ماهیت و منشاء تضاد اجتماعی و راه حل آن از دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
تضاد اجتماعی که مشکل همیشگی جوامع بوده، ادیان و مکاتب بشری را بر آن داشته تا با نگاه ویژه شان به هستی و انسان، به علاج آن بپردازند. این پژوهش با روش شناسی بنیادین، درصدد تبیین ماهیت و خاستگاه و راه حل تضاد اجتماعی از نگاه علامه است. اصل بنیادین این تحقیق، فطرت الهی اجمالی انسان است که دارای شناختی اجمالی ضعیف از واقعیت مطلق است و در گرایش به نامتناهی و در علوم حقیقی و اعتباری نمودار است. این معرفت اجمالی، زبان مشترک بشر و مبنای تشکیل جامعه و تعاملات اجتماعی و سرمایهای برای کسب معرفت تفصیلی است. بزرگترین مانع تفصیل فطرت، نظام تخیلی است که با شبیه سازی امر مطلق، پاسخی کاذب به مطلق گرایی فطرت داده و موجب غفلت از مطلق حقیقی می شود. مطلق شبیه سازی شده در درون انسان، خود را در روابط انسانی بازنمایی کرده و با تبدیل انسان ها به منبع بازنمایی خود، به بهای اثبات مطلق خود، دیگران را به نحو مطلق نفی می کند و موجب تضاد و نابرابری اجتماعی کاملا متفاوت از نابرابری های ناشی از صتضاد هستی شناسی می شود که آن را تضاد خودساخته انسانی نامیده ایم. این تضاد ریشه در فطرت انسان داشته اما تضاد هستی شناسی، در عام قد ر ریشه دارد. این پژوهش، کلید حل تضاد را در توجه به فطرت الهی و پاسخ حقیقی به فطرت مطلق طلب انسان جسته، که آن، معرفت و محبت به خداوند است. در سایه این رابطه، رابطه بین انسانها شکل میگیرد. این محبت در فطرت اجمالی به نحو تخلفپذیر و در شکل حکم اعتباری به اصل کرامت و مساوات و فعل اخلاقی است، اما در فطرت تفصیلی که همان شکوفا شده فطرت اجمالی است، به صورت نظامی حقیقی و تخلف-ناپذیر درآمده و با محبت الهی، دیگران را چون خود، به کمال میرساند. بر این اساس، اجرای عدالت بدون توجه به غایت فطرت و واقعیت مطلق، امکانپذیر نیست و با نادیده گرفتن واقعیت مطلق، پایه های نظری و ضمانت اجرایی اخلاق فرو میریزد. کلیدواژگان: واقعیت مطلق، فطرت الهی، فطرت اجمالی، فطرت تفصیلی، نظام تخیلی، تضاد
تضاد اجتماعی که مشکل همیشگی جوامع بوده، ادیان و مکاتب بشری را بر آن داشته تا با نگاه ویژه شان به هستی و انسان، به علاج آن بپردازند. این پژوهش با روش شناسی بنیادین، درصدد تبیین ماهیت و خاستگاه و راه حل تضاد اجتماعی از نگاه علامه است. اصل بنیادین این تحقیق، فطرت الهی اجمالی انسان است که دارای شناختی اجمالی ضعیف از واقعیت مطلق است و در گرایش به نامتناهی و در علوم حقیقی و اعتباری نمودار است. این معرفت اجمالی، زبان مشترک بشر و مبنای تشکیل جامعه و تعاملات اجتماعی و سرمایهای برای کسب معرفت تفصیلی است. بزرگترین مانع تفصیل فطرت، نظام تخیلی است که با شبیه سازی امر مطلق، پاسخی کاذب به مطلق گرایی فطرت داده و موجب غفلت از مطلق حقیقی می شود. مطلق شبیه سازی شده در درون انسان، خود را در روابط انسانی بازنمایی کرده و با تبدیل انسان ها به منبع بازنمایی خود، به بهای اثبات مطلق خود، دیگران را به نحو مطلق نفی می کند و موجب تضاد و نابرابری اجتماعی کاملا متفاوت از نابرابری های ناشی از صتضاد هستی شناسی می شود که آن را تضاد خودساخته انسانی نامیده ایم. این تضاد ریشه در فطرت انسان داشته اما تضاد هستی شناسی، در عام قد ر ریشه دارد. این پژوهش، کلید حل تضاد را در توجه به فطرت الهی و پاسخ حقیقی به فطرت مطلق طلب انسان جسته، که آن، معرفت و محبت به خداوند است. در سایه این رابطه، رابطه بین انسانها شکل میگیرد. این محبت در فطرت اجمالی به نحو تخلفپذیر و در شکل حکم اعتباری به اصل کرامت و مساوات و فعل اخلاقی است، اما در فطرت تفصیلی که همان شکوفا شده فطرت اجمالی است، به صورت نظامی حقیقی و تخلف-ناپذیر درآمده و با محبت الهی، دیگران را چون خود، به کمال میرساند. بر این اساس، اجرای عدالت بدون توجه به غایت فطرت و واقعیت مطلق، امکانپذیر نیست و با نادیده گرفتن واقعیت مطلق، پایه های نظری و ضمانت اجرایی اخلاق فرو میریزد. کلیدواژگان: واقعیت مطلق، فطرت الهی، فطرت اجمالی، فطرت تفصیلی، نظام تخیلی، تضاد
ماهیت و منشاء تضاد اجتماعی و راه حل آن از دیدگاه علامه طباطبایی
3/21/2014 12:00:00 AM
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
بررسی تطبیقی دین وکارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دورکیم و علامه طباطبائی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 19)، تابستان 1393 شماره3
ماهیت اختیار ملائک و دلالت های کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
شکلگیری جوامع بشری براساس اصل استخدام و حل تعارضات آن از دیدگاه علامه طباطبائی ره
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حسن و قبح مساله عدالت اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 50)، تابستان 1389 شماره2
چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
نویسندگان:
رضا ملایی
،
حسین سوزنچی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 بهار 1398 شماره 20
نظریۀ عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
حبیب الله بابایی
،
سیدعلی اکبر هاشمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
نظریه عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
سیدعلی اکبر هاشمی
،
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10