مبانی فلسفی استقرا از دیدگاه شهید صدر و دلالت های آن در روش شناسی علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از مهمترین مسائل فلسفی که پیش روی علوم تجربی قرار دارد مساله استقراست . علوم تجربی در روش های پژوهشی خویش به شکل های گوناگون مرهون استقرا هستند. هر گونه تزلزل در توجیه منطقی استقرا موجب خواهد شد تا یافته های پژوهش های تجربی نیز با چالش جدی منطقی روبه رو گردد . در این میان مساله استقرا را باید مساله مشترک علوم طبیعی و علوم اجتماعی دانست. روش های پژوهش در علوم اجتماعی نیز از سرشتی استقرایی بر خوردارند و در این جهت تفاوتی میان روش های کمی و کیفی نیست . از این رو باید مساله استقرا را مساله ای مشترک میان فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی دانست . رساله ی حاضر در پی توضیح و تحلیل یکی از مواضعی است که در قبال مساله استقرا اتخاذ شده است . این موضع که توسط اندیشمند مسلمان معاصر مرحوم شهید سید محمد باقر صدر (ره) طرح گردیده است، بر بنیان فلسفی ویژه ای استوار گردیده است . شهید صدر با نگاهی به مواضع طرح شده در مساله استقرا ، بررسی منتقدانه آنها را در پیش گرفته است و پس از ذکر خلأهای هر یک از این مواضع، زمینه را برای طرح خویش فراهم ساخته است. از نگاه شهید صدر نه گرایش های عقلی ارسطویی توانایی توجیه منطقی استقرا را دارایند و نه گرایش های تجربی از چنین قوتی برخوردارند. مبانی مخدوش مانع از آنست که نحله های گوناگون فلسفی در ارائه توجیه منطقی با کامیابی همراه باشند . وی در این خصوص لازم دانسته تا با طرح برخی مبانی نوین ، نظریه ی ابتکاری خویش را سامان بخشد، تا از این راه برای استقرا، صورتی منطقی رقم مهیا سازد. اگرچه نظریه ی شهید صدر، معطوف به پژوهش هایی است که در علوم طبیعی انجام می شود، لکن می توان آرای این اندیشمند مسلمان را در حوزه ی علوم اجتماعی ـ که عمده ی مباحث آن از علوم تجربی به شمار می روند ـ نیز دنبال کرد. برای این کار لوازم و دلالت های نظریه ی ایشان مورد مطالعه قرار داده ایم. در این تحقیق، پس از تبیین باورهای شهید صدر در خصوص روش شناسی علوم اجتماعی ، نشان داده ایم که کاربست استقرا در علوم اجتماعی نمی تواند از کارآمدی لازم برخوردار باشد. ویژگی های علوم اجتماعی مانع از آنست که روش استقرا در این دانش ها با سهولت انجام پذیرد . کلید واژگان: استقرا ، شهید صدر، علیت، علوم اجتماعی، روششناسی،روش شناسی علوم اجتماعی
یکی از مهمترین مسائل فلسفی که پیش روی علوم تجربی قرار دارد مساله استقراست . علوم تجربی در روش های پژوهشی خویش به شکل های گوناگون مرهون استقرا هستند. هر گونه تزلزل در توجیه منطقی استقرا موجب خواهد شد تا یافته های پژوهش های تجربی نیز با چالش جدی منطقی روبه رو گردد . در این میان مساله استقرا را باید مساله مشترک علوم طبیعی و علوم اجتماعی دانست. روش های پژوهش در علوم اجتماعی نیز از سرشتی استقرایی بر خوردارند و در این جهت تفاوتی میان روش های کمی و کیفی نیست . از این رو باید مساله استقرا را مساله ای مشترک میان فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی دانست . رساله ی حاضر در پی توضیح و تحلیل یکی از مواضعی است که در قبال مساله استقرا اتخاذ شده است . این موضع که توسط اندیشمند مسلمان معاصر مرحوم شهید سید محمد باقر صدر (ره) طرح گردیده است، بر بنیان فلسفی ویژه ای استوار گردیده است . شهید صدر با نگاهی به مواضع طرح شده در مساله استقرا ، بررسی منتقدانه آنها را در پیش گرفته است و پس از ذکر خلأهای هر یک از این مواضع، زمینه را برای طرح خویش فراهم ساخته است. از نگاه شهید صدر نه گرایش های عقلی ارسطویی توانایی توجیه منطقی استقرا را دارایند و نه گرایش های تجربی از چنین قوتی برخوردارند. مبانی مخدوش مانع از آنست که نحله های گوناگون فلسفی در ارائه توجیه منطقی با کامیابی همراه باشند . وی در این خصوص لازم دانسته تا با طرح برخی مبانی نوین ، نظریه ی ابتکاری خویش را سامان بخشد، تا از این راه برای استقرا، صورتی منطقی رقم مهیا سازد. اگرچه نظریه ی شهید صدر، معطوف به پژوهش هایی است که در علوم طبیعی انجام می شود، لکن می توان آرای این اندیشمند مسلمان را در حوزه ی علوم اجتماعی ـ که عمده ی مباحث آن از علوم تجربی به شمار می روند ـ نیز دنبال کرد. برای این کار لوازم و دلالت های نظریه ی ایشان مورد مطالعه قرار داده ایم. در این تحقیق، پس از تبیین باورهای شهید صدر در خصوص روش شناسی علوم اجتماعی ، نشان داده ایم که کاربست استقرا در علوم اجتماعی نمی تواند از کارآمدی لازم برخوردار باشد. ویژگی های علوم اجتماعی مانع از آنست که روش استقرا در این دانش ها با سهولت انجام پذیرد . کلید واژگان: استقرا ، شهید صدر، علیت، علوم اجتماعی، روششناسی،روش شناسی علوم اجتماعی
مبانی فلسفی استقرا از دیدگاه شهید صدر و دلالت های آن در روش شناسی علوم اجتماعی
3/21/2013 12:00:00 AM
روش شناسی اندیشه اجتماعی شهید محمدباقر صدر با تأکید بر تغییرات اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی بنیادهای نظری فلسفی «روش شناسی بنیادین» و دلالت های آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه)
نویسندگان:
مهدی سلطانی
،
صدیقه قربانی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1401 دوره 13، شماره 4 (پاییز 1401)
تدوين مجموعه مقالات فلسفه علوم اجتماعي (روش شناسي علوم اجتماعي)
نویسنده:
محمد كاظم كريمي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/04/08 تا تاریخ: 1394/12/08
چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
نویسندگان:
رضا ملایی
،
حسین سوزنچی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 بهار 1398 شماره 20
بررسی مفهوم و معیار صدق از منظر حکمت صدرائی و دلالت¬های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
مبانى منطق استقراء از دیدگاه شهید سید محمد باقر صدر
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1376 شماره 80-79
بررسی مفهوم و معیار صدق در رئالیسم صدرایی و دلالت های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی اصول و مبانی روش تأویلی در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد ساختار گرایی سوسور و دلالت های آن در علوم اجتماعی از منظر فلسفه صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]