بررسی نزدیک ترین راه عملی وصول به عوالم غیب از دیدگاه عرفان اسلامی و میزان هماهنگی آن با آموزه های کتاب و سنت

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
انسان موجودی تک‌ساحتی و مادی محض نیست و وجودات برتر مثالی، عقلی و الهی دارد. انسان برای دستیافتن به مراحل برتر هستیاش باید نسبت به عوالم بالاتر مناسبت و سنخی ت ایجاد کند. با ایجاد سنخی ت، به آن عوالم که همگی نسبت به عالم حس غیب به حساب میآیند واصل میشود. وصول به این عوالم موهبتی محض و اختصاصی انبیاء علیهم‌السلام نیست؛ بلکه ایشان همه را به وصول به این عوالم دعوت نموده‌اند. در این میان عارفان بر پایه اندیشه‌های وحیانی و تجارب سالکانه و عارفانه خویش راه‌های عملی گوناگونی را تعریف نموده‌اند که در قیاس با هم برخی دور و برخی دیگر نزدیکند. نزدیک‌ترین راه عملی وصول به عوالم غیب در قالب‌های مختلفی ترسیم شده است که بررسی آنها نشان میدهد دارای روح واحدند. در میان انواع راه‌ها، به چهار طریقه شیخ اشراق، شیخ نجم الدین کبری، محیی الدین ابن عربی و نحله نجف به عنوان اقرب طرق میتوان اشاره کرد. شیخ اشراق سلوک را بیشتر بر پایه ریاضت و انقطاع برای حصول خلع بدن و سیر در عوالم غیبی و در نهایت مراحل فنای در حق و بقای به او قرار داده است. شیخ نجم الدین کبری طریق خویش را مبتنی بر موت ارادی اما بر پایه جذبه گذاشته و بدین منظور قواعد ده‌گانه‌ای را به عنوان شرط و مقدمه حصول آن مطرح نموده است. ابن عربی نیز بر ترک نفس، افتقار و ذل و انکسار و اموری که حصول جذبه و فتح را بر سالک هموار میکند تکیه کرده و به طور عام طریق خلوت و ذکر را اختیار نموده است و برای سالکان قبل از یافتن استاد و پس از آن دستورات ویژه‌ای دارد. عمده دستور العمل‌های او اموری است که مورد توجه همه عارفان بوده و آنها را برای نیل به همه مراتب نافع دانسته است. عارفان نحله نجف نیز لوازم سلوکی متعددی را برشمرده‌اند که التزام سالک به آنها او را به همه عوالم غیبی به ویژه عالم اسماء و صفات واصل میگرداند. ایشان در طریقه خود بر توجه به نفس برای حصول معرفت نفس که ملازم معرفت رب است تکیه کرده‌اند. اقتدا به استاد، ملازمت بر جوع، سهر، عزلت و ذکر به همراه مراقبه و نفی خطورات با التزام تام به شریعت، اساس دستورات سلوکی عارفان در این چهار طریق است و معتقدند که هیچیک از اعمال و مناسک سلوکی دیگر بدون آنها فایده شایسته و بایسته را ندارد. با بررسی این راه‌ها معلوم میشود طریق نحله نجف نسبت به طرق دیگر ویژگیهای ممتازی دارد که عبارتند از: ‎1. بیشترین موافقت با شرع و عدم مخالفت با روح شریعت، ‎2. کم‌خطر و کم‌آفت‌تر بودن راه، ‎3. التزام تام به شریعت در عرصه‌های فردی و اجتماعی، ‎4. فقاهت و جامعی ت مشایخ و اساتید در علوم معقول و منقول، ‎5. خلو طریقه از آداب و مستحسنات ویژه صوفی ه، و ‎6. توج ه ویژه به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در سلوک. واژگان کلیدی: عالم غیب، عالم شهادت، وصول، طریقه شیخ اشراق، طریقه شیخ نجم الدین کبری، طریقه محیی الدین ابن عربی و طریقه نحله نجف.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی انتقادی علم النفس اشراقی براساس آموزه های کتاب و سنت

نویسنده: سیدعلی موسوی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: قائمی امیری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی نظریه تطابق عوالم با تأکید بر آثار و لوازم آن از منظر ملاصدرا

نویسنده: نرجس رودگر ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]

بررسی سنت های الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان

نویسنده: سجاد عرفان شهرضا ، استاد راهنما: علیرضا آل بویه ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

توسعه قلمرو عقلانیت به عقلانیت ارزشی و پی جویی آن در آموزه های اسلامی با تاکید بر نقد دیدگاه هیوم

نویسنده: محمدعلی مبینی* ،
مقاله نشریه: نشریه معارف حکمی جامعه » سال 1399 دوره 2، شماره 3 (بهار 1399)

بررسي ديدگاه هاي معاصر راجع به حقيقت ارزش و ارائه نظريه جايگزين و قابل انطباق بر آموزه هاي اسلامي

نویسنده: محمدعلي مبيني ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/26 تا تاریخ: 1396/12/29
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397