بررسی نزدیک ترین راه عملی وصول به عوالم غیب از دیدگاه عرفان اسلامی و میزان هماهنگی آن با آموزه های کتاب و سنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
انسان موجودی تکساحتی و مادی محض نیست و وجودات برتر مثالی، عقلی و الهی دارد. انسان برای دستیافتن به مراحل برتر هستیاش باید نسبت به عوالم بالاتر مناسبت و سنخی ت ایجاد کند. با ایجاد سنخی ت، به آن عوالم که همگی نسبت به عالم حس غیب به حساب میآیند واصل میشود. وصول به این عوالم موهبتی محض و اختصاصی انبیاء علیهمالسلام نیست؛ بلکه ایشان همه را به وصول به این عوالم دعوت نمودهاند. در این میان عارفان بر پایه اندیشههای وحیانی و تجارب سالکانه و عارفانه خویش راههای عملی گوناگونی را تعریف نمودهاند که در قیاس با هم برخی دور و برخی دیگر نزدیکند. نزدیکترین راه عملی وصول به عوالم غیب در قالبهای مختلفی ترسیم شده است که بررسی آنها نشان میدهد دارای روح واحدند. در میان انواع راهها، به چهار طریقه شیخ اشراق، شیخ نجم الدین کبری، محیی الدین ابن عربی و نحله نجف به عنوان اقرب طرق میتوان اشاره کرد. شیخ اشراق سلوک را بیشتر بر پایه ریاضت و انقطاع برای حصول خلع بدن و سیر در عوالم غیبی و در نهایت مراحل فنای در حق و بقای به او قرار داده است. شیخ نجم الدین کبری طریق خویش را مبتنی بر موت ارادی اما بر پایه جذبه گذاشته و بدین منظور قواعد دهگانهای را به عنوان شرط و مقدمه حصول آن مطرح نموده است. ابن عربی نیز بر ترک نفس، افتقار و ذل و انکسار و اموری که حصول جذبه و فتح را بر سالک هموار میکند تکیه کرده و به طور عام طریق خلوت و ذکر را اختیار نموده است و برای سالکان قبل از یافتن استاد و پس از آن دستورات ویژهای دارد. عمده دستور العملهای او اموری است که مورد توجه همه عارفان بوده و آنها را برای نیل به همه مراتب نافع دانسته است. عارفان نحله نجف نیز لوازم سلوکی متعددی را برشمردهاند که التزام سالک به آنها او را به همه عوالم غیبی به ویژه عالم اسماء و صفات واصل میگرداند. ایشان در طریقه خود بر توجه به نفس برای حصول معرفت نفس که ملازم معرفت رب است تکیه کردهاند. اقتدا به استاد، ملازمت بر جوع، سهر، عزلت و ذکر به همراه مراقبه و نفی خطورات با التزام تام به شریعت، اساس دستورات سلوکی عارفان در این چهار طریق است و معتقدند که هیچیک از اعمال و مناسک سلوکی دیگر بدون آنها فایده شایسته و بایسته را ندارد. با بررسی این راهها معلوم میشود طریق نحله نجف نسبت به طرق دیگر ویژگیهای ممتازی دارد که عبارتند از: 1. بیشترین موافقت با شرع و عدم مخالفت با روح شریعت، 2. کمخطر و کمآفتتر بودن راه، 3. التزام تام به شریعت در عرصههای فردی و اجتماعی، 4. فقاهت و جامعی ت مشایخ و اساتید در علوم معقول و منقول، 5. خلو طریقه از آداب و مستحسنات ویژه صوفی ه، و 6. توج ه ویژه به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام در سلوک. واژگان کلیدی: عالم غیب، عالم شهادت، وصول، طریقه شیخ اشراق، طریقه شیخ نجم الدین کبری، طریقه محیی الدین ابن عربی و طریقه نحله نجف.
