شیخ علاء الدوله سمنانی و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
چکیده:
نظریۀ وحدت وجود از اساسی‌ترین آموزه‌های تصوف و عرفان اسلامی‌ است. از نگاه عارفان مسلمان، موجود حقیقی تنها خداست و مخلوقات، ظهورات و شئونات آن موجود حقیقی هستند. این اندیشه از همان دورۀ نخست شکل‌گیری عرفان اسلامی ‌مطرح بوده و با ظهور ابن‌عربی از تبیین‌های دقیق‌تری برخوردار شد. شیخ علاءالدوله سمنانی، از عارفان تأثیرگذار سدۀ هشتم هجری، با این نظریه مخالفت کرده است. در این مقاله، با روش تحلیلی پس از اشاره به احوال و آثار سمنانی و وضعیت زمانۀ وی، انتقاداتش درباره نظریۀ وحدت وجود را بررسی و نقادی کرده‌ایم. در‌نتیجه برآنیم که سمنانی به‌واسطۀ اعتقادش به ضرورت تفکیک میان آموزه‌های دین اسلام و آیین‌های هندی همچون بودیسم و جلوگیری از بروز انحراف در توحید اسلامی، و به سبب نرسیدن به عمق کلام ابن‌عربی دربارۀ وجود مطلق مقسمی ‌و تنزیۀ نهفته در آن و نیز خلط میان اعتبارات وجود، کلام وی در موضوع وحدت وجود را نقد کرده و به وحدت شهود قائل شده است. سمنانی وحدت شهود را نیز کمال نهایی سلوک ندانسته و مقام عبودیت را آخرین منزل از منازل سلوک عرفانی می‌داند

نقد نگرش نراق در منازعه ابن عربی و سمنانی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1381 شماره 73

مؤلفات ابن عربی

نویسنده: محسن بیدارفر ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

وحدت وجود در هند ویلیام چیتیک

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 198

تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی

نویسنده: علی شیروانی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

نویسنده: زهرا باغبانان ، استاد راهنما: عسگری سلیمانی امیری ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

«امر‌بین‌الامرین» در اندیشه ابن عربی

نویسنده: حسن امینی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397