بررسی تطبیقی مبانی عقلی و نقلی اعواض از دیدگاه محقق طوسی و فخر رازی با نظریه مباحث جدید فلسفه دین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رنج و آلام موجود در این دنیا برای همگانقابل درک است و تحلیل و بررسی آن اهمیت بسیاری دارد. عدم پاسخگویی به چرایی و علت وجود این آلام و سازگاری آن با قدرت، حکمت، خیرخواهی و عدالت خداوند، ایمان انسان به خدای یگانه، عکس العمل مناسب در مقابل این آلام، داشتن اخلاق اجتماعی و بسیاری از مسائل مهم زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. فلاسفه و متکلمان همه ی ادیان، نظرات و توجیهات مختلفی ارائه داده اند که در میان آنها متکلمین اسلامی با بهره گیری از عقل و استمداد از قرآن و و روایات معصومین (ع) نظریه اعواض را مطرح کرده اند که توانسته است به خوبی از عهده پاسخ به شبهات مربوط به آلام و به تعبیر فلاسفه شرور برآید. لازمه جهان مادی وجود آلام است. از طرفی حکمت و لطف خداوند متعال اقتضا می کند که انسان را در رسیدن به کمال شایسته اش یاری کند. لذا گاهی او را دچار آلام و بلایای غیر استحقاقی می کند و برای جبران این آلام غیر استحقاقی، عوض آن را عطا می کند. در برخی از آیات و روایات نیز دلایل وجود آلام ابتدایی و ایصال عوض به سبب این آلام مطرح شده است. اعطای عوض، از نظر عدلیه به دلیل حکمت و عدالت خداوند، براو واجب است. البته بهتر است برای رسیدن به یک پاسخ تام و کمال در استفاده از واژه عدلیه دقت کرد. کلید واژه: آلام ابتدایی، آلام استحقاقی، عوض، انتصاف، عدل، حکمت
رنج و آلام موجود در این دنیا برای همگانقابل درک است و تحلیل و بررسی آن اهمیت بسیاری دارد. عدم پاسخگویی به چرایی و علت وجود این آلام و سازگاری آن با قدرت، حکمت، خیرخواهی و عدالت خداوند، ایمان انسان به خدای یگانه، عکس العمل مناسب در مقابل این آلام، داشتن اخلاق اجتماعی و بسیاری از مسائل مهم زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. فلاسفه و متکلمان همه ی ادیان، نظرات و توجیهات مختلفی ارائه داده اند که در میان آنها متکلمین اسلامی با بهره گیری از عقل و استمداد از قرآن و و روایات معصومین (ع) نظریه اعواض را مطرح کرده اند که توانسته است به خوبی از عهده پاسخ به شبهات مربوط به آلام و به تعبیر فلاسفه شرور برآید. لازمه جهان مادی وجود آلام است. از طرفی حکمت و لطف خداوند متعال اقتضا می کند که انسان را در رسیدن به کمال شایسته اش یاری کند. لذا گاهی او را دچار آلام و بلایای غیر استحقاقی می کند و برای جبران این آلام غیر استحقاقی، عوض آن را عطا می کند. در برخی از آیات و روایات نیز دلایل وجود آلام ابتدایی و ایصال عوض به سبب این آلام مطرح شده است. اعطای عوض، از نظر عدلیه به دلیل حکمت و عدالت خداوند، براو واجب است. البته بهتر است برای رسیدن به یک پاسخ تام و کمال در استفاده از واژه عدلیه دقت کرد. کلید واژه: آلام ابتدایی، آلام استحقاقی، عوض، انتصاف، عدل، حکمت
بررسی تطبیقی مبانی عقلی و نقلی اعواض از دیدگاه محقق طوسی و فخر رازی با نظریه مباحث جدید فلسفه دین
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی آیه اکمال از دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبایی(ره)
نویسنده:
روح الله محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
سنجش تطبیقی مسئله وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا و فخر رازی
نویسندگان:
محمدجواد پاشایی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
حسن و قبح عقلی از منظر محقق طوسی و شهید صدر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه خدا و افعال انسان از منظر امام فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و بررسی تفاسیر رایج و جدید از فلسفه دین کانت
نویسندگان:
مصطفی صالحی اردکانی
،
احمدرضا مفتاح
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
معرفت شناسی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فخرالدین رازی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امامت، امامیه و اهل سنت (بررسی تطبیقی با تأکید بر آرای فخر رازی)
نویسنده:
عیسی عیسی زاده
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1402
بررسی تطبیقی آرای منطقی شیخ اشراق و فخر رازی در مبحث قیاس و برهان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]