وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دینی
نویسنده:
سیدمحسن طباطبایی فر
، استاد راهنما:
سیدنورالدین شریعتمدار
، استاد مشاور 1:
داود فیرحی
، استاد مشاور 2:
غلامرضا بهروزلک
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
چکیده:
تأسیس جمهوری اسلامی در ایران و تأکید بر توأمانی وجوه جمهوریت و اسلامیت نظام با یکدیگر، پدیدآورنده پرسشهایی در زمینه چگونگی همنشینی این دو مفهوم با یکدیگر است. با توجه به پس زمینه فقه محور جامعه ایرانی و ارائه سئوالات گوناگون فردی و اجتماعی به فقه و توقع شنیدن پاسخ از متولیان آن؛ بررسی نظریه فقهی نقش مردم در حکومت، از اهمیت غیرقابل تأخیری برخوردار است. اینکه رویکردهای اجتهادی چه امکانات و نقشی در تدارک وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دارند؟ دو دسته پاسخ در فقه قابل ردیابی میباشد، نخست رویکردی که درباره حضور مردم در حکومت نظر خوبی نداشته و تلاش میکند مبانی ین عرصه مانند حق، آزادی، مساوات و عقل را به گونهای تفسیر کند که با نظریه نصب حاکم و محدودیت اجتماعی مردم سازگار باشد. بر این اساس، مفاهیم مطرح در فقه مانند: بیعت، شورا، وکالت و امر به معروف و نهی از منکر نیز به گونهای تحلیل میشوند که در خدمت حاکمیت باشند. از آثار و لوازم این رویکرد، قبول نقش کارکردی مردم در حکومت و پذیرش شرع به مثابه قانون اساسی حکومت دینی میباشد. رویکرد دوم با التزام به روش اجتهادی و منابع فقهی، تلاش دارد برداشت تازهای از مبانی موجود در فقه مانند: حق، آزادی، مساوات و عقل، در زمینه نقش مردم در حکومت داشته باشد. این رویکرد با تسری دیدگاه خود به مفاهیمی مانند بیعت، وکالت، شورا و امر به معروف و نهی از منکر، از ظرفیت آنها برای فراهمآوری نظریه مردم سالار دینی استفاده میکند. براساس این رویکرد متون فقهی نقشی اصالی برای حضور مردم در حکومت قائل بوده و عرصههایی برای قانونگذاری عرفی بر مبنای وکالت از مردم، قابل شناسایی میباشد. این نوشتار ضمن تبیین دیدگاههای دو رویکرد فوق، در سه عرصه مبانی، مفاهیم، لوازم و آثار، نقاط همپوشانی و افتراق آنها را شناسایی و نهایتاً تأکید میکند که هر یک از رویکردهای فقهی، بنا بر نوع برداشتی که از متون فقهی داشتهاند، سطحی از حضور مردم را به رسمیت شناختهاند.
تأسیس جمهوری اسلامی در ایران و تأکید بر توأمانی وجوه جمهوریت و اسلامیت نظام با یکدیگر، پدیدآورنده پرسشهایی در زمینه چگونگی همنشینی این دو مفهوم با یکدیگر است. با توجه به پس زمینه فقه محور جامعه ایرانی و ارائه سئوالات گوناگون فردی و اجتماعی به فقه و توقع شنیدن پاسخ از متولیان آن؛ بررسی نظریه فقهی نقش مردم در حکومت، از اهمیت غیرقابل تأخیری برخوردار است. اینکه رویکردهای اجتهادی چه امکانات و نقشی در تدارک وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دارند؟ دو دسته پاسخ در فقه قابل ردیابی میباشد، نخست رویکردی که درباره حضور مردم در حکومت نظر خوبی نداشته و تلاش میکند مبانی ین عرصه مانند حق، آزادی، مساوات و عقل را به گونهای تفسیر کند که با نظریه نصب حاکم و محدودیت اجتماعی مردم سازگار باشد. بر این اساس، مفاهیم مطرح در فقه مانند: بیعت، شورا، وکالت و امر به معروف و نهی از منکر نیز به گونهای تحلیل میشوند که در خدمت حاکمیت باشند. از آثار و لوازم این رویکرد، قبول نقش کارکردی مردم در حکومت و پذیرش شرع به مثابه قانون اساسی حکومت دینی میباشد. رویکرد دوم با التزام به روش اجتهادی و منابع فقهی، تلاش دارد برداشت تازهای از مبانی موجود در فقه مانند: حق، آزادی، مساوات و عقل، در زمینه نقش مردم در حکومت داشته باشد. این رویکرد با تسری دیدگاه خود به مفاهیمی مانند بیعت، وکالت، شورا و امر به معروف و نهی از منکر، از ظرفیت آنها برای فراهمآوری نظریه مردم سالار دینی استفاده میکند. براساس این رویکرد متون فقهی نقشی اصالی برای حضور مردم در حکومت قائل بوده و عرصههایی برای قانونگذاری عرفی بر مبنای وکالت از مردم، قابل شناسایی میباشد. این نوشتار ضمن تبیین دیدگاههای دو رویکرد فوق، در سه عرصه مبانی، مفاهیم، لوازم و آثار، نقاط همپوشانی و افتراق آنها را شناسایی و نهایتاً تأکید میکند که هر یک از رویکردهای فقهی، بنا بر نوع برداشتی که از متون فقهی داشتهاند، سطحی از حضور مردم را به رسمیت شناختهاند.
وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دینی
3/21/2011 12:00:00 AM
حکومت دینى یا حکومت فقهى؟
نویسنده:
مدرس سید موسى میر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 183
حکومت دینى یا حکومت فقهى؟
نویسنده:
مدرس سید موسى میر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 182
نقش مردم در حکومت از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده:
محمد صدقى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1380 شماره 234
تبلیغات دینی در حکومت دینی
نویسندگان:
اکبر اسدعلیزاده
،
ابوالفضل طریقهدار
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان - 1392