نقش عقل در معرفت دینی ازدیدگاه محمد غزالی و کی یر کگور
کتاب: - 1389
چکیده:
بین دیدگاههای محمد غزالی و سورن کییر کگور شباهتهای فراوانی وجود دارد. این شباهتها، هم در نوع نگاهشان در دستیابی به حقیقت است و هم موضعگیری آنان در برابر فلسفه و فیلسوفان؛ غزالی میان عقل فلسفی و عقل دینی تفاوت قائل میشود و با اینکه عقل فلسفی را دچار تناقضات درونی میداند، عقل دینی را تا مرحلة معیّنی معتبر میشمارد. کییر کگور نیز با فیلسوفان مدعی عقلگرایی میستیزد و از پذیرش عقل به عنوان یک ابزار معرفتبخش، ابا میورزد. این نوع نگاه، موجب شده که هر دو از نقش عقل در معرفت دینی کاسته، برترین گونه معرفت دینی را، «علم حضوری» و «کشف و ذوق باطنی» به حساب آورند.
بین دیدگاههای محمد غزالی و سورن کییر کگور شباهتهای فراوانی وجود دارد. این شباهتها، هم در نوع نگاهشان در دستیابی به حقیقت است و هم موضعگیری آنان در برابر فلسفه و فیلسوفان؛ غزالی میان عقل فلسفی و عقل دینی تفاوت قائل میشود و با اینکه عقل فلسفی را دچار تناقضات درونی میداند، عقل دینی را تا مرحلة معیّنی معتبر میشمارد. کییر کگور نیز با فیلسوفان مدعی عقلگرایی میستیزد و از پذیرش عقل به عنوان یک ابزار معرفتبخش، ابا میورزد. این نوع نگاه، موجب شده که هر دو از نقش عقل در معرفت دینی کاسته، برترین گونه معرفت دینی را، «علم حضوری» و «کشف و ذوق باطنی» به حساب آورند.
نقش عقل در معرفت دینی ازدیدگاه محمد غزالی و کی یر کگور
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقش معرفت دینی در معرفت علمی
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین فتحعلی خانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
نقش معرفت در عمل از منظر عقل و نقل
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
، استاد راهنما:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 1:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 2:
محمد فتحعلی خانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
نقش فرهنگ در دینداری و شبکه معرفت دینی
نویسنده:
قدرتالله قربانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95
جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاده برندق
، استاد راهنما:
محمدتقی سبحانی
، استاد مشاور 1:
احمد حسین شریفی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]