بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
چکیده:
توجه به بازنمایی اجتماع و چگونگی تغییرات آن ضروری است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با هدف حل بخشی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور ساخت یافته؛ سطح اجتماع را چگونه بازنمایی می‌کند و این بازنمایی خاص، چه پیامدی را موجب می‌گردد؟ به این منظور، روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به مثابه روشی جهت بررسی تغییرات اجتماعی و فرهنگی، انتخاب و سپس از طریق سازوکارهای زبانشناختی مایکل هلیدی، در قالب مراحل سه گانه، بازسازی و درنهایت با استفاده از این روش، متن سند بررسی و نتایج ارائه شد. اجتماع از منظر سند مذکور دارای 7 حوزه آموزش و پرورش، سیاسی اداری، فرهنگی، دینی، رسانه و ارتباطات، حرفه‌ای و اقتصادی و سلامت و بهداشت است. این 7 حوزه به لحاظ اعتبار در جایگاه تساوی نیستند؛ بلکه درنهایت این نظم گفتمان دینی است که در مقام اول قرار می‌گیرد و امکان می‌یابد تا دیگر نظم‌های گفتمان را مورد تفسیر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد این سند نتوانسته است با استفاده از مبانی فکری نظم گفتمان دینی، تفسیری دینی از نظم های گفتمانی دیگر ارائه کرده و موجب تغییر در آنها شود.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

آموزش و تاثیر پرورش

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: پیک اسلام » سال 1342 سال 1342 - شماره 6

تجلیات آموزش و پرورش براى زنان روستایى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 113

مربیان و آموزش و پرورش کودکان آخرین قسمت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 22

تحول بنیادین در مبانی فکری اسلامگرایان طی بیداری اسلامی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 371

نقش انقلاب اسلامی در تغییرات فرهنگی اجتماعی

دانشجو: مهدی آقابابایی ، استاد مشاور: کریم خان محمدی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی

نویسنده: مجید کافی ، استاد راهنما: علیرضا شجاعی زند ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

چالش هاي اخلاقي در فرايندهاي سازماني آموزش و پرورش در گفتگو با انديشمندان

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/05/29 تا تاریخ: 1397/08/01

چالش هاي اخلاقي در فرايندهاي سازماني آموزش و پرورش در گفتگو با انديشمندان

نویسنده: محمد حسني ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/05/30 تا تاریخ: 1397/08/01
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397