مسئولیتهای اجتماعی انسان از منظر امام علی (ع)با تأکید بر نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آنها
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 1(پیاپی 29)
چکیده:
بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیتهای اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاطهای اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئلهی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیتهای اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیتهای اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع) است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است. بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهجالبلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین(ع)اهم مسئولیتهای اجتماعی افراد شناسایی و پسازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیتهای اجتماعی تبیین گردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ازنظر امام علی(ع) انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع بهناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیتهایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالتخواهی نسبت به انسانها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد.
بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیتهای اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاطهای اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئلهی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیتهای اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیتهای اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع) است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است. بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهجالبلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین(ع)اهم مسئولیتهای اجتماعی افراد شناسایی و پسازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیتهای اجتماعی تبیین گردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ازنظر امام علی(ع) انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع بهناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیتهایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالتخواهی نسبت به انسانها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد.
مسئولیتهای اجتماعی انسان از منظر امام علی (ع)با تأکید بر نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آنها
3/20/2020 12:00:00 AM
خودشناسی از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
خودشناسی و خودسازی از منظر امام علی (ع) با تأکید بر غررالحکم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61
علمآموزی و نقش آن در تکامل انسان از منظر امام صادق(ع)
نویسنده:
محمد باوی پور
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هفتم - تابستان 97
( نقش امام علی ع در پاسداری از دین (
نویسنده:
حسن عاشوری لنگرودی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان
منشور جوانی از دیدگاه امام علی ع با رویکرد نامه 31 نهجالبلاغه
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 1 رمضان
شخصیت امام علی (ع) از منظر معاویه
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1401 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
شخصیت امام علی(ع) از منظر معاویه
نویسنده:
یدالله حاجی زاده
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14