عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ساخت و عامل، هر کدام پیشینه ای طولانی در جامعه شناسی دارند، تا جاییکه هر کدام مکتبی را در این رشته به خود اختصاص داده اند، ساختار گراها، تاکید اصلی شان بر این است که جامعه دارای سازوکارهایی است که می تواند بصورت مستقل از فرد به اجرا در آید، در مقابل عامل گرا ها، تاکید اصلی شان بر این است که تمامی رخدادهای موجود در جامعه را همین تک تک افراد انجام میدهند.علاوه بر دو طیف مذکور، اندیشمندانی هستند که قائل به رویکرد تلفیقی هستند و به دنبال پیوند این دو نظریه هستند. در این میان تحلیل موضوع از منظر علمای اسلام راهی برای برداشت دیدگاه اسلامی در این خصوص به حساب میآید که با توجه به ذوابعاد بودن حضرت آیت الله جوادی آملی به یقین، شناختی در خور اهمیت از دیدگاه اسلامی را می تواند برای ما نمایان سازد. آنچه از بررسی آراء و اندیشه های علامه به دست آمد ناظر به رویکرد تلفیقی عامل و ساخت می باشد. ایشان در کنار تاثیرات ساخت بر کنشگران، متقابلا به آزادی عمل فرد و تاثیر وی بر ساخت ها نیز قائل هستند گرچه به نظر می رسد علامه به ساخت بیشتر از عامل توجه دارد ولی در برخی از موارد عامل را فائق بر ساخت می داند. واژگان کلیدی: عامل، ساخت، اندیشه اجتماعی، فرد، جامعه، اصالت
ساخت و عامل، هر کدام پیشینه ای طولانی در جامعه شناسی دارند، تا جاییکه هر کدام مکتبی را در این رشته به خود اختصاص داده اند، ساختار گراها، تاکید اصلی شان بر این است که جامعه دارای سازوکارهایی است که می تواند بصورت مستقل از فرد به اجرا در آید، در مقابل عامل گرا ها، تاکید اصلی شان بر این است که تمامی رخدادهای موجود در جامعه را همین تک تک افراد انجام میدهند.علاوه بر دو طیف مذکور، اندیشمندانی هستند که قائل به رویکرد تلفیقی هستند و به دنبال پیوند این دو نظریه هستند. در این میان تحلیل موضوع از منظر علمای اسلام راهی برای برداشت دیدگاه اسلامی در این خصوص به حساب میآید که با توجه به ذوابعاد بودن حضرت آیت الله جوادی آملی به یقین، شناختی در خور اهمیت از دیدگاه اسلامی را می تواند برای ما نمایان سازد. آنچه از بررسی آراء و اندیشه های علامه به دست آمد ناظر به رویکرد تلفیقی عامل و ساخت می باشد. ایشان در کنار تاثیرات ساخت بر کنشگران، متقابلا به آزادی عمل فرد و تاثیر وی بر ساخت ها نیز قائل هستند گرچه به نظر می رسد علامه به ساخت بیشتر از عامل توجه دارد ولی در برخی از موارد عامل را فائق بر ساخت می داند. واژگان کلیدی: عامل، ساخت، اندیشه اجتماعی، فرد، جامعه، اصالت
عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی
3/20/2016 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مردم سالاری دینی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
مساله تکنولوژی در اندیشه قرآنی آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
قاسم جعفرزاده
،
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره 3
الگوی هنجاری ارتباطات انسانی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]