رابطه حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولیفقیه
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)
چکیده:
حکمرانی مهدوی، در قالب حکمرانی اسلامی معنا و مفهوم پیدا میکند و حکمرانی اسلامی به اقسامی نظیر: حکمرانی نبوی، حکمرانی علوی و حکمرانی مهدوی تقسیم میشود. حکمرانی مهدوی، به دو قسم حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولیفقیه تقسیم میشود؛ زیرا تنوع حکمرانی مهدوی براساس اعصار (عصر غیبت و ظهور ) منجر به تنوع در حکمرانی مهدوی به حکمرانی متعالی مهدوی با حاکمیت امام مهدوی# و حکمرانی ولی فقیه با حاکمیت جانشینان امام مهدی# میشود. هر دو حکمرانی یعنی حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولی فقیه دارای خاستگاه واحدی به نام اندیشه مهدویت هستند که برایناساس به هر دو لقب حکمرانی مهدوی داده میشود. این دو حکمرانی علاوه بر اشتراک در خاستگاه (اندیشه مهدویت) دارای رابطه و نسبت دوسویه هستند و در تکامل و تعالی یکدیگر نقش مهمی دارند که لازم و ضروری است با بیان این رابطه و نسبت دو سویه، زمینه تعالی و معرفتافزایی نسبت به آنها در میان مردم و جامعه فراهم شود. در این نوشتار جمعآوری دادهها با روش کیفی و بهصورت کتابخانهای و اسنادی، و پردازش دادهها بهصورت توصیفی و تحلیلی انجامشده است. نتایج این پژوهش دستاوردهایی نظیر: نقشآفرینی حکمرانی متعالی مهدوی در قالب سه مؤلفه مشروعیتسازی، مقبولیتسازی و هدفنمائی نسبت به حکمرانی ولیفقیه، و نقشآفرینی حکمرانی ولیفقیه در قالب مؤلفههای سهگانه تمهیدگری، ترویجگری و الگوسازی نسبت به حکمرانی متعالی مهدوی میباشد .
حکمرانی مهدوی، در قالب حکمرانی اسلامی معنا و مفهوم پیدا میکند و حکمرانی اسلامی به اقسامی نظیر: حکمرانی نبوی، حکمرانی علوی و حکمرانی مهدوی تقسیم میشود. حکمرانی مهدوی، به دو قسم حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولیفقیه تقسیم میشود؛ زیرا تنوع حکمرانی مهدوی براساس اعصار (عصر غیبت و ظهور ) منجر به تنوع در حکمرانی مهدوی به حکمرانی متعالی مهدوی با حاکمیت امام مهدوی# و حکمرانی ولی فقیه با حاکمیت جانشینان امام مهدی# میشود. هر دو حکمرانی یعنی حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولی فقیه دارای خاستگاه واحدی به نام اندیشه مهدویت هستند که برایناساس به هر دو لقب حکمرانی مهدوی داده میشود. این دو حکمرانی علاوه بر اشتراک در خاستگاه (اندیشه مهدویت) دارای رابطه و نسبت دوسویه هستند و در تکامل و تعالی یکدیگر نقش مهمی دارند که لازم و ضروری است با بیان این رابطه و نسبت دو سویه، زمینه تعالی و معرفتافزایی نسبت به آنها در میان مردم و جامعه فراهم شود. در این نوشتار جمعآوری دادهها با روش کیفی و بهصورت کتابخانهای و اسنادی، و پردازش دادهها بهصورت توصیفی و تحلیلی انجامشده است. نتایج این پژوهش دستاوردهایی نظیر: نقشآفرینی حکمرانی متعالی مهدوی در قالب سه مؤلفه مشروعیتسازی، مقبولیتسازی و هدفنمائی نسبت به حکمرانی ولیفقیه، و نقشآفرینی حکمرانی ولیفقیه در قالب مؤلفههای سهگانه تمهیدگری، ترویجگری و الگوسازی نسبت به حکمرانی متعالی مهدوی میباشد .
رابطه حکمرانی متعالی مهدوی و حکمرانی مطلوب ولیفقیه
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
امنيت متعالي
نویسنده:
نجف لك زايي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/09/04 تا تاریخ: 1397/09/04
قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی ره
نویسندگان:
رضا محمدزاده
،
رضا لک زایی
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1401 شماره1(پیاپی5)
مبانی مناسبات «امنیت فرهنگی متعالی» و «آزادی فرهنگی متعالی»
نویسندگان:
علی اصغر نصیری*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 تابستان 1397 شماره21
فقه و حکمرانی حزبی