انسان موجودی تکساحتی و مادی محض نیست و وجودات برتر مثالی، عقلی و الهی دارد. انسان برای دستیافتن به مراحل برتر هستیاش باید نسبت به عوالم بالاتر مناسبت و سنخی ت ایجاد کند. با ایجاد سنخی ت، به آن عوالم که همگی نسبت به عالم حس غیب به حساب میآیند واصل میشود. وصول به این عوالم موهبتی محض و اختصاصی انبیاء علیهمالسلام نیست؛ بلکه ایشان همه را به وصول به این عوالم دعوت نمودهاند. در این میان عارفان بر پایه اندیشههای وحیانی و تجارب سالکانه و عارفانه خویش راههای عملی گوناگونی را تعریف نمودهاند که در قیاس با هم برخی دور و برخی دیگر نزدیکند. نزدیکترین راه عملی وصول به عوالم غیب در قالبهای مختلفی ترسیم شده است که بررسی آنها نشان میدهد دارای روح واحدند. در میان انواع راهها، به چهار طریقه شیخ اشراق، شیخ نجم الدین کبری، محیی الدین ابن عربی و نحله نجف به عنوان اقرب طرق میتوان اشاره کرد. شیخ اشراق سلوک را بیشتر بر پایه ریاضت و انقطاع برای حصول خلع بدن و سیر در عوالم غیبی و در نهایت مراحل فنای در حق و بقای به او قرار داده است. شیخ نجم الدین کبری طریق خویش را مبتنی بر موت ارادی اما بر پایه جذبه گذاشته و بدین منظور قواعد دهگانهای را به عنوان شرط و مقدمه حصول آن مطرح نموده است. ابن عربی نیز بر ترک نفس، افتقار و ذل و انکسار و اموری که حصول جذبه و فتح را بر سالک هموار میکند تکیه کرده و به طور عام طریق خلوت و ذکر را اختیار نموده است و برای سالکان قبل از یافتن استاد و پس از آن دستورات ویژهای دارد. عمده دستور العملهای او اموری است که مورد توجه همه عارفان بوده و آنها را برای نیل به همه مراتب نافع دانسته است. عارفان نحله نجف نیز لوازم سلوکی متعددی را برشمردهاند که التزام سالک به آنها او را به همه عوالم غیبی به ویژه عالم اسماء و صفات واصل میگرداند. ایشان در طریقه خود بر توجه به نفس برای حصول معرفت نفس که ملازم معرفت رب است تکیه کردهاند. اقتدا به استاد، ملازمت بر جوع، سهر، عزلت و ذکر به همراه مراقبه و نفی خطورات با التزام تام به شریعت، اساس دستورات سلوکی عارفان در این چهار طریق است و معتقدند که هیچیک از اعمال و مناسک سلوکی دیگر بدون آنها فایده شایسته و بایسته را ندارد. با بررسی این راهها معلوم میشود طریق نحله نجف نسبت به طرق دیگر ویژگیهای ممتازی دارد که عبارتند از: 1. بیشترین موافقت با شرع و عدم مخالفت با روح شریعت، 2. کمخطر و کمآفتتر بودن راه، 3. التزام تام به شریعت در عرصههای فردی و اجتماعی، 4. فقاهت و جامعی ت مشایخ و اساتید در علوم معقول و منقول، 5. خلو طریقه از آداب و مستحسنات ویژه صوفی ه، و 6. توج ه ویژه به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام در سلوک. واژگان کلیدی: عالم غیب، عالم شهادت، وصول، طریقه شیخ اشراق، طریقه شیخ نجم الدین کبری، طریقه محیی الدین ابن عربی و طریقه نحله نجف.
بررسی نزدیک ترین راه عملی وصول به عوالم غیب از دیدگاه عرفان اسلامی و میزان هماهنگی آن با آموزه های کتاب و سنت
3/21/2015 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی پیدایش کثرات از دیدگاه های فیلسوفان اسلامی و عرضه بر کتاب و سنت
نویسندگان:
محمد تقی یوسفی*
،
مصطفی نقیبی جوشانی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 21
بررسی مفهومشناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی
نویسنده:
سیداحمد غفاری قرهباغ
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2
بررسی انتقادی علم النفس اشراقی براساس آموزه های کتاب و سنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نظریه تطابق عوالم با تأکید بر آثار و لوازم آن از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
بررسی میزان همخوانی ساختار و ویژگی های اصطلاحنامه های علوم اسلامی با اصطلاحنامه بازیابی
مقاله نشریه: علوم و فنون مدیریت اطلاعات » سال 1399 دوره 6، شماره 3 (پاییز 1399)
بررسی سنت های الهی ناظر به انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
توسعه قلمرو عقلانیت به عقلانیت ارزشی و پی جویی آن در آموزه های اسلامی با تاکید بر نقد دیدگاه هیوم
نویسنده:
محمدعلی مبینی*
،
مقاله نشریه: نشریه معارف حکمی جامعه » سال 1399 دوره 2، شماره 3 (بهار 1399)
بررسي ديدگاه هاي معاصر راجع به حقيقت ارزش و ارائه نظريه جايگزين و قابل انطباق بر آموزه هاي اسلامي
نویسنده:
محمدعلي مبيني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/26 تا تاریخ: 1396/12/29