تحلیل شاخصه‌های مدرسه حدیثی قم در نقل روایات مهدوی تا قبل از دوران صدوق

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)
چکیده:
مدرسه حدیثی قم، به‌عنوان یکی از مدارس پرقدرت امامیه، از دیرباز مورد اهتمام و دقت اندیش‌وران بوده است. کاوش‌ها در زمینه مهدویت در این مدرسه، با کاستی‌هایی مواجه است. نبود نگاه «مدرسه‌محور»، «عدم بررسی شاخصه‌های حدیثی آن دوران» به احادیث مهدوی ازجمله این کاستی‌هاست؛ ازاین‌رو این جستار با رویکرد «توصیفی‌- تحلیلی»‌ در تلاش است به این خلاء مطالعاتی تا قبل از دوران صدوق بپردازد. نقل میراث مهدوی اهل‌بیت ع از مدارس دیگر مانند کوفه، توسط محدثان مقیم و مهاجر به قم از مهمترین ویژگی این مدرسه قلمداد می‌شود. تعلق خاطر شدید به نصوص و دوری از عقل‌گرایی، مقابله با نقل روایات غلو، رعایت نسبی از عدم درج روایات شاذ در منابع حدیثی خود، برخورد با راویان ضعیف در برهه‌‌ای از زمان توسط برخی از بزرگان مکتب قم از دیگر امتیازات این مدرسه است. دغدغه‌مندی نسبت به مسائل روز جامعه در حوزه اعتقادات به ویژه موضوع مهدویت و تبیین روایات متناسب با زمانه خود، یکی دیگر از شاخصه‌های مدرسه آن دوران است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

مقامات ائمه ع در مدرسه حدیثی کلامی قم(با تکیه بر آراء صفار، ابن ولید و صدوق)

استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ، استاد مشاور: سید علی رضا حسینی ، دانشجو: جواد عابدی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]

بررسی اهتمام به نقل روایات مهدویت در منابع حدیثی اهل سنت

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1396 پاييز 1396 شماره43

بررسی تحلیلی آینده خانواده در روایات آخرالزمان (عصر قبل از ظهور)

نویسنده: رحیم کارگر * ،
مقاله نشریه: مطالعات اسلامی زنان و خانواده » سال 1395 (پياپي 5)، پاييز و زمستان 1395 شماره2

تحلیل و تبیین روش شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397