آسیبشناسی فرایند تولید برنامه در تلویزیون (مطالعۀ موردی: برنامه ماه عسل 1394)
نویسندگان:
مسعود رئوف
،
مهدی منتظر قائم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
چکیده:
از میان ابعاد سهگانه بررسی تلویزیون که شامل: تولید، محتوا و مخاطب است، بهطور ویژه درباره بررسی آسیبشناسی فرآیندهای تولید برنامه ماه عسل از دیدگاه صاحبنظران حوزه فرهنگ و رسانه است. در این پژوهش از ادبیات مفهومی متناسب با حوزۀ فرایند تولید رسانه استفاده شد و روش تحقیق آن مطالعۀ کیفی است که با بهرهگیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق با متولیان تولید و صاحبنظران صورت گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق، بهطورکلی نبود سیاستهای شفاف و دستورالعملهای تولیدی مشخص، از جمله آسیبهای اصلی در بخش تولید برنامههای تلویزیون است. بهطور ویژه، در برنامه ماه عسل تکراریشدن موضوعات سوژهها باعث جذابیت کمتر آن نسبت به سالهای گذشته شده است. از سوی دیگر تأکید برنامهسازان به مخاطبپژوهی بر اساس نظرسنجی باعث توجه کمتر به سایر روشهای مخاطبپژوهی و پژوهشهای محتوایی همچون «تحلیل دریافت، تحلیل محتوا، تحلیل روایت، مصاحبه و سایر پژوهشهای ضروری» برای ارزیابی از چنین برنامههایی شده است. در مجموع به نظر میرسد که برنامۀ ماه عسل برای بهبود کیفیت برنامهسازی در سالهای آینده در زمینۀ سیاستهای تولید، مخاطبشناسی و پژوهش نیازمند بازنگری است.
از میان ابعاد سهگانه بررسی تلویزیون که شامل: تولید، محتوا و مخاطب است، بهطور ویژه درباره بررسی آسیبشناسی فرآیندهای تولید برنامه ماه عسل از دیدگاه صاحبنظران حوزه فرهنگ و رسانه است. در این پژوهش از ادبیات مفهومی متناسب با حوزۀ فرایند تولید رسانه استفاده شد و روش تحقیق آن مطالعۀ کیفی است که با بهرهگیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق با متولیان تولید و صاحبنظران صورت گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق، بهطورکلی نبود سیاستهای شفاف و دستورالعملهای تولیدی مشخص، از جمله آسیبهای اصلی در بخش تولید برنامههای تلویزیون است. بهطور ویژه، در برنامه ماه عسل تکراریشدن موضوعات سوژهها باعث جذابیت کمتر آن نسبت به سالهای گذشته شده است. از سوی دیگر تأکید برنامهسازان به مخاطبپژوهی بر اساس نظرسنجی باعث توجه کمتر به سایر روشهای مخاطبپژوهی و پژوهشهای محتوایی همچون «تحلیل دریافت، تحلیل محتوا، تحلیل روایت، مصاحبه و سایر پژوهشهای ضروری» برای ارزیابی از چنین برنامههایی شده است. در مجموع به نظر میرسد که برنامۀ ماه عسل برای بهبود کیفیت برنامهسازی در سالهای آینده در زمینۀ سیاستهای تولید، مخاطبشناسی و پژوهش نیازمند بازنگری است.
آسیبشناسی فرایند تولید برنامه در تلویزیون (مطالعۀ موردی: برنامه ماه عسل 1394)
3/21/2018 12:00:00 AM
آسیبشناسی مناقبنگاری اهل بیت(ع)؛ مطالعه موردی: گزارش بیرون کشیدن تیر
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1400 شماره 12
بررسی خوانش مخاطبان از برنامههای گفتگو محور مذهبی تلویزیون (مطالعه موردی: دبیرستانهای دخترانه شهرستان قم)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
فرایند شکل گیری رفتار غیراخلاقی درکسب وکار: مطالعه موردی بر مبنای نظریۀ دادهبنیاد در بازار اصفهان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
افراط و تفریط در جامعه مدنى؛ مطالعه موردى ایران
نویسنده:
یدالله دادگر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
آشناییزدایی در نامههای نهجالبلاغه (مطالعۀ موردی تقدیم و تأخیر)
نویسندگان:
عباس محدثی نژاد
،
علی خضری
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 24
آسیبشناسی عملکرد حدیثی اهلسنت در نقل فضائل اهلبیت مطالعه موردی: بررسی رَوایی و اعتبار ایرادات ابنشهرآشوب بر محدثان اهلسنت
نویسندگان:
منصور داداش نژاد
،
محمدکاظم علیجانی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 8
تحلیل گفتمان حدیثی شیعه؛ مطالعه موردی کتاب الحجة در کافی
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 تابستان 98 - مسلسل 78
تحلیل "تصریف معنا" در قرآن کریم؛ مطالعه موردی تصریف کلمات
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
سیره علمی امام سجاد (ع) در برابر انحرافات فکری؛ بررسی موردی آسیبشناسی توحید
نویسنده:
محمد محمودپور
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1397 شماره 7