تشکیک صدرایی در صفات اخلاقی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
کلمات کلیدی : تشکیک ، تشکیک اخلاقی ، اخلاق تشکیکی ، حرکت اشتدادی صفات اخلاقی ، شدت وجودی صفات اخلاقی . فلسفه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنا قرار دادن عقل در کنار نقل و نقل در کنار عقل می تواند در تبیین مسایل مختلف اسلامی ورود پیدا کند و پایه های نظری و کاربردی علوم تجربی و علوم دیگر را استحکام بخشد. معتقدیم همان طور که با اثبات «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» بودن روح و نیز «حرکتجوهرى» در حکمت متعالیه صدرایى بسیارى از مسائل فلسفه نظرى دگرگون شده، بسیارى از مسائل اخلاقى نیز دگرگون خواهند شد. مقامات وجودی نفس تاثیر پذیری مستقیمی از صفات رذیله و یا صفات حسنه اخلاقی دارند ، نفس برای ارتقاء رتبه به مقامات و درجات بالاتر در مسیر استکمالی - اشتدادی ، از صفات اخلاقی کسب فیض می کند و حرکت جوهری نفس در رتبه بالاتر از نباتی وابستگی آشکاری به کسب مقامات وجودی – اخلاقی دارد . در این حرکت استکمالی – اشتدادی، صفات اخلاقی به مثابه وجودهای تشکیک پذیری هستند که رتبه ی نفس را تعین می بخشند. دستاورد این تفکر اثبات نوعی تشکیک و یا به عبارت دقیق تر ، حرکت اشتدادی – استکمالی در صفات اخلاقی است که طبق مبانی صدرالمتالهین در سایه حرکت جوهری نفس، که یک حرکتی استکمالی بشمار می¬آید، لاجرم حرکتی اشتدادی هم شکل می¬گیرد که هر نفس انسانی با توجه به توجهات و نیات الهی که دنبال می¬کند و خلوصی که در مقام اکتساب صفات اخلاقی بکار میگیرد می¬تواند به بینهایت مقام و رتبه ی وجودی دست پیدا کند . در حقیقت صفات و سجایای اخلاقی اموری واقعی و وجودی هستند که تشکیک پذیرند و حرکت استکمالی – اشتدادی نفس را شکل می دهند
کلمات کلیدی : تشکیک ، تشکیک اخلاقی ، اخلاق تشکیکی ، حرکت اشتدادی صفات اخلاقی ، شدت وجودی صفات اخلاقی . فلسفه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنا قرار دادن عقل در کنار نقل و نقل در کنار عقل می تواند در تبیین مسایل مختلف اسلامی ورود پیدا کند و پایه های نظری و کاربردی علوم تجربی و علوم دیگر را استحکام بخشد. معتقدیم همان طور که با اثبات «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» بودن روح و نیز «حرکتجوهرى» در حکمت متعالیه صدرایى بسیارى از مسائل فلسفه نظرى دگرگون شده، بسیارى از مسائل اخلاقى نیز دگرگون خواهند شد. مقامات وجودی نفس تاثیر پذیری مستقیمی از صفات رذیله و یا صفات حسنه اخلاقی دارند ، نفس برای ارتقاء رتبه به مقامات و درجات بالاتر در مسیر استکمالی - اشتدادی ، از صفات اخلاقی کسب فیض می کند و حرکت جوهری نفس در رتبه بالاتر از نباتی وابستگی آشکاری به کسب مقامات وجودی – اخلاقی دارد . در این حرکت استکمالی – اشتدادی، صفات اخلاقی به مثابه وجودهای تشکیک پذیری هستند که رتبه ی نفس را تعین می بخشند. دستاورد این تفکر اثبات نوعی تشکیک و یا به عبارت دقیق تر ، حرکت اشتدادی – استکمالی در صفات اخلاقی است که طبق مبانی صدرالمتالهین در سایه حرکت جوهری نفس، که یک حرکتی استکمالی بشمار می¬آید، لاجرم حرکتی اشتدادی هم شکل می¬گیرد که هر نفس انسانی با توجه به توجهات و نیات الهی که دنبال می¬کند و خلوصی که در مقام اکتساب صفات اخلاقی بکار میگیرد می¬تواند به بینهایت مقام و رتبه ی وجودی دست پیدا کند . در حقیقت صفات و سجایای اخلاقی اموری واقعی و وجودی هستند که تشکیک پذیرند و حرکت استکمالی – اشتدادی نفس را شکل می دهند
تشکیک صدرایی در صفات اخلاقی
3/21/2009 12:00:00 AM
صفات اخلاقی تاثیرگذار بر اجتهاد
نویسندگان:
سعید ضیائی فر
،
مرتضی فیروزی
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1396 تابستان 1396 شماره4
آسیب شناسی صفات اخلاقی نکوهیده در داستان قرآنی حضرت یوسف علیه السلام
نویسندگان:
آمنه فردوسی
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
آسیب شناسی صفات اخلاقی نکوهیده در داستان قرآنی حضرت یوسف علیه السلام
نویسندگان:
آمنه فردوسی*
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
سیر تاریخی ظاهرنگری در آیات صفات
نویسنده:
سید محمد حسین موسوی مبلغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 49-50
سیاست صدرایی
دانشجو:
محسن الهی
، استاد راهنما:
منصور میراحمدی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1387 - [کارشناسی ارشد]