و تأویل، به گمان خویش با مجهول دانستن کیفیت و بدعت دانستن پرسش از آنها از محذور «تشبیه»، «تجسیم» و «جبر» بر حذر بودند. با این حال در عرض جریان اصلی اهل حدیث، دو گرایش فکری دیگر حضور داشتند: یکی گرایش ظاهرگرایان افراطی که از اتهام تجسیم، تشبیه و جبر پرهیز نداشتند و بیشتر با عنوان کنایی «حشویه» شناخته میشدند و دیگری گرایش حدیثگرایان متمایل به تأویل و کلام، که هر دو طیف مورد طرد و انکار جریان اصلی حدیثگرایان بودند.
جریانشناسی اصحاب حدیث از ابتدای شکلگیری تا دوران اقتدار اشاعره
3/20/2012 12:00:00 AM
نقش حدیث افتراق در شکلگیری فرقهنگاری اسلامی تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
قاسم خانجانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 4- زمستان 1401- مسلسل 92
اصحاب امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا
نویسنده:
استاد سید اصغر ناظم زاده قمي
،
کتاب: بوستان کتاب - 1401
نقش وقف در گسترش تشیع از آل بویه تا ابتدای صفویه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر ناامنی بر روند حجگزاری خراسانیان از ابتدای قرن سوم تا میانه قرن پنجم هجری
نویسنده:
محمد رضائی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
مبانى اقتدار در فرهنگ سیاسى ایران (از تأسیس قاجاریه تا اواسط دوره ناصرى)
نویسنده:
رحیم رئوفت
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
مراکز علمی ـ آموزشی شیعیان در اوده؛ از اقتدار یافتن انگلیس تا استقلال هند (1857م تا 1947 م)
نویسنده:
فیضان جعفر علی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 81
متکلمان ناشناخته امامی بغداد از غیبت صغری تا دوران شیخ مفید
نویسنده:
سیدعلی اکبر موسوی تنیانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 66
تحلیل شاخصههای مدرسه حدیثی قم در نقل روایات مهدوی تا قبل از دوران صدوق
نویسنده:
مسلم کامیاب
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)
بررسی زمینهها و عوامل شکلگیری مناظرات علمای شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن یازدهم هجری
نویسنده:
سید احسان یگانه
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره سیزدهم-زمستان 98
نقش زنان شیعه در دفاع از باورهای شیعی از دوران امام صادق «علیه السلام» تا پایان غیبت صغری
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]