روشنفکری حوزوی و تحولات آن پس از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
روشنفکری
،
روشنفکری حوزوی
چکیده:
این تحقیق با استفاده از نظریه بحران توماس اسپریگنز در راستای پاسخ به این پرسش شکل گرفته است که روشنفکری حوزوی در پاسخ به چه معضلاتی ارائه شده و تحولات آن پس از انقلاب چه بوده است.روشنفکر همیشه با نگاهها و دیدگاههای اعتراض آمیز و انتقادی خود زمینه هایی که بحران و انحراف در سطح جامعه منجر می شود را گوشزد می کند و همواره دغدغه اصلاح جامعه را دارد. روشنفکران حوزوی نیز در سالهای انقلاب اسلامی همین مسئولیت را به دوش خود کشیدند و با فعالیت ها و آثار خود بحرانهای سیاسی و اقتصادی و فرنگی را مشخص کرده و ریشه آنها را بازگو کرده و در مرحله بعد درصدد حل این مشکلات و ترسیم جامعه مطلوب بر آمدند و مردم و اذهان عمومی و خواص و نخبگان را متوجه علل و عوامل مشکلات نمودند و از آنجا که ریشه مشکلات و بحرانها را اجرا نشدن و عمل نکردن به احکام و دستورات اسلام در تمام ابعاد و وجوه آن می دانستند سکان هدایت جامعه را به سوی احیای ارزشهای اسلامی در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به دست گرفتند و زمینه را به سوی انقلاب اسلامی پیش بردند تا در جامعه آرمانی مورد نظرشان همه ضوابط و قوانین بر اساس معیارها و ارزشهای متعالی اسلام تنظیم شود به طوریکه کشور دیگر دچار بحرانهای گوناگون نشود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روشنفکری حوزوی به حیات خود در قالب تشکیلات مختلف ادامه داد و فعالیتهای خود را برای پاسخگویی به معضلات فکری اعم از سیاسی و فرهنگی و اقتصادی گسترش بخشید.
این تحقیق با استفاده از نظریه بحران توماس اسپریگنز در راستای پاسخ به این پرسش شکل گرفته است که روشنفکری حوزوی در پاسخ به چه معضلاتی ارائه شده و تحولات آن پس از انقلاب چه بوده است.روشنفکر همیشه با نگاهها و دیدگاههای اعتراض آمیز و انتقادی خود زمینه هایی که بحران و انحراف در سطح جامعه منجر می شود را گوشزد می کند و همواره دغدغه اصلاح جامعه را دارد. روشنفکران حوزوی نیز در سالهای انقلاب اسلامی همین مسئولیت را به دوش خود کشیدند و با فعالیت ها و آثار خود بحرانهای سیاسی و اقتصادی و فرنگی را مشخص کرده و ریشه آنها را بازگو کرده و در مرحله بعد درصدد حل این مشکلات و ترسیم جامعه مطلوب بر آمدند و مردم و اذهان عمومی و خواص و نخبگان را متوجه علل و عوامل مشکلات نمودند و از آنجا که ریشه مشکلات و بحرانها را اجرا نشدن و عمل نکردن به احکام و دستورات اسلام در تمام ابعاد و وجوه آن می دانستند سکان هدایت جامعه را به سوی احیای ارزشهای اسلامی در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به دست گرفتند و زمینه را به سوی انقلاب اسلامی پیش بردند تا در جامعه آرمانی مورد نظرشان همه ضوابط و قوانین بر اساس معیارها و ارزشهای متعالی اسلام تنظیم شود به طوریکه کشور دیگر دچار بحرانهای گوناگون نشود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روشنفکری حوزوی به حیات خود در قالب تشکیلات مختلف ادامه داد و فعالیتهای خود را برای پاسخگویی به معضلات فکری اعم از سیاسی و فرهنگی و اقتصادی گسترش بخشید.
روشنفکری حوزوی و تحولات آن پس از انقلاب اسلامی
3/20/2008 12:00:00 AM
سنت و تجدد در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان (مشکات)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 31)، تابستان 1396 شماره3
مطالعات تمدنی در ایران پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های تمدن نوین اسلامی » سال 1400 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
تحلیلی جامعه شناختی از تحولات سیاسی انقلاب اسلامی ایران
نویسنده:
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 (پياپي 30)، تابستان 1384 شماره2
رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه ها و چشم اندازها
نویسنده:
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و چهارم - زمستان 87
رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه ها و چشم اندازها
نویسنده:
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 44)، زمستان 1387 شماره4
اسلام سیاسی و نظم مردمی در ایران اسلامی پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های انقلاب اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره1