وحدت وجود در هند ویلیام چیتیک

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 198
چکیده:
موافقان و مخالفان محیی الدین ابن عربی، وحدت وجود را همواره به او نسبت داده اند. اما ابن عربی اصطلاح وحدت وجود را خود هیچ‌گاه به‌کار نبرده است. انتساب وحدت وجود به ابن عربی، بیش از آنکه ریشه در نوشته‌های ابن عربی داشته باشد، ریشه در معارضه‌جویی‌های مخالفان ابن عربی دارد. نخستین شخصی که وحدت وجود را به ابن عربی نسبت داد، ابن تیمیّه بود. دوگانه‌ی وحدت وجود/وحدت شهود در هند سبب کج‌فهمی میراث ابن عربی، و دست‌آویزی برای اهداف سیاسی-اجتماعی برخی مسلمانان ملّی‌گرا شد. ویلیام چیتیک می‌کوشد تا دلایل انتساب وحدت وجود به ابن عربی را واکاوی کرده و در باب این انتساب داوری کند. چیتیک در پایان نتایج سیاسی-اجتماعی انتساب وحدت وجود به ابن عربی را بررسی می‌کند.  

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32

اسلام در هند

نویسنده: محمدرضا موحدی ،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1390

وضعیت ناگوارمسلمانان در هند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 66

با کاروان هند از کاروان هند

نویسنده: نجیب مایل هروی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1371 شماره 16

شیخ علاء الدوله سمنانی و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی

نویسنده: مرتضی کربلایی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99

تبیین سازگاری تشکیک خاصی و وحدت شخصی وجود براساس دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: خدیجه سپهری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54

طریقت محمدیه در هندِ بریتانیا

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 2 - تابستان - مسلسل 22
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397