بررسی انتقادی اصول و مبانی روش تأویلی در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رویکردها یا پارادایمهای حاکم بر علوم اجتماعی در یک دستهبندی کلی به چهار دستهی؛ پوزیتویسم، تفسیری یا هرمنوتیک، رئالیسم انتقادی فلاسفه مسلمان و رویکرد انتقادی تقسیم میشوند که هر یک از این رویکردها دارای یکسری مبانی و اصول هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختی خاص خود میباشند. در این تحقیق مبانی و اصول رویکرد تفسیری، به تفصیل مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. رویکرد تفسیری از یک سری مبانی هستیشناختی برخوردار است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ نام انگار یا قائل به اصالت تسمیهاند، واقعیت اجتماعی را ذهنی، سیال و نسبی میدانند، موضوع و روش مورد بررسی جهان اجتماعی را متفاوت از جهان طبیعی میدانند، سکولارند، و به جای تأکید بر علت غایی، بر علت فاعلی تأکید میکنند. از اصول معرفتشناختی آنها میتوان به تاریخینگری، نسبیگرایی، ارزشگریزی، انسجامگرایی، تجربهگرایی و محدود ساختن منابع معرفتی در حس و فهم عرفی، اشاره کرد. همچنین قائل به احاطهی فرهنگ بر علم هستند. پژوهش را امری روانی- اجتماعی میدانند و تأکید بر همدلی دارند. در فرایند فهم، بر دور هرمنوتیکی و دیالکتیک تأکید می کنند. بر نقش زبان، تفسیر و فهم در علوم اجتماعی تأکید دارند و هدف از تحقیقات علمی را، دستیابی به معنا و تفسیر ذهنی و دریافت معنای اجتماعی می دانند که مردم به زندگی خود میبخشند. نهایت اینکه تمایز متعارف بین هستیشناسی و معرفتشناسی در این پارادایم مانند پارادایم انتقادی، فمینیسم و پدیدارشناسی- وجود ندارد. از لحاظ انسانشناختی نیز آنها، تأکید بر آزادی، اراده و اختیار انسان دارند و برداشتی غلط از اختیار انسانی ارائه می دهند. انسان محور بوده و نیز نگاه تک بعدی به انسان دارند و فطرت خاص انسانی و معرفت ها و ادراکات و گرایشات فطری انسان را نمیپذیرند و تأکید بر معناداری رفتارهای انسانی دارند. اما از لحاظ روششناختی نیز، مدل فرضیه ای قیاسی را قابل استفاده در دنیای اجتماعی نمیدانند. طبیعتگرا بوده و قائلند که امکان تجربه بیرونی از دنیای اجتماعی وجود ندارد. بیطرفی و عینیتگرایی شخصی را ضروری میدانند. بر منطق تأویلی و جدلی تکیه دارد. تأکید بر روش های کیفی دارند و بر انحصارگرایی روششناختی تأکید میکنند. واژگان کلیدی: روش شناسی، رویکرد یا پارادایم، تفسیری، تأویلی، هرمنوتیک
رویکردها یا پارادایمهای حاکم بر علوم اجتماعی در یک دستهبندی کلی به چهار دستهی؛ پوزیتویسم، تفسیری یا هرمنوتیک، رئالیسم انتقادی فلاسفه مسلمان و رویکرد انتقادی تقسیم میشوند که هر یک از این رویکردها دارای یکسری مبانی و اصول هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و روششناختی خاص خود میباشند. در این تحقیق مبانی و اصول رویکرد تفسیری، به تفصیل مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. رویکرد تفسیری از یک سری مبانی هستیشناختی برخوردار است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ نام انگار یا قائل به اصالت تسمیهاند، واقعیت اجتماعی را ذهنی، سیال و نسبی میدانند، موضوع و روش مورد بررسی جهان اجتماعی را متفاوت از جهان طبیعی میدانند، سکولارند، و به جای تأکید بر علت غایی، بر علت فاعلی تأکید میکنند. از اصول معرفتشناختی آنها میتوان به تاریخینگری، نسبیگرایی، ارزشگریزی، انسجامگرایی، تجربهگرایی و محدود ساختن منابع معرفتی در حس و فهم عرفی، اشاره کرد. همچنین قائل به احاطهی فرهنگ بر علم هستند. پژوهش را امری روانی- اجتماعی میدانند و تأکید بر همدلی دارند. در فرایند فهم، بر دور هرمنوتیکی و دیالکتیک تأکید می کنند. بر نقش زبان، تفسیر و فهم در علوم اجتماعی تأکید دارند و هدف از تحقیقات علمی را، دستیابی به معنا و تفسیر ذهنی و دریافت معنای اجتماعی می دانند که مردم به زندگی خود میبخشند. نهایت اینکه تمایز متعارف بین هستیشناسی و معرفتشناسی در این پارادایم مانند پارادایم انتقادی، فمینیسم و پدیدارشناسی- وجود ندارد. از لحاظ انسانشناختی نیز آنها، تأکید بر آزادی، اراده و اختیار انسان دارند و برداشتی غلط از اختیار انسانی ارائه می دهند. انسان محور بوده و نیز نگاه تک بعدی به انسان دارند و فطرت خاص انسانی و معرفت ها و ادراکات و گرایشات فطری انسان را نمیپذیرند و تأکید بر معناداری رفتارهای انسانی دارند. اما از لحاظ روششناختی نیز، مدل فرضیه ای قیاسی را قابل استفاده در دنیای اجتماعی نمیدانند. طبیعتگرا بوده و قائلند که امکان تجربه بیرونی از دنیای اجتماعی وجود ندارد. بیطرفی و عینیتگرایی شخصی را ضروری میدانند. بر منطق تأویلی و جدلی تکیه دارد. تأکید بر روش های کیفی دارند و بر انحصارگرایی روششناختی تأکید میکنند. واژگان کلیدی: روش شناسی، رویکرد یا پارادایم، تفسیری، تأویلی، هرمنوتیک
بررسی انتقادی اصول و مبانی روش تأویلی در علوم اجتماعی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی انتقادی ظرفیت های روش شناسی علوم اجتماعی مدرن در تحقق جامعه شناسی دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی ضرورت و علیت در حکمت متعالیه و رئالیسم انتقادی و تأثیرات آن در روش شناسی علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روش تحقیق اقدام پژوهی در علوم اجتماعی
نویسندگان:
اصغر اسلامی تنها
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: عیار پژوهش در علوم انسانی » سال 1394 (پياپي 12)، پاييز و زمستان 1394 شماره2
تدوين مجموعه مقالات فلسفه علوم اجتماعي (روش شناسي علوم اجتماعي)
نویسنده:
محمد كاظم كريمي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/04/08 تا تاریخ: 1394/12/08
رئالیسم انتقادی(هستیشناسی اجتماعی و امکان وارسی تجربی در علوم اجتماعی)
نویسندگان:
مرضیه فروزنده
،
زینب توحیدی نسب
،
کتاب: - 1392
بررسی تاثیر نومینالیسم در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
درآمدی بر روش شناسی کاربست نظریه های علوم اجتماعی در سیاست گذاری فرهنگی با مروری بر اصول و مبانی اندیشه صدرایی
نویسنده:
محمدرضا بهمنی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3