بررسی صفت جمال الهی از دیدگاه فلسفه و کلام اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
اندیشمندان مسلمان برای صفت جمال و زیبایی خداوند، هویت مستقلی در نظر نداشتند. ایشان همواره مجموعهای از صفات کمالی را بهعنوان صفات جمالی یا ثبوتی برای خداوند معرفی کرده اند.گرچه فلاسفه اسلامی درصدد اثبات صفت زیبایی و جمال برای خداوند برنیامده اند اما از تتبع در آثار ایشان می توان به براهینی در اثبات صفت جمال برای خداوند دستیافت. مهمترین مولفههای جمال نزد ایشان عبارتاند از: کمال، تناسب، حسن، خیر، بهاء، لذت و عشق. بااینهمه نهایت چیزی که با استناد به آراء و دیدگاه های فلاسفه مسلمان اثبات می شود، وصف جمال برای خداوند است نه کیفیت زیبایی الهی. چگونگی اتصاف ذات بسیط خداوند به وصف جمال و مؤلفههای زیبایی، یکی از محذورات جدی در فلسفه اسلامی است. ملازم بودن کمال با جهت قوه، ناظر بودن حسن و خیر به زیبایی اخلاقی، اختصاص تناسب به زیبایی های مادی یا ظاهری، چیستی و ماهیت لذت برای خداوند ازجمله این محذورات است. این پژوهش ضمن اثبات صفت جمال برای خداوند با تحلیل آراء فلاسفه درصدد پاسخ به محذورات فوق، مبنی بر ذاتی بودن کمال الهی و تفسیر آن به جامعیت میان صفات جلال و جمال، همراه بودن مؤلفه خیر با سودمندی و حسن با نیکی اخلاقی در زیبایی الهی، ناظر بودن تناسب در امور غیر جسمانی به عدم نقص وجودی، لذت بردن خداوند بهواسطه ادراک ذات خود و ابتهاج و سرور و عشقِ ناشی از این ادراک برآمده است. صفت جمال صفتی ذاتی برای خداوند و از نوع حقیقیِ محضه است.
اندیشمندان مسلمان برای صفت جمال و زیبایی خداوند، هویت مستقلی در نظر نداشتند. ایشان همواره مجموعهای از صفات کمالی را بهعنوان صفات جمالی یا ثبوتی برای خداوند معرفی کرده اند.گرچه فلاسفه اسلامی درصدد اثبات صفت زیبایی و جمال برای خداوند برنیامده اند اما از تتبع در آثار ایشان می توان به براهینی در اثبات صفت جمال برای خداوند دستیافت. مهمترین مولفههای جمال نزد ایشان عبارتاند از: کمال، تناسب، حسن، خیر، بهاء، لذت و عشق. بااینهمه نهایت چیزی که با استناد به آراء و دیدگاه های فلاسفه مسلمان اثبات می شود، وصف جمال برای خداوند است نه کیفیت زیبایی الهی. چگونگی اتصاف ذات بسیط خداوند به وصف جمال و مؤلفههای زیبایی، یکی از محذورات جدی در فلسفه اسلامی است. ملازم بودن کمال با جهت قوه، ناظر بودن حسن و خیر به زیبایی اخلاقی، اختصاص تناسب به زیبایی های مادی یا ظاهری، چیستی و ماهیت لذت برای خداوند ازجمله این محذورات است. این پژوهش ضمن اثبات صفت جمال برای خداوند با تحلیل آراء فلاسفه درصدد پاسخ به محذورات فوق، مبنی بر ذاتی بودن کمال الهی و تفسیر آن به جامعیت میان صفات جلال و جمال، همراه بودن مؤلفه خیر با سودمندی و حسن با نیکی اخلاقی در زیبایی الهی، ناظر بودن تناسب در امور غیر جسمانی به عدم نقص وجودی، لذت بردن خداوند بهواسطه ادراک ذات خود و ابتهاج و سرور و عشقِ ناشی از این ادراک برآمده است. صفت جمال صفتی ذاتی برای خداوند و از نوع حقیقیِ محضه است.
بررسی صفت جمال الهی از دیدگاه فلسفه و کلام اسلامی
3/21/2017 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اندیشه بشرى، حکمت الهى و فلسفه اسلامى
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
بررسی صفت عدم تناهی خداوند و نتایج و لوازم آن از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سرنوشت و سرشت از دیدگاه آقا جمال خوانسارى
نویسنده:
ابوالقاسم یعقوبی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1377 شماره 90-89
چکیده آثار پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
جبر و اختیار از دیدگاه قرآن و کلام اسلامی (1)
نویسنده:
ایوب کرمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
بررسی تطبیقی صفت عزیزیت الهی در عرفان اسلامی و الهیات پویشی با تأکید بر ابن عربی و وایت هد
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی انتقادی معنای زندگی از دیدگاه اگزیستانسیالیسم الحادی و الهی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تببین آفرینش از منظر فلسفه ، عرفان و کلام اسلامی و بررسی تطبیقی آن براساس قرآن
نویسنده:
رضا کیلانی
، استاد راهنما:
احمد بهشتی
، استاد مشاور 1:
علی عابدی شاهرودی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]