پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
چکیده:
از نظر نویسنده آنچه ملاک برای حصول یائسگی است، حصول طبیعی آن است و نه یائسگی زودرس و غیرطبیعی و در صورت دوم، ملاک شناخت زمان یائسگی، وضع غالب یا دستکم تعداد قابل توجه زنان خویشاوند و همسان است. با توجه به سن طبیعی یائسگی و فرق آشکار آن با سن تعبدی خاص، تنها تحلیل مقبول در بیان چگونگی نسبت میان این دو، محدودکردن سن تعبدی بهصورت شک و بهعنوان حکم ظاهری است. آثار طبیعی قاعدگی و یائسگی به عنوان دو مقطع زندگی زنان که ارتباط مستقیم با نیمه دیگر جامعه دارد، همواره محل توجه بوده است، اما در دهه های اخیر به دلیل نقشی که سن قاعدگی و یائسگی در سیاست گذاری های کشورها دارد، مورد اهتمام زیاد بوده است. در میان فقهای اسلامی نیز از گذشته این پرسش بوده است که سن قاعدگی و یائسگی و ملاک آن چیست؟ در حوزه شناخت فلسفه و حکمت احکام نیز این پرسش جلب توجه می کرده است که ناهمخوانی میان ظواهر برخی ادله و نیز گفته های فقها با وضع طبیعی را چگونه باید تحلیل کرد؟ اجتهادی بودن پرسش، گسترش پژوهش های موضوع شناسانه و دشواری هایی که لازمه برخی دیدگاه های فقهی است، این پرسش را در سال های اخیر پررنگ تر کرده است که آیا احکام شرعی قاعدگی و یائسگی بر موضوع واقعی بار شده یا اعتباری و حکمی؟ این پژوهش با بررسی آیات و روایات و دیدگاه فقها و شناخت موضوع در دانش تجربی و پژوهش های میدانی، نشان داده که موضوع احکام یائسگی، یائسگی «واقعی طبیعی» است. شناخت راه های اثبات قاعدگی و یائسگی، حکم یائسگی غیرطبیعی، حکم شکّ در سن و شک در استحاضه از دیگر مسائلی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
از نظر نویسنده آنچه ملاک برای حصول یائسگی است، حصول طبیعی آن است و نه یائسگی زودرس و غیرطبیعی و در صورت دوم، ملاک شناخت زمان یائسگی، وضع غالب یا دستکم تعداد قابل توجه زنان خویشاوند و همسان است. با توجه به سن طبیعی یائسگی و فرق آشکار آن با سن تعبدی خاص، تنها تحلیل مقبول در بیان چگونگی نسبت میان این دو، محدودکردن سن تعبدی بهصورت شک و بهعنوان حکم ظاهری است. آثار طبیعی قاعدگی و یائسگی به عنوان دو مقطع زندگی زنان که ارتباط مستقیم با نیمه دیگر جامعه دارد، همواره محل توجه بوده است، اما در دهه های اخیر به دلیل نقشی که سن قاعدگی و یائسگی در سیاست گذاری های کشورها دارد، مورد اهتمام زیاد بوده است. در میان فقهای اسلامی نیز از گذشته این پرسش بوده است که سن قاعدگی و یائسگی و ملاک آن چیست؟ در حوزه شناخت فلسفه و حکمت احکام نیز این پرسش جلب توجه می کرده است که ناهمخوانی میان ظواهر برخی ادله و نیز گفته های فقها با وضع طبیعی را چگونه باید تحلیل کرد؟ اجتهادی بودن پرسش، گسترش پژوهش های موضوع شناسانه و دشواری هایی که لازمه برخی دیدگاه های فقهی است، این پرسش را در سال های اخیر پررنگ تر کرده است که آیا احکام شرعی قاعدگی و یائسگی بر موضوع واقعی بار شده یا اعتباری و حکمی؟ این پژوهش با بررسی آیات و روایات و دیدگاه فقها و شناخت موضوع در دانش تجربی و پژوهش های میدانی، نشان داده که موضوع احکام یائسگی، یائسگی «واقعی طبیعی» است. شناخت راه های اثبات قاعدگی و یائسگی، حکم یائسگی غیرطبیعی، حکم شکّ در سن و شک در استحاضه از دیگر مسائلی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
پژوهشی فقهی در شناخت موضوع و بازنگری ادله سن یائسگی
3/21/2013 12:00:00 AM
استدلال به روایات تعیین سن یائسگى در بوته نقد1
نویسنده:
سید ضیآء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1390 شماره 69
پژوهشـى فقهى اجتمـاعى در مـوضـوع نگـاه و مسـایل آن
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 94
شناخت بازی های رایانه ای در موضوع شناسی فقهی
مقاله کنفرانس: چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها - 1397
تحلیل و بازنگری ادله احکام مربوط به بهرهگیری از شعر نزد مذاهب فقهی
نویسنده:
مصطفی ذوالفقارطلب
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
پژوهشى فقهى اجتماعى در موضوع نگاه و مسایل آننگاه به چــــــــهره
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 98
معیارهای شناخت احادیث موضوع در «الاخبار الدخیله»
نویسنده:
زهرا (شادی) نفیسه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 59
ادله فقهی حفظ مکانخاطره ها در شهر
نویسندگان:
عبدالله امیدی فرد
،
سید مهدی هاشمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 26
پژوهشى فقهى اجتماعى در موضوع نگاه و مسایل آن قسمت دوم رابطه پوشش و نگاه
نویسنده:
محمد سروش
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 95
پژوهشی درخشان در شناخت و تعیین رباعیات اصیل خیام
نویسنده:
سلمان ساکت
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 187