تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
جمالالدین اسدآبادی
،
۱۲۵۴؟-۱۳۱۴ق.
،
آسیب های اجتماعی
،
اصلاح جامعه
،
جامعه مطلوب
،
آسیبهای جامعه اسلامی
چکیده:
فعالیتها و آثار اندیشمندان شیعی در باب احیای اسلامی سه مرحله اساسی را به وجود آورده است: مرحله بیداری. در این مرحله جوامع اسلامی حیات تازه ای را آغاز کرد. مرحله شکل دهی به اندیشه اجتماعی- سیاسی مسلمانان است؛ بدانگونه که امکان پایداری و استقامت در برابر تمامی مکتبهای مادی را به مسلمانان آموخت و مرحله انقلاب و تشکیل حکومت. این تحقیق درصدد بررسی یکی از اندیشمندان مرحله اول یعنی سید جمال الدین اسد آبادی است. از این رو هدف این مطالعه بازسازی معما و مساله سید جمال، در مدل چهار جانبه توماس اسپرینگز است که در آن مسائل و آسیبهای جامعه و وضعیت مطلوب در نظر وی به خوبی از یکدیدگر تفکیک می گردد. برای فهم اندیشه تغییر در افکار سید جمال الدین اسدآبادی اولین سوالی که باید به آن پرداخت، این است که "مشکلات جامعه از نظر سید چیست؟" و چه نارسایی و بی نظمی خاصی را می خواهد درمان کند؟ به نظر سید بحرانهایی که موجب شده اند وی درصدد شناخت کشف علل و یافتن راه حل آنها برآئد، به صور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ظاهر شده بودند. از آنجا که سید درصدد تغییر اوضاع و احوال موجود است شرایطی را نامنظم و نامطلوب جلوه داده بود لذا منطق مشاهده حکم می کند که زمینه مشاهده نیز بررسی گردد.در این مرحله دو سوال مطرح می شود: نخست این که اگر این اوضاع نامطلوب است دلایل آن چیست؟ و دوم اینکه اگر این اوضاع نامطلوب است آیا بحرانها و بی نظمی های اجتماعی( اوضاع نامطلوب) مطرح شده، ریشه سیاسی، یا فرهنگی و یا اجتماعی دارد؟ افزون بر این سید باید کشف کند که آیا ریشه مشکل عام و اجتماعی اتس و یا اینکه مشکل انفرادی است و صرفا تاثیرات ذهنی و فردی مصلح اجتماعی است. در نظر سید علت دردها و آسیبهای جوامع اسلامی، علت جمعی است نه فردی؛ غیر طبیعی است نه طبیعی. وی ریشه دردها و مسائل را اموری می داند که به جامعه مربوط می شود و بنابراین عام است.
فعالیتها و آثار اندیشمندان شیعی در باب احیای اسلامی سه مرحله اساسی را به وجود آورده است: مرحله بیداری. در این مرحله جوامع اسلامی حیات تازه ای را آغاز کرد. مرحله شکل دهی به اندیشه اجتماعی- سیاسی مسلمانان است؛ بدانگونه که امکان پایداری و استقامت در برابر تمامی مکتبهای مادی را به مسلمانان آموخت و مرحله انقلاب و تشکیل حکومت. این تحقیق درصدد بررسی یکی از اندیشمندان مرحله اول یعنی سید جمال الدین اسد آبادی است. از این رو هدف این مطالعه بازسازی معما و مساله سید جمال، در مدل چهار جانبه توماس اسپرینگز است که در آن مسائل و آسیبهای جامعه و وضعیت مطلوب در نظر وی به خوبی از یکدیدگر تفکیک می گردد. برای فهم اندیشه تغییر در افکار سید جمال الدین اسدآبادی اولین سوالی که باید به آن پرداخت، این است که "مشکلات جامعه از نظر سید چیست؟" و چه نارسایی و بی نظمی خاصی را می خواهد درمان کند؟ به نظر سید بحرانهایی که موجب شده اند وی درصدد شناخت کشف علل و یافتن راه حل آنها برآئد، به صور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ظاهر شده بودند. از آنجا که سید درصدد تغییر اوضاع و احوال موجود است شرایطی را نامنظم و نامطلوب جلوه داده بود لذا منطق مشاهده حکم می کند که زمینه مشاهده نیز بررسی گردد.در این مرحله دو سوال مطرح می شود: نخست این که اگر این اوضاع نامطلوب است دلایل آن چیست؟ و دوم اینکه اگر این اوضاع نامطلوب است آیا بحرانها و بی نظمی های اجتماعی( اوضاع نامطلوب) مطرح شده، ریشه سیاسی، یا فرهنگی و یا اجتماعی دارد؟ افزون بر این سید باید کشف کند که آیا ریشه مشکل عام و اجتماعی اتس و یا اینکه مشکل انفرادی است و صرفا تاثیرات ذهنی و فردی مصلح اجتماعی است. در نظر سید علت دردها و آسیبهای جوامع اسلامی، علت جمعی است نه فردی؛ غیر طبیعی است نه طبیعی. وی ریشه دردها و مسائل را اموری می داند که به جامعه مربوط می شود و بنابراین عام است.
تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی
3/21/2007 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی اندیشه های اصلاح طلبانۀ «سید جمال الدین اسدآبادی» و «معروف رصافی»
نویسندگان:
بیان اعلایی
،
عبدالاحد غیبی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 6
روش شناسی اندیشه اجتماعی شهید محمدباقر صدر با تأکید بر تغییرات اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش انقلاب اسلامی در تغییرات فرهنگی اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
درآمدی بر مفهوم تغییرات اجتماعی در قرآن کریم
نویسندگان:
سید علی نقی ایازی
،
نیکو سادات هدایتی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
نویسنده:
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
انسان مدنی در اندیشه قطب الدین شیرازی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 (پياپي 17)، بهار 1381 شماره1