تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور
نویسنده:
مرتضی عبدی چاری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
کلیدواژه:
ادیان در عصر ظهور
،
اسلام و ادیان دیگر
،
یهودیت و مسیحیت در عصر ظهور
،
امام مهدی (عج) و اهل کتاب
،
کثرتگرایی دینی
چکیده:
کتاب «تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور» اثر حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری با هدف روشن نمودن نحو ارتباط و تعامل اسلام با ادیان در عصر ظهور پرداخته است.کتاب در سه بخش و یک نتیجه گیری سامان یافته که عناوین آن عبارتند از: «بخش اول: کلیات»، «بخش دوم: یهودیت و مسیحیت در نظام مهدوی»، «بخش سوم: کیفیت برخورد امام مهدی با اهل کتاب» و «نتیجه گیری: دیدگاه برگزیده». در قسمتی از کتاب با عنوان «کثرت گرایی» می خوانیم: کثرت گرایی دینی بدان معناست که همه ادیان در زمان واحد قابل جمع اند و حقانیت دینی هم دارند؛ لذا از طریق همه آن ادیان هم راهی به سوی نجات وجود دارد؛ اما در اسلام کثرت گرایی با قیدی پذیرفته شده است که به نوعی می توان گفت که وجود این قید، آن دین را منحصر در زمان و مکان خاص خودش قرار می دهد؛ از این رو علمای اسلام، کثرت گرایی را به دو بخش تقسیم کرده اند که یک بخش آن صحیح و بخش دیگر آن باطل است. اگر کثرت به معنای شرایع مختلف در زمان خودشان باشد، این مسأله با مبانی اسلامی سازگار و مورد پذیرش همه علمای اسلام است؛ ولی اگر کثرت به معنای وجود همه ادیان در زمان واحد باشد، فرضیه باطلی است؛ چرا که همه ادیان نمی توانند محق و راه نجات باشند.
کتاب «تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور» اثر حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری با هدف روشن نمودن نحو ارتباط و تعامل اسلام با ادیان در عصر ظهور پرداخته است.کتاب در سه بخش و یک نتیجه گیری سامان یافته که عناوین آن عبارتند از: «بخش اول: کلیات»، «بخش دوم: یهودیت و مسیحیت در نظام مهدوی»، «بخش سوم: کیفیت برخورد امام مهدی با اهل کتاب» و «نتیجه گیری: دیدگاه برگزیده». در قسمتی از کتاب با عنوان «کثرت گرایی» می خوانیم: کثرت گرایی دینی بدان معناست که همه ادیان در زمان واحد قابل جمع اند و حقانیت دینی هم دارند؛ لذا از طریق همه آن ادیان هم راهی به سوی نجات وجود دارد؛ اما در اسلام کثرت گرایی با قیدی پذیرفته شده است که به نوعی می توان گفت که وجود این قید، آن دین را منحصر در زمان و مکان خاص خودش قرار می دهد؛ از این رو علمای اسلام، کثرت گرایی را به دو بخش تقسیم کرده اند که یک بخش آن صحیح و بخش دیگر آن باطل است. اگر کثرت به معنای شرایع مختلف در زمان خودشان باشد، این مسأله با مبانی اسلامی سازگار و مورد پذیرش همه علمای اسلام است؛ ولی اگر کثرت به معنای وجود همه ادیان در زمان واحد باشد، فرضیه باطلی است؛ چرا که همه ادیان نمی توانند محق و راه نجات باشند.
تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور
3/20/2016 12:00:00 AM
تأملی بر نظریه فراگیری اسلام در جامعه عصر ظهور
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه موعود » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1
امنیت جهانى در عصر ظهور
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 309
امنیت جهانى در عصر ظهور
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 26
تحلیل و بررسی موجودیت ادیان ابراهیمی در عصر ظهور با تفسیر إلی یوم القیامه
نویسندگان:
مرتضی عبدی چاری
،
محمدجواد طالبی چاری
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1397 زمستان 1397 شماره27
تاملی بر نظریه زمینه سازی ظهور (امکان یا امتناع)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
رفاه و آسایش در عصر ظهور
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 309