بررسی انتقادی ظرفیت های روش شناسی علوم اجتماعی مدرن در تحقق جامعه شناسی دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پایان نامه پس از تعریف کلیات و مکاتب نظری موجود در علوم اجتماعی مدرن را بررسی می کند و از کثرت و تعدد این نظریات تحت لوای چهارپارادایم اثباتی، تفسیری،انتقادی و ریالیسم انتقادی سخن می گوید. هر دیدگاه و پارادایمی با توجه به اصول و مبادی هستی شناختی و معرفت شناختی، روش شناسی بنیادی را می طلبد که منجر به تولید نظریه و استفاده از منطق و روش تحقیق متناسب با خود خواهد شد. در ادامه وحدت فلسفی تمامی این رویکردها را نشان داده می شود که از آن با عنوان سوبژکتیویسم و نگاه ریاضی به عالم می توان یاد کرد. و نوعی اصالت روشی متناسب با آن. علت این امر آن بود که متذکر شویم نگاه انتقادی ما یک نگاه انتقادی مرسوم و رایج به سبک تحلیلی نیست چرا که این نوع انتقاد به وسیله غربیان و به دست خود آن ها بنا به مصالح تمدنی و خودآگاهی بیشتر نسبت به خود در امکان تاریخیشان صورت می گیرد و اصولا برای نیل به تمدن قدسی باید تجدد و مدرنیته را از زاویه ای متفاوت با بنیان هایش بررسی کرد. در ادامه عقلانیت دینی و نیاز به بازسازی آن با نگاهی به پیشینه تاریخی آن بررسی می شود و نشان داده می شود که عقلانیت دینی در مبنایی ترین حالات هم نسبت متضاد و تباین با همتای مدرن خود دارد یعنی اولا نگاه سوبژکتیو به عالم را نمی پذیرد و ثانیا نگاه ریاضی وار به عالم را به معنای به نظم درآوردن همه چیز برای تصرف در نگاهی از پیش تعیین شده را نمی پذیرد در ادامه بررسی اجمالی از دین و خاستگاه آن و الزامات جامعه شناسی دینی در ذیل عقلانیت دینی سخن گفته می شود و سپس نتیجه گرفته می شود که روش های ع لوم اجتماعی مدرن در سه لایه پذیرش پیش فرضهای دینی و تولید نظریه های پیرامون آن و در صحت بخشی به این فرضیه ها یعنی تبدیل نظریه به فرضیه نارسایی دارد در نهایت به معرفی انقلاب اسلامی و حقیقت قدسی این انقلاب به عنوان یک پدیده اجتماعی می پردازیم که نوید بازگشت و بازسازی نوعی تفکر متمایز و رقیب نسبت به عالم مدرن را خواهد داد و ادامه رویکرد شناختی این نهاد به دوش حوزه علمیه تشع به عنوان نهاد اجتماعی اصیل آن است. این رساله چون سعی در پرداختن ماهیت متد دارد لذا از متد رایج در علوم استفاده نکرده است بلکه بیشتر به روش توصیفی و تشریحی برای بررسی پارادایم ها و احیانا از روش قیاسی برهانی برای نتیجه گیری خود استفاده خواهد نمود. واژگان کلیدی: روش، روش شناسی،علوم اجتماعی مدرن و پارادایم های آن، مدرنیته، دین و عقلانیت دینی، الزامات، تحقیق جامعه شناسی مدرن،انقلاب اسلامی، حوزه علمیه تشیع.
