حوزه عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ایران
،
فضیلت
،
آزادی
،
فضیلت مدار
،
آزادی محور
،
نگرش دینی
،
نگرش سیاسی
،
معرفت شناسی
،
انسان شناسی
،
دولت شناسی
،
فلسفه حقوق
چکیده:
یکی از مهمترین و متأخرترین نظریات در مورد رابطه دولت و جامعه، نظریه حوزه عمومی است. این نظریه وضعیت موجود را در جوامع مدرن بحرانی دانسته و خروج از آن را تنها از طریق به رسمیت شناختن سه حوزه متمایز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ممکن میداند. حوزه اقتصادی، علایق خصوصی و جزئی افراد در تمامی فعالیتهای آنها را در جهت کسب منافع شخصی شامل میشود. در مقابل، حوزه سیاسی به اداره علایق کلی و انضمامی افراد که به شکل قدرت عمومی نمایان میشود، ارتباط پیدا میکند. در حد فاصل میان این دو حوزه، حوزه عمومی قرار دارد. این حوزه به مجموعه ای از کنشها و نهادهای فرهنگی اطلاق میشود که این امکان را به افراد میدهد تا فراتر از منافع خصوصی و جزئی و فارغ از دخالت قدرت دولتی درباره مسایل کلان و عمومی به اظهار نظر و بحث و گفتگوی آزاد پرداخته و از این طریق به اجماع، توافق و علایق کلی و انضمامی دست یابند. این رسأله با بهرهگیری از مبنای تئوریک بالا به بررسی رابطه موجود بین نگرشهای سیاسی - دینی کنونی ایران در مورد حوزه عمومی و جدال فضیلت و آزادی میپردازد. بر این اساس، پرسش اصلی این است که محور اصلی تمایز بین نگرشهای سیاسی - دینی کنونی ایران در مورد حوزه عمومی چیست؟ در فرضیه پیشنهادی، محور این تمایز تقابل غایت گرایی - انسان گرایی، اخلاق گرایی - حقوق گرایی و ساختار اجتماعی - سیاسی عمومی - ساختار اجتماعی - سیاسی افقی دانسته شده است. بدین ترتیب، این پژوهش نخست در مرحله توصیف، امکان و عدم امکان حوزه عمومی را در هر یک از نگرشها مورد بررسی قرار میدهد و سپس در مرحله تبیین، چرایی آن را در جدال فضیلت و آزادی جستجو میکند. بر این اساس، این پژوهش حول سه نگرش فضیلت مدار، آزادی محور و گزینشی - ترکیبی سازمان یافته است.
یکی از مهمترین و متأخرترین نظریات در مورد رابطه دولت و جامعه، نظریه حوزه عمومی است. این نظریه وضعیت موجود را در جوامع مدرن بحرانی دانسته و خروج از آن را تنها از طریق به رسمیت شناختن سه حوزه متمایز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ممکن میداند. حوزه اقتصادی، علایق خصوصی و جزئی افراد در تمامی فعالیتهای آنها را در جهت کسب منافع شخصی شامل میشود. در مقابل، حوزه سیاسی به اداره علایق کلی و انضمامی افراد که به شکل قدرت عمومی نمایان میشود، ارتباط پیدا میکند. در حد فاصل میان این دو حوزه، حوزه عمومی قرار دارد. این حوزه به مجموعه ای از کنشها و نهادهای فرهنگی اطلاق میشود که این امکان را به افراد میدهد تا فراتر از منافع خصوصی و جزئی و فارغ از دخالت قدرت دولتی درباره مسایل کلان و عمومی به اظهار نظر و بحث و گفتگوی آزاد پرداخته و از این طریق به اجماع، توافق و علایق کلی و انضمامی دست یابند. این رسأله با بهرهگیری از مبنای تئوریک بالا به بررسی رابطه موجود بین نگرشهای سیاسی - دینی کنونی ایران در مورد حوزه عمومی و جدال فضیلت و آزادی میپردازد. بر این اساس، پرسش اصلی این است که محور اصلی تمایز بین نگرشهای سیاسی - دینی کنونی ایران در مورد حوزه عمومی چیست؟ در فرضیه پیشنهادی، محور این تمایز تقابل غایت گرایی - انسان گرایی، اخلاق گرایی - حقوق گرایی و ساختار اجتماعی - سیاسی عمومی - ساختار اجتماعی - سیاسی افقی دانسته شده است. بدین ترتیب، این پژوهش نخست در مرحله توصیف، امکان و عدم امکان حوزه عمومی را در هر یک از نگرشها مورد بررسی قرار میدهد و سپس در مرحله تبیین، چرایی آن را در جدال فضیلت و آزادی جستجو میکند. بر این اساس، این پژوهش حول سه نگرش فضیلت مدار، آزادی محور و گزینشی - ترکیبی سازمان یافته است.
حوزه عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی
3/21/1999 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مطالعات تمدنی در ایران پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های تمدن نوین اسلامی » سال 1400 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
سنت و تجدد در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان (مشکات)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 31)، تابستان 1396 شماره3
تحزب در اندیشه نوگرایان دینی پس از انقلاب اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اسلام سیاسی و نظم مردمی در ایران اسلامی پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های انقلاب اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره1
دولت و ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
سیدحمید حسینی وردجانی
، استاد راهنما:
سیدمحمدتقی آل غفور
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دین در حوزه عمومی
نویسندگان:
اینگر فورست *
،
مجید جعفریان
،
مقاله نشریه: هفت آسمان » سال 1390 بهار 1390 شماره49