چیستی دانش تجربی
نویسنده:
حسین فلسفی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1390
چکیده:
در روزگار نو، دانش تجربی را ارج بسیار نهاده اند؛ گویا همگان براین باورند که دردانش تجربی و روش هایش چیزی ویژه هست؛ برخی از سخنان یا پاره ای ازاستدلال ها و پژوهش ها، چنان « دانش تجربی » خوانده می شوند که گویا، در آن هاشایستگی ها یا استواری های ویژه ای نهفته است. ولی اگر چیز ویژه ای دردانش تجربی هست، آن چیست ؟ این « روش دانش تجربی » چیست که انگار، بهدستاوردهای ـ به ویژه ـ ارجمند و استواری می انجامد. این کتاب کوششی است برایبازکردن و پاسخ گفتن به پرسش هایی از این دست. در برابرِ برخی دل زدگی ها از دانش تجربی، برای پیامدهایی مانند بمب هایهیدروژنی و آلودگی که گروهی دانش تجربی را علت آن می دانند، امروزه گواه ان فراوانی برای ارجمند شمرده شدن دانش تجربی هست. در بیشترِ آگهی ها، گفتهمی شود، برپایه دانش تجربی، فرآورده ویژه ای، سپیدتر، تواناتر و پرکشش تر نشانداده شده است یا به گونه ای از فرآورده های هماوردش، برتر است. آن ها امیدوارند باچنین کاری، به مردم بباورانند سخنانشان، پایه ای استوار دارد و شاید بی چون و چرا، استوار است. بر همین پایه، چندی پیش سرتیتر روزنامه ای در پشتیبانی از مسیحیت، چنین بود: « دانش تجربی، سخن می گوید و می گوید: انجیل مسیح، بی گمان درست است .» و به دنبال آن، به ما گفته بود: « حتی دانشمندان، خود، امروزه به مسیحیت باوردارند .» ما در این جا، کششی سرراست، به دانش تجربی و دانشمندان، داریم. به راستیباید بپرسیم: « پایه این چیرگی چیست ؟»
در روزگار نو، دانش تجربی را ارج بسیار نهاده اند؛ گویا همگان براین باورند که دردانش تجربی و روش هایش چیزی ویژه هست؛ برخی از سخنان یا پاره ای ازاستدلال ها و پژوهش ها، چنان « دانش تجربی » خوانده می شوند که گویا، در آن هاشایستگی ها یا استواری های ویژه ای نهفته است. ولی اگر چیز ویژه ای دردانش تجربی هست، آن چیست ؟ این « روش دانش تجربی » چیست که انگار، بهدستاوردهای ـ به ویژه ـ ارجمند و استواری می انجامد. این کتاب کوششی است برایبازکردن و پاسخ گفتن به پرسش هایی از این دست. در برابرِ برخی دل زدگی ها از دانش تجربی، برای پیامدهایی مانند بمب هایهیدروژنی و آلودگی که گروهی دانش تجربی را علت آن می دانند، امروزه گواه ان فراوانی برای ارجمند شمرده شدن دانش تجربی هست. در بیشترِ آگهی ها، گفتهمی شود، برپایه دانش تجربی، فرآورده ویژه ای، سپیدتر، تواناتر و پرکشش تر نشانداده شده است یا به گونه ای از فرآورده های هماوردش، برتر است. آن ها امیدوارند باچنین کاری، به مردم بباورانند سخنانشان، پایه ای استوار دارد و شاید بی چون و چرا، استوار است. بر همین پایه، چندی پیش سرتیتر روزنامه ای در پشتیبانی از مسیحیت، چنین بود: « دانش تجربی، سخن می گوید و می گوید: انجیل مسیح، بی گمان درست است .» و به دنبال آن، به ما گفته بود: « حتی دانشمندان، خود، امروزه به مسیحیت باوردارند .» ما در این جا، کششی سرراست، به دانش تجربی و دانشمندان، داریم. به راستیباید بپرسیم: « پایه این چیرگی چیست ؟»
چیستی دانش تجربی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مدیریت دانش، چیستی و چرایی
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
مدیریت دانش، چیستی و چرایی
نویسنده:
محمد هادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 بهار و تابستان 1400
جايگاه علوم انساني و تجربي در نظام دانش
ارائه دهنده:
حضرت آيت الله حائري شيرازي
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1383
چیستیِ «لطیف الکلام» و جایگاه آن در دانش کلام
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1396 زمستان 1396 شماره19
چیستی مسئله در دانش سیاست گذاری مبتنی بر نظریه جهان های اجتماعی
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1402 دوره 10، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)