خودشناسی و خودسازی از منظر امام علی (ع) با تأکید بر غررالحکم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
با توجه به رهنمودهخای پیشوایان دینی و اندیشه در آموزه ها و باورهای دینی ، برای رسیدن به سعادت ئنیوی و اخروی، و کمال نهایی راهی جز خودشناسی و خودسازی نیست. در این پایان نامه ابعاد این دو موضوع،از منظر امام علی (ع) با تاکید بر کتاب غرر الحکم، مورد پژوهش قرار گرفته است. خودشناسی به معنای این است که انسان پس از طی مراحل تکذیب نفس، هویت واقعی خویش را پرتوی را روح الهی بیاید و خودسازی به معنای عاری شدن از همه رزایل اخلاقی و آراسته شدن به ارزش ها و فضایل آن است. این د مقوله کاملا رابطه دو سویه از جهت تاثیر پذیری و تاثیر گذاری دارند و به نوعی هم دیگر را هم پوشانی کرده، مایه تکامل هم دیگر می شوند و به سان دو بال انسان انسان را به مقام قرب الی الله می رسانند. از آنجا که موضوع خودشناسی و خودسازی انسان می باشد به محورهای اصلی انسان شناسی مانند آفرینش و کمال نهایی انسان اشاره شده است. خدایابی، عاری شذت ئ از علایق دنیوی، تزکیه نفس و الهام از وحی عوامل خودشناسی، و نسیان خداوند و خودخواهی موانع آن، و خداشناسی، و خودسازی و جهان شناسی از آثار آن هستند. ایمان، عبادت، ذکر خدا، نماز، تفکر، تقوا، توبه، موعظه، زه،تقوا، حکمت و گامهای علمی از موثرترین عوامل خودسازی هستند. از سویی پیروی ار هواهای نفسانی، غفلت، دنیا پرستی، پیروی ار شیطان از موانع درونی و بییرونی خودسازی به شمار می آید. از این روی راهکاری مناسب برای برخورد با هر کدام از این موانع در جای خود ذکر شده است. مهمترین آثار خود سازی عبارتند از: قرب الهی، خود شناسی و رستگاری. واژگان کلیدی: خودشناسی،خودسازی، قرب الی الله، هویت واقعی، حب دنیا.
با توجه به رهنمودهخای پیشوایان دینی و اندیشه در آموزه ها و باورهای دینی ، برای رسیدن به سعادت ئنیوی و اخروی، و کمال نهایی راهی جز خودشناسی و خودسازی نیست. در این پایان نامه ابعاد این دو موضوع،از منظر امام علی (ع) با تاکید بر کتاب غرر الحکم، مورد پژوهش قرار گرفته است. خودشناسی به معنای این است که انسان پس از طی مراحل تکذیب نفس، هویت واقعی خویش را پرتوی را روح الهی بیاید و خودسازی به معنای عاری شدن از همه رزایل اخلاقی و آراسته شدن به ارزش ها و فضایل آن است. این د مقوله کاملا رابطه دو سویه از جهت تاثیر پذیری و تاثیر گذاری دارند و به نوعی هم دیگر را هم پوشانی کرده، مایه تکامل هم دیگر می شوند و به سان دو بال انسان انسان را به مقام قرب الی الله می رسانند. از آنجا که موضوع خودشناسی و خودسازی انسان می باشد به محورهای اصلی انسان شناسی مانند آفرینش و کمال نهایی انسان اشاره شده است. خدایابی، عاری شذت ئ از علایق دنیوی، تزکیه نفس و الهام از وحی عوامل خودشناسی، و نسیان خداوند و خودخواهی موانع آن، و خداشناسی، و خودسازی و جهان شناسی از آثار آن هستند. ایمان، عبادت، ذکر خدا، نماز، تفکر، تقوا، توبه، موعظه، زه،تقوا، حکمت و گامهای علمی از موثرترین عوامل خودسازی هستند. از سویی پیروی ار هواهای نفسانی، غفلت، دنیا پرستی، پیروی ار شیطان از موانع درونی و بییرونی خودسازی به شمار می آید. از این روی راهکاری مناسب برای برخورد با هر کدام از این موانع در جای خود ذکر شده است. مهمترین آثار خود سازی عبارتند از: قرب الهی، خود شناسی و رستگاری. واژگان کلیدی: خودشناسی،خودسازی، قرب الی الله، هویت واقعی، حب دنیا.
خودشناسی و خودسازی از منظر امام علی (ع) با تأکید بر غررالحکم
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
خودشناسی از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
شخصیت امام علی (ع) از منظر معاویه
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1401 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
شخصیت امام علی(ع) از منظر معاویه
نویسنده:
یدالله حاجی زاده
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14
امنیت اقتصادی از دیدگاه امام علی (ع) با تاکید بر عهدنامه مالک اشتر
نویسندگان:
رضا خسروی
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: النهج » سال 1395 پاييز 1395 شماره50
سیماى درخشان امام على (ع) از منظر دیگران
نویسنده:
اسلامپور کریمى عسکرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2
سیماى درخشان امام على (ع) از منظر دیگران
نویسنده:
اسلامپور کریمى عسکرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 14
مسئولیتهای اجتماعی انسان از منظر امام علی (ع)با تأکید بر نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آنها
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 1(پیاپی 29)
همدلی و همزبانی با تاکید بر نامه امام علی (ع) به مالک اشتر
ارائه دهنده:
روح الله شریعتی
،
سعید داودی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
مکتب فکری امام علی (ع) از منظر شهید مطهری
نویسنده:
جعفر مرادی
،
مقاله کنفرانس: هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی - 1400