تبیین و ارزیابی نظریة یافت اتحادی ذاتگرایان در باب ماهیت تجربة عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
چکیده:
ذات گرایان، که به وجود هستهی مشترک میان تجارب عرفانی پایبندند، به سه گروه عمده تقسیم میشوند: احساسگرایان،قایلان به تناظر تجربۀ حسی و عرفانی و طرفداران نظریۀ یافت اتحادی. در این میان، استیس و فورمن طرفدار اندیشه یافت اتحادیاند. مهمترین مبحثی که استیس در ضمن آن به ماهیت تجربة عرفانی پرداخته است. مسئله هستۀ مشترک است که در آن به رصد ویژگیهای مشترک تجارب عرفانی در سراسر جهان میپردازد. رویکرد روانشناختی و پدیدارشناختی استیس در بحث ویژگیهای مشترک تجربة عرفانی– که ماهیت شناخت عرفانی نیز در ضمن آن مطرح شده- با دیدگاه معرفتشناختی در این زمینه، ارتباطی از سنخ ربط مبنا و بنا دارد. رابرت فورمن نیز فیلسوفی است که ویژگی بارز آن نقد مکتب ساختگرایی است. در دیدگاه فورمن، تجارب عرفانی از سنخ علوم التفاتی نیستند، بلکه از جهت ساختار معرفتی، ماهیتی اتصالی دارند، که فورمن آن را علم هویتی مینامد، که بر اساس آن، دوگانگی میان عالم و معلوم از میان برداشته میشود. فورمن برای تجارب عرفانی، دو نوع ابتدایی و پیشرفته- که، به ترتیب، رخداد آگاهی محض و حالات ثنوی عرفانی مینامد- قایل است. استیس و فورمن نقاط اشتراک بسیاری دارند و البته در برخی نقطهنظرات با یکدیگر متفاوتاند.
ذات گرایان، که به وجود هستهی مشترک میان تجارب عرفانی پایبندند، به سه گروه عمده تقسیم میشوند: احساسگرایان،قایلان به تناظر تجربۀ حسی و عرفانی و طرفداران نظریۀ یافت اتحادی. در این میان، استیس و فورمن طرفدار اندیشه یافت اتحادیاند. مهمترین مبحثی که استیس در ضمن آن به ماهیت تجربة عرفانی پرداخته است. مسئله هستۀ مشترک است که در آن به رصد ویژگیهای مشترک تجارب عرفانی در سراسر جهان میپردازد. رویکرد روانشناختی و پدیدارشناختی استیس در بحث ویژگیهای مشترک تجربة عرفانی– که ماهیت شناخت عرفانی نیز در ضمن آن مطرح شده- با دیدگاه معرفتشناختی در این زمینه، ارتباطی از سنخ ربط مبنا و بنا دارد. رابرت فورمن نیز فیلسوفی است که ویژگی بارز آن نقد مکتب ساختگرایی است. در دیدگاه فورمن، تجارب عرفانی از سنخ علوم التفاتی نیستند، بلکه از جهت ساختار معرفتی، ماهیتی اتصالی دارند، که فورمن آن را علم هویتی مینامد، که بر اساس آن، دوگانگی میان عالم و معلوم از میان برداشته میشود. فورمن برای تجارب عرفانی، دو نوع ابتدایی و پیشرفته- که، به ترتیب، رخداد آگاهی محض و حالات ثنوی عرفانی مینامد- قایل است. استیس و فورمن نقاط اشتراک بسیاری دارند و البته در برخی نقطهنظرات با یکدیگر متفاوتاند.
تبیین و ارزیابی نظریة یافت اتحادی ذاتگرایان در باب ماهیت تجربة عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن
3/21/2014 12:00:00 AM
تبیین و ارزیابی نظریه یافت اتحادی ذات گرایان در باب ماهیت تجربه عرفانی با تمرکز بر دیدگاه استیس و فورمن
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 1393 شماره19
ارزیابی دیدگاه هرش در باب اعتبار در تفسیر
ناقد:
احمدواعظی، عبدالحسین خسروپناه
، ارائه دهنده:
محمدحسین مختاری
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
ارزیابی نظریه گیدنز، در باب دین و دنیویشدن براساس مبانی اسلامی
نویسنده:
عبدالعلی عادلی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 4 (پیاپی 12)
تفاوت بنیادین وحی و شاعری ( نقدی بر دیدگاه دکتر سروش در باب ماهیت وحی )
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1387 تابستان 1387 شماره48
بررسی نظریۀ کارآمدی در رویکردهای تفسیری با تمرکز بر فهم قرآن کریم
نویسنده:
خدیجه احمدی بیغش
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
ملاک های تجربه عرفانی از دیدگاه ابن عربی و ویلیام جیمز
نویسندگان:
عشرت رنجبر *
،
علی اکبر مومنی
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره 1
تبیین نظریه قدرت در روایات با تأکید بر احادیث کافی
نویسنده:
محمدعلی محمودی قهساره
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 2:
محمدکاظم رحمان ستایش
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
بررسی مقایسه بعد معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه ذات گرایان و ساخت گرایان با دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
زهرا شریف
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
محسن قمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
تحلیلی بر استدلالهای سلفیان در تقدّم احکام نقل بر احکام عقل؛ با تمرکز بر دیدگاه ابنتیمیه
نویسنده:
حمزه علی بهرامی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
بررسی تبیین تکاملی ماهیت انسان و مقایسه آن با نظریۀ فطرت در جهان بینی دینی (با تأکید بر انسان بهعنوان موجودی اخلاقی)
نویسنده:
هاله عبداللهی راد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3