روابط ائمه (ع) با خلفای عباسی از امام جواد (ع) تا آغاز غیبت کبری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
عمار یاسر
،
عربستان - ساختار اجتماعی
،
خلفای راشدین
،
علی بن ابیطالب (ع)
،
امام اول
،
۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.
چکیده:
این پژوهش در بر گیرندهی زندگانی عمار یاسر در عصر نبوی و حضرت علی(ع) می باشد. همانطور که در بیان این مسأله گفتیم در تاریخ بشریت کسی را سراغ نداریم که مانند پیامبر اسلام در راه هدفهای الهی پیشرفت نموده وپیروز شده باشد. مطالعه زندگی پیامبر اسلام بسیار با ارزش است. بررسی صحابه آن حضرت نیز میتواند مفید باشد. عمار یاسر و پدر و مادرش از نخستین مسلمانانی بودند که در راه تثبیت اسلام شکنجههای فراوانی را تحمل نمودند. ایشان از صحابه خاص پیامبر(ص) و امام علی(ع) هستند که در تمام مراحل همپا و همراه ولایت بوده و هیچ گاه از پیروی و تبعیت تخطی نکرده است فضیلت وی تا جایی است که پیامبر اسلام ایشان را معیار شناخت حق از باطل توصیف نمود. او نیز یکی از شرایط الخمسین است. او یکی از ارکان اربعه و بزرگان اصحاب رسول خدا و نیز از اصفیاء و نیز مهاجرین به حبشه و نماز گزارندگان به دو قبله و حاضر شدگان در بدر و مشاهد دیگر و در جبهه صفین سر آخر میبینیم حماسهها آفرید و سرانجام به درجه شهادت نایل آمد. و انتخاب علت این موضوع برایم بسیار جالب بود و نسبت به مطالعه زندگی این صحابه خاص و همچنین ضرورت اجتماعی و فرهنگی جامعه کنونی جهت مطالعه تاریخ و سرمشق قرار دادن زندگی صحابه رسول و امام علی و بطور عملی بنده را بر آن داشت تا در این زمینه تحقیق نماییم و لذا هدف این پژوهش شناخت وارستگی شخصیت او و پایداری بر ولایت میباشد.
این پژوهش در بر گیرندهی زندگانی عمار یاسر در عصر نبوی و حضرت علی(ع) می باشد. همانطور که در بیان این مسأله گفتیم در تاریخ بشریت کسی را سراغ نداریم که مانند پیامبر اسلام در راه هدفهای الهی پیشرفت نموده وپیروز شده باشد. مطالعه زندگی پیامبر اسلام بسیار با ارزش است. بررسی صحابه آن حضرت نیز میتواند مفید باشد. عمار یاسر و پدر و مادرش از نخستین مسلمانانی بودند که در راه تثبیت اسلام شکنجههای فراوانی را تحمل نمودند. ایشان از صحابه خاص پیامبر(ص) و امام علی(ع) هستند که در تمام مراحل همپا و همراه ولایت بوده و هیچ گاه از پیروی و تبعیت تخطی نکرده است فضیلت وی تا جایی است که پیامبر اسلام ایشان را معیار شناخت حق از باطل توصیف نمود. او نیز یکی از شرایط الخمسین است. او یکی از ارکان اربعه و بزرگان اصحاب رسول خدا و نیز از اصفیاء و نیز مهاجرین به حبشه و نماز گزارندگان به دو قبله و حاضر شدگان در بدر و مشاهد دیگر و در جبهه صفین سر آخر میبینیم حماسهها آفرید و سرانجام به درجه شهادت نایل آمد. و انتخاب علت این موضوع برایم بسیار جالب بود و نسبت به مطالعه زندگی این صحابه خاص و همچنین ضرورت اجتماعی و فرهنگی جامعه کنونی جهت مطالعه تاریخ و سرمشق قرار دادن زندگی صحابه رسول و امام علی و بطور عملی بنده را بر آن داشت تا در این زمینه تحقیق نماییم و لذا هدف این پژوهش شناخت وارستگی شخصیت او و پایداری بر ولایت میباشد.
روابط ائمه (ع) با خلفای عباسی از امام جواد (ع) تا آغاز غیبت کبری
3/21/2005 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تعامل خلفای نخستین عباسی (از منصور تا مامون)با فرق کلامی و واکنش ائمه ع
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق (ع)
نویسنده:
مجید احمدی کچایی*
،
مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1392 بهار 1392 شماره10
نقش بانوان خاندان ائمه (ع) در دفاع از باورهای شیعی از عصر امام صادق (ع) تا غیبت صغری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی روابط امامیه با زیدیه تا پایان غیبت صغری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاریخ تشیع در بغداد از آغاز تا عصر غیبت صغری
نویسنده:
جلیل سالمی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره ششم - بهار 97
مبارزات فرهنگى امام جواد ع
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 312
روششناسی مناظرههای امام جواد(ع)
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 1 - بهار 95 - مسلسل 65
نگارش مقاله امام جواد(ع)
نویسنده:
منصور داداش نژاد
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1393/10/24 تا تاریخ: 1394/03/01
وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان امامی از شهادت امام رضا (ع) تا آغاز غیبت صغری (203-260 ه.ق)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
امام جواد (ع) - الگوى دانشمندان جوان
نویسنده:
نیا عبدالکریم پاک
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 289