این پایان نامه پس از تعریف کلیات و مکاتب نظری موجود در علوم اجتماعی مدرن را بررسی می کند و از کثرت و تعدد این نظریات تحت لوای چهارپارادایم اثباتی، تفسیری،انتقادی و ریالیسم انتقادی سخن می گوید. هر دیدگاه و پارادایمی با توجه به اصول و مبادی هستی شناختی و معرفت شناختی، روش شناسی بنیادی را می طلبد که منجر به تولید نظریه و استفاده از منطق و روش تحقیق متناسب با خود خواهد شد. در ادامه وحدت فلسفی تمامی این رویکردها را نشان داده می شود که از آن با عنوان سوبژکتیویسم و نگاه ریاضی به عالم می توان یاد کرد. و نوعی اصالت روشی متناسب با آن. علت این امر آن بود که متذکر شویم نگاه انتقادی ما یک نگاه انتقادی مرسوم و رایج به سبک تحلیلی نیست چرا که این نوع انتقاد به وسیله غربیان و به دست خود آن ها بنا به مصالح تمدنی و خودآگاهی بیشتر نسبت به خود در امکان تاریخیشان صورت می گیرد و اصولا برای نیل به تمدن قدسی باید تجدد و مدرنیته را از زاویه ای متفاوت با بنیان هایش بررسی کرد. در ادامه عقلانیت دینی و نیاز به بازسازی آن با نگاهی به پیشینه تاریخی آن بررسی می شود و نشان داده می شود که عقلانیت دینی در مبنایی ترین حالات هم نسبت متضاد و تباین با همتای مدرن خود دارد یعنی اولا نگاه سوبژکتیو به عالم را نمی پذیرد و ثانیا نگاه ریاضی وار به عالم را به معنای به نظم درآوردن همه چیز برای تصرف در نگاهی از پیش تعیین شده را نمی پذیرد در ادامه بررسی اجمالی از دین و خاستگاه آن و الزامات جامعه شناسی دینی در ذیل عقلانیت دینی سخن گفته می شود و سپس نتیجه گرفته می شود که روش های ع لوم اجتماعی مدرن در سه لایه پذیرش پیش فرضهای دینی و تولید نظریه های پیرامون آن و در صحت بخشی به این فرضیه ها یعنی تبدیل نظریه به فرضیه نارسایی دارد در نهایت به معرفی انقلاب اسلامی و حقیقت قدسی این انقلاب به عنوان یک پدیده اجتماعی می پردازیم که نوید بازگشت و بازسازی نوعی تفکر متمایز و رقیب نسبت به عالم مدرن را خواهد داد و ادامه رویکرد شناختی این نهاد به دوش حوزه علمیه تشع به عنوان نهاد اجتماعی اصیل آن است. این رساله چون سعی در پرداختن ماهیت متد دارد لذا از متد رایج در علوم استفاده نکرده است بلکه بیشتر به روش توصیفی و تشریحی برای بررسی پارادایم ها و احیانا از روش قیاسی برهانی برای نتیجه گیری خود استفاده خواهد نمود. واژگان کلیدی: روش، روش شناسی،علوم اجتماعی مدرن و پارادایم های آن، مدرنیته، دین و عقلانیت دینی، الزامات، تحقیق جامعه شناسی مدرن،انقلاب اسلامی، حوزه علمیه تشیع.
بررسی انتقادی ظرفیت های روش شناسی علوم اجتماعی مدرن در تحقق جامعه شناسی دینی
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی انتقادی اصول و مبانی روش تأویلی در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ظرفیت های معنویت گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی
نویسنده:
احمد واعظی*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
تدوين مجموعه مقالات فلسفه علوم اجتماعي (روش شناسي علوم اجتماعي)
نویسنده:
محمد كاظم كريمي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/04/08 تا تاریخ: 1394/12/08
بررسی روش شناسی احادیث اجتماعی
ناقد:
حفیظ اللها فولادی وند
، ارائه دهنده:
محمدرضا ضمیری
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
بررسی تطبیقی ضرورت و علیت در حکمت متعالیه و رئالیسم انتقادی و تأثیرات آن در روش شناسی علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روش شناسی علم دینی
ارائه دهنده:
اکبر میرسپاه
،
ابوالفضل کیاشمشکی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
بررسی رابطه انسان شناسی و روش شناسی در پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی
نویسندگان:
علی فتوتیان
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1391 (پياپي 11)، تابستان 1391 شماره3