بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
نویسنده:
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
چکیده:
توجه به بازنمایی اجتماع و چگونگی تغییرات آن ضروری است. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با هدف حل بخشی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور ساخت یافته؛ سطح اجتماع را چگونه بازنمایی میکند و این بازنمایی خاص، چه پیامدی را موجب میگردد؟ به این منظور، روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به مثابه روشی جهت بررسی تغییرات اجتماعی و فرهنگی، انتخاب و سپس از طریق سازوکارهای زبانشناختی مایکل هلیدی، در قالب مراحل سه گانه، بازسازی و درنهایت با استفاده از این روش، متن سند بررسی و نتایج ارائه شد. اجتماع از منظر سند مذکور دارای 7 حوزه آموزش و پرورش، سیاسی اداری، فرهنگی، دینی، رسانه و ارتباطات، حرفهای و اقتصادی و سلامت و بهداشت است. این 7 حوزه به لحاظ اعتبار در جایگاه تساوی نیستند؛ بلکه درنهایت این نظم گفتمان دینی است که در مقام اول قرار میگیرد و امکان مییابد تا دیگر نظمهای گفتمان را مورد تفسیر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد این سند نتوانسته است با استفاده از مبانی فکری نظم گفتمان دینی، تفسیری دینی از نظم های گفتمانی دیگر ارائه کرده و موجب تغییر در آنها شود.
توجه به بازنمایی اجتماع و چگونگی تغییرات آن ضروری است. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با هدف حل بخشی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور ساخت یافته؛ سطح اجتماع را چگونه بازنمایی میکند و این بازنمایی خاص، چه پیامدی را موجب میگردد؟ به این منظور، روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به مثابه روشی جهت بررسی تغییرات اجتماعی و فرهنگی، انتخاب و سپس از طریق سازوکارهای زبانشناختی مایکل هلیدی، در قالب مراحل سه گانه، بازسازی و درنهایت با استفاده از این روش، متن سند بررسی و نتایج ارائه شد. اجتماع از منظر سند مذکور دارای 7 حوزه آموزش و پرورش، سیاسی اداری، فرهنگی، دینی، رسانه و ارتباطات، حرفهای و اقتصادی و سلامت و بهداشت است. این 7 حوزه به لحاظ اعتبار در جایگاه تساوی نیستند؛ بلکه درنهایت این نظم گفتمان دینی است که در مقام اول قرار میگیرد و امکان مییابد تا دیگر نظمهای گفتمان را مورد تفسیر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد این سند نتوانسته است با استفاده از مبانی فکری نظم گفتمان دینی، تفسیری دینی از نظم های گفتمانی دیگر ارائه کرده و موجب تغییر در آنها شود.
بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تحول بنیادین در مبانی فکری اسلامگرایان طی بیداری اسلامی
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 371
نقش انقلاب اسلامی در تغییرات فرهنگی اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
درآمدی بر مفهوم تغییرات اجتماعی در قرآن کریم
نویسندگان:
سید علی نقی ایازی
،
نیکو سادات هدایتی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
چالش هاي اخلاقي در فرايندهاي سازماني آموزش و پرورش در گفتگو با انديشمندان
نویسنده:
مهدي فصيحي رامندي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/05/29 تا تاریخ: 1397/08/01
چالش هاي اخلاقي در فرايندهاي سازماني آموزش و پرورش در گفتگو با انديشمندان
نویسنده:
محمد حسني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/05/30 تا تاریخ: 1397/08/01