دیدگاه های کلامی علامه مجلسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
مجلسی
،
محمدباقر بن محمدتقی
،
۱۰۳۷-۱۱۱۱ق.
،
امامت
،
نبوت
،
معاد جسمانی
،
امر بین امرین
،
رجعت
چکیده:
آرای کلامی علامه شهیر محمد باقر مجلسی (ره) بدیع، ابتکاری و در عین حال قابل اعتماد است. وی کتاب خداوند را یگانه کانون علم حق می داند و در باب تاویل احادیث و آیات قرآن، تنها توضیح سازگار با بیانات امامان (ع) را می پذیرد. احادیثی بسیار از کسانی را که به غلو مشهورند، به دلیل سطوح مختلف روایات می پذیرد. وی از آن نقل گراهاست که از تحمیل تفکرات عقلی بر آیات و روایات به شدت انتقاد کرده است اگر چه مطلق عقل گرایی هیچ مخالفتی نداشته و در مقابل اخباریان از اجتهاد و استنباط دفاع کرده است. وی بر این باور است که اصل وجود خدا به دلیل فطری بودن و وضوح و روشنی آن نیازی به اثبات ندارد. هفت برهان در توحید الهی اقامه می کند و در پایان ادله نقلی را معتبر می داند و استدلال به آن را در این زمینه دارای اشکال نمی بیند . با دقت بالای خود براهین توحید صفاتی را در شرح روایتی از امام رضا نقل می نماید. او همچنین هشت نظریه در تبیین امر بین امرین از علمای امامیه بیان و اشکالات هر هشت نظریه را بیان می کند. و در پایان نظر خود او بر این است که امر بین امرین آن است که برای هدایت ها و عدم توفیق خداوند متعال بر طاعات و معاصی بندگان تاثیری وجود دارد اگر چه آنرا به حد اجبار و اضطرار نمی رساند وی فرستادن انبیا را مقتضای حکمت الهی می داند و مهمترین دلیل عصمت انبیا را ادلیه سمعی و روایات می داند ایشان نیاز به رهبر و مقتدای عالم و عادل جهت هدایت بندگان به راه راست و رفع شبهات را اصلی ترین دلیل لزوم امامت می داند و از سه راه اعلمیت، عصمت و هاشمی بودن، امامت ائمه اطهار، را ثابت می نماید. ایشان معاد جسمانی را از ضروریات دین و مورد اتفاق همه ادیان از جمله یهود و نصارا می داند. علامه مجلسی برای اثبات رجعت، به حدود هشت آیه از قرآن در حق الیقین اشاره می کند و مساله رجعت را در روایات متواتر معنوی می داند.
آرای کلامی علامه شهیر محمد باقر مجلسی (ره) بدیع، ابتکاری و در عین حال قابل اعتماد است. وی کتاب خداوند را یگانه کانون علم حق می داند و در باب تاویل احادیث و آیات قرآن، تنها توضیح سازگار با بیانات امامان (ع) را می پذیرد. احادیثی بسیار از کسانی را که به غلو مشهورند، به دلیل سطوح مختلف روایات می پذیرد. وی از آن نقل گراهاست که از تحمیل تفکرات عقلی بر آیات و روایات به شدت انتقاد کرده است اگر چه مطلق عقل گرایی هیچ مخالفتی نداشته و در مقابل اخباریان از اجتهاد و استنباط دفاع کرده است. وی بر این باور است که اصل وجود خدا به دلیل فطری بودن و وضوح و روشنی آن نیازی به اثبات ندارد. هفت برهان در توحید الهی اقامه می کند و در پایان ادله نقلی را معتبر می داند و استدلال به آن را در این زمینه دارای اشکال نمی بیند . با دقت بالای خود براهین توحید صفاتی را در شرح روایتی از امام رضا نقل می نماید. او همچنین هشت نظریه در تبیین امر بین امرین از علمای امامیه بیان و اشکالات هر هشت نظریه را بیان می کند. و در پایان نظر خود او بر این است که امر بین امرین آن است که برای هدایت ها و عدم توفیق خداوند متعال بر طاعات و معاصی بندگان تاثیری وجود دارد اگر چه آنرا به حد اجبار و اضطرار نمی رساند وی فرستادن انبیا را مقتضای حکمت الهی می داند و مهمترین دلیل عصمت انبیا را ادلیه سمعی و روایات می داند ایشان نیاز به رهبر و مقتدای عالم و عادل جهت هدایت بندگان به راه راست و رفع شبهات را اصلی ترین دلیل لزوم امامت می داند و از سه راه اعلمیت، عصمت و هاشمی بودن، امامت ائمه اطهار، را ثابت می نماید. ایشان معاد جسمانی را از ضروریات دین و مورد اتفاق همه ادیان از جمله یهود و نصارا می داند. علامه مجلسی برای اثبات رجعت، به حدود هشت آیه از قرآن در حق الیقین اشاره می کند و مساله رجعت را در روایات متواتر معنوی می داند.
دیدگاه های کلامی علامه مجلسی
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ولایت فقیه از دیدگاه علامه مجلسى
نویسنده:
ابوالفضل سلطانمحمدى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24
مباحث سیاسى در آثار علامه مجلسى
نویسنده:
ابوالفضل سلطان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
نقد دیدگاه علامه مجلسی در باب جسمانیت ملائکه با تمسک به آراء علامه طباطبائی
نویسنده:
مجتبی ارجینی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399