نقش فضایل و رذایل در ادراک از منظر قرآن و سنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
از آنجایی که دغدغه بشر در طول اعصار دستیابی به اصیلترین و نابترین معارف بوده است تا بتواند تیشه بر ریشه همه جهالتها بزند و خود را از بند اسارت جهالت برهاند. این پایان نامه بر آن است تا بتواند راهی را برای دستیابی بشر به ادراکاتی مصون از خطا معرفی نماید. از آنجایی که در روایات معصومین(ع) و آیات قرآن کریم در مورد تاثیر فضایل و رذایل اخلاقی بر شناخت و ادراک، اشاراتی بصورت مستقیم و غیر مستقیم وارد شده است این تحقیق بر آن است که این نقش تاثیرگذاری را در این پژوهش بررسی نماید. برخی قائلند که گناه حجابی بر دیدگان انسان ایجاد می کند که مانع از دید صحیح می شود و یا اصلا دیده را کور کرده و آدمی را از دیدن بسیاری از حقایق باز می دارد. آیا این ادعا صحیح می باشد؟ آیا گناه می تواند در نوع نگاه و نگرش انسان و بالطبع ادراک آدمی اثر بگذارد؟ آیا آدمی می تواند با رعایت تقوا به مدارجی دست یابد که دیگران از آن محرومند؟ بر فرض جواب مثبت به این تاثیرگذاری، آیا می توان دیگران را هم نسبت به این تاثیرگذاری متقاعد نمود؟ یا دست کم دست کم تاملی جدی در این مسئله وادار کرد؟ آیا در بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانشجویان و طلاب و محصلین می توان عواملی همچون، گناه و یا رذایل اخلاقی را به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در این امر به حساب آورد؟ آنچه از آیات و روایات استفاده می شود این است که نافرمانی از خداوند و گناه که حرکت در خلاف مسیر کل نظام هستی می باشد باعث دگرگونی در عقل و خرد و حس تشخیص آدمی می گردد. در حقیقت دگرگونی و ناموزونی حس تشخیص و ادراک آدمی معلول بیماری خاصی است که همانند بیماریهای جسمی بر مزاج و یا روح انسان مسلط می گردد. گرایش به گناه، نوعی بیماری روانی محسوب می شود که در روح آدمی تاثیر منفی گذاشته و باعث دگرگونی در نحوه اندیشه او و اعوجاج در دستگاه ادراک می گردد. از منظر قرآن و روایات در اثر تکرار گناه آدمی به حالت خاصی می رشد که دیگر زشتی ها را نمی بیند و آن را امری طبیعی قلمداد می کند و آرام آرام فاعل گناه خود به شکل گناه درمی آید. و بر اثر آن بر قلب و گوش او مهر می خورد و پرده ای در برابر دیدگانش آویخت می گردد و از فهمیدن حقایق و شنیدن نصایح، محروم می ماند. با انجام رذایل، زمینه سقوط آدمی فراهم گشته و در اندیشه او شبهه و زمینه کج فهمی و اعوجاج در بینش ایجاد می شود. و بر عکس؛ با فضیلتمندی زمینه ارتقاء فهم و ایجاد بصیرت فراهم گشته و وسعت دید او زیاد می گردد. کلید واژه: ادراک، معرفت، فضائل، رذائل، قرآن، روایت
از آنجایی که دغدغه بشر در طول اعصار دستیابی به اصیلترین و نابترین معارف بوده است تا بتواند تیشه بر ریشه همه جهالتها بزند و خود را از بند اسارت جهالت برهاند. این پایان نامه بر آن است تا بتواند راهی را برای دستیابی بشر به ادراکاتی مصون از خطا معرفی نماید. از آنجایی که در روایات معصومین(ع) و آیات قرآن کریم در مورد تاثیر فضایل و رذایل اخلاقی بر شناخت و ادراک، اشاراتی بصورت مستقیم و غیر مستقیم وارد شده است این تحقیق بر آن است که این نقش تاثیرگذاری را در این پژوهش بررسی نماید. برخی قائلند که گناه حجابی بر دیدگان انسان ایجاد می کند که مانع از دید صحیح می شود و یا اصلا دیده را کور کرده و آدمی را از دیدن بسیاری از حقایق باز می دارد. آیا این ادعا صحیح می باشد؟ آیا گناه می تواند در نوع نگاه و نگرش انسان و بالطبع ادراک آدمی اثر بگذارد؟ آیا آدمی می تواند با رعایت تقوا به مدارجی دست یابد که دیگران از آن محرومند؟ بر فرض جواب مثبت به این تاثیرگذاری، آیا می توان دیگران را هم نسبت به این تاثیرگذاری متقاعد نمود؟ یا دست کم دست کم تاملی جدی در این مسئله وادار کرد؟ آیا در بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانشجویان و طلاب و محصلین می توان عواملی همچون، گناه و یا رذایل اخلاقی را به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در این امر به حساب آورد؟ آنچه از آیات و روایات استفاده می شود این است که نافرمانی از خداوند و گناه که حرکت در خلاف مسیر کل نظام هستی می باشد باعث دگرگونی در عقل و خرد و حس تشخیص آدمی می گردد. در حقیقت دگرگونی و ناموزونی حس تشخیص و ادراک آدمی معلول بیماری خاصی است که همانند بیماریهای جسمی بر مزاج و یا روح انسان مسلط می گردد. گرایش به گناه، نوعی بیماری روانی محسوب می شود که در روح آدمی تاثیر منفی گذاشته و باعث دگرگونی در نحوه اندیشه او و اعوجاج در دستگاه ادراک می گردد. از منظر قرآن و روایات در اثر تکرار گناه آدمی به حالت خاصی می رشد که دیگر زشتی ها را نمی بیند و آن را امری طبیعی قلمداد می کند و آرام آرام فاعل گناه خود به شکل گناه درمی آید. و بر اثر آن بر قلب و گوش او مهر می خورد و پرده ای در برابر دیدگانش آویخت می گردد و از فهمیدن حقایق و شنیدن نصایح، محروم می ماند. با انجام رذایل، زمینه سقوط آدمی فراهم گشته و در اندیشه او شبهه و زمینه کج فهمی و اعوجاج در بینش ایجاد می شود. و بر عکس؛ با فضیلتمندی زمینه ارتقاء فهم و ایجاد بصیرت فراهم گشته و وسعت دید او زیاد می گردد. کلید واژه: ادراک، معرفت، فضائل، رذائل، قرآن، روایت
نقش فضایل و رذایل در ادراک از منظر قرآن و سنت
3/21/2009 12:00:00 AM
ماهیت جهاد کبیر و نقش فضایل خواص در آن از منظر قرآن
نویسنده:
حسین حسن زاده*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1397 تابستان 1397 شماره 33
تبیین عقلی تأثیر فضایل و رذایل به عنوان عوامل غیرمعرفتی بر ادراک و تطبیق آن با آیات و روایات
نویسنده:
سیدابوالفضل نورانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی امینی نژاد
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
گستره منزلت و اعتبار سنت از منظر قرآن
نویسنده:
سید محسن سادات فخر
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1392 زمستان 1392 شماره19
جستاری در مفهوم شناسی«زیغ» از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محمد صادق حسینی سرشت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
کاوشی در نقش رذایل اخلاقی در ایجاد تفرقه از نگاه ثقلین
نویسنده:
سید محمد صادق حسینی سرشت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 18
بررسی نقش خانواده در پیشگیری و درمان رذائل اخلاقی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فضایل امام حسین ع از منظر معصومین
نویسنده:
سیدمهدی موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 119 محرم