مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی و بررسی تطبیقی آن با متون دینی
نویسنده:
شهناز قهرمانی ده نوئی
، استاد راهنما:
سیدیدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
سیدمحسن میری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
چکیده:
اخلاق عرفانی به عنوان یکی از رویکردهای اخلاق اسلامی، از شاخه های تخصصی عرفان اسلامی می باشد. این اخلاق دارای مبانی خاص انسان شناختی است که ریشه در عرفان نظری و عرفان عملی دارد. مهمترین مبانی انسان شناختی این اخلاق عبارتند از 1- قلب گوهر اصلی وجود انسان است. 2- این گوهر دارای لایه های طولی و اطوار باطنی است که به لطائف و بطون سبعه تعبیر می . 3-سعادت و کمال لایق آدمی، وصول الی الله است. سایر مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی، از فروعات این سه مبنا بوده و ذیل آنها مورد بررسی قرار می گیرند.اهل معرفت حقیقت انسان را قلب دانسته و عقل، حس و دیگر قوای باطنی و ظاهری را از شئون آن می شمارند. قلب دارای کارکردهای متنوعی است که مهمترین آنها، ادراک شهودی حقایق و معارف است و انواع احساسات و احوالات و اعمالی چون نیت، توبه و اخلاص از جمله کارکردهای عملی قلب اند. با ظهور اسماء و صفات الهی در قلب، آدمی از صفات بشری فانی گشته و تمام رفتارها و ملکات او صبغه ی الهی می گیرند و تخلق به اخلاق الهی حاصل می شود. توجه به ساختار وجودی قلب که دارای لایه های طولی و اطوار وجودی می باشد، مبنای مهم دیگری است که معرفت دقیق تر و عمیق تری از نفس را موجب می شود. از این منظر قلب بالقوه، دارای مراتب باطنی و طولی ای است که حرکت درونی و صیرورت وجودی، تأمین کننده فعلیت آنها می باشد. اشتداد وجودی قلب در گرو خرق حجابهای ظلمانی و نورانی و شکوفایی لایه های قلب یعنی طبع، نفس، قلب، روح، سر ، خفی و اخفی می باشد و با شکوفایی اطوار وجودی قلب، مقاماتی مانند اسلام، ایمان و احسان به منصه ظهور می رسند. براساس این مبنا همه ی فضایل اخلاقی به شکل طولی قابلیت ارتقا دارند و عمق و ظرافت ملکات اخلاقی گسترده تر می شود. اما مبنای سوم یاد شده این است که سعادت انسان در وصول الی الله است که با سیر و سلوک معنوی و توفیق جذبههای الهی حاصل می شود. بر اساس این مبنا اخلاق عرفانی، در جانب فضایل حکم می کند بر ضرورت دو امر: حسن فعلی و فاعلی با رعایت اخلاص و در جانب رذایل حکمش وجوب تقبیح و ترک موجبات دوری از کمال و هجران از جمال، است.بررسی و تحقیق متون دینی و مصادر قرآنی روایی آن مفید این حقیقت است که مبانی انسان شناختی اخلاقی عرفانی، با متون دینی هم افق بوده و موافقت و مطابقت دارد. از منظر شریعت نیز قلب، اصل انسان معرفی شده که با اطوار و کارکردهای گوناگون معرفتی، احساسی و عملی مانند ایمان، اطمینان، شرک و نفاق سعادت و شقاوت آدمی را رقم می زند. متون دینی نیز انسان را موجودی می داند که دارای مراتب طولی و باطنی مانند روح، قلب و نفس، می باشد. در باب مبنای سوم باید گفت متون دینی بر آن است که کمال آدمی به بندگی تام و دارا بودن قلب سلیم است و سعادت را رسیدن به مقام محو و کمال انقطاع می داند. کلید واژه ها: اخلاق عرفانی، مبانی انسان شناختی، قلب، بطون سبعه، سعادت، وصول الی الله
اخلاق عرفانی به عنوان یکی از رویکردهای اخلاق اسلامی، از شاخه های تخصصی عرفان اسلامی می باشد. این اخلاق دارای مبانی خاص انسان شناختی است که ریشه در عرفان نظری و عرفان عملی دارد. مهمترین مبانی انسان شناختی این اخلاق عبارتند از 1- قلب گوهر اصلی وجود انسان است. 2- این گوهر دارای لایه های طولی و اطوار باطنی است که به لطائف و بطون سبعه تعبیر می . 3-سعادت و کمال لایق آدمی، وصول الی الله است. سایر مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی، از فروعات این سه مبنا بوده و ذیل آنها مورد بررسی قرار می گیرند.اهل معرفت حقیقت انسان را قلب دانسته و عقل، حس و دیگر قوای باطنی و ظاهری را از شئون آن می شمارند. قلب دارای کارکردهای متنوعی است که مهمترین آنها، ادراک شهودی حقایق و معارف است و انواع احساسات و احوالات و اعمالی چون نیت، توبه و اخلاص از جمله کارکردهای عملی قلب اند. با ظهور اسماء و صفات الهی در قلب، آدمی از صفات بشری فانی گشته و تمام رفتارها و ملکات او صبغه ی الهی می گیرند و تخلق به اخلاق الهی حاصل می شود. توجه به ساختار وجودی قلب که دارای لایه های طولی و اطوار وجودی می باشد، مبنای مهم دیگری است که معرفت دقیق تر و عمیق تری از نفس را موجب می شود. از این منظر قلب بالقوه، دارای مراتب باطنی و طولی ای است که حرکت درونی و صیرورت وجودی، تأمین کننده فعلیت آنها می باشد. اشتداد وجودی قلب در گرو خرق حجابهای ظلمانی و نورانی و شکوفایی لایه های قلب یعنی طبع، نفس، قلب، روح، سر ، خفی و اخفی می باشد و با شکوفایی اطوار وجودی قلب، مقاماتی مانند اسلام، ایمان و احسان به منصه ظهور می رسند. براساس این مبنا همه ی فضایل اخلاقی به شکل طولی قابلیت ارتقا دارند و عمق و ظرافت ملکات اخلاقی گسترده تر می شود. اما مبنای سوم یاد شده این است که سعادت انسان در وصول الی الله است که با سیر و سلوک معنوی و توفیق جذبههای الهی حاصل می شود. بر اساس این مبنا اخلاق عرفانی، در جانب فضایل حکم می کند بر ضرورت دو امر: حسن فعلی و فاعلی با رعایت اخلاص و در جانب رذایل حکمش وجوب تقبیح و ترک موجبات دوری از کمال و هجران از جمال، است.بررسی و تحقیق متون دینی و مصادر قرآنی روایی آن مفید این حقیقت است که مبانی انسان شناختی اخلاقی عرفانی، با متون دینی هم افق بوده و موافقت و مطابقت دارد. از منظر شریعت نیز قلب، اصل انسان معرفی شده که با اطوار و کارکردهای گوناگون معرفتی، احساسی و عملی مانند ایمان، اطمینان، شرک و نفاق سعادت و شقاوت آدمی را رقم می زند. متون دینی نیز انسان را موجودی می داند که دارای مراتب طولی و باطنی مانند روح، قلب و نفس، می باشد. در باب مبنای سوم باید گفت متون دینی بر آن است که کمال آدمی به بندگی تام و دارا بودن قلب سلیم است و سعادت را رسیدن به مقام محو و کمال انقطاع می داند. کلید واژه ها: اخلاق عرفانی، مبانی انسان شناختی، قلب، بطون سبعه، سعادت، وصول الی الله
مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی و بررسی تطبیقی آن با متون دینی
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی مولانا با تأکید بر مثنوی
نویسنده:
فاطمه احمدی
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
سیدعلی محمد سجادی
، استاد مشاور 2:
فاطمه طباطبایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
بررسی تطبیقی اندیشه اخلاقی فارابی و فیض کاشانی با تأکید بر مبانی انسان شناختی
نویسنده:
اعظم وفایی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
محمد بهشتی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
چگونگی رابطه انسان با خداوند متعال بر اساس مبانی هستی شناختی عرفانی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
مبانی انسان شناختی ارزش ها
نویسندگان:
آفرین قائمی
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1392 (پياپي 191)، آبان 1392 شماره8
تحلیل روش شناختی تفسیر عرفانی و مبانی آن از منظر صدرالدین قونوی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان*
،
جواد جعفریان
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره18
مبانی انسان شناختی جامعه پذیری دینی از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی انسان شناختی سیره سیاسی نبوی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 (پياپي 35)، پاييز 1385 شماره3
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
درآمدی بر مطالعات انسان شناختی تطبیقی/ انسان شناسی فلسفی
نویسنده:
جعفر مرادی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384 (پياپي 92)، مرداد 1384 شماره5
بررسی تطبیقی چیستی و جایگاه وجود شناختی آن در زندگی انسان در حکمت صدرایی و فلسفه اگزیستانسیالیسم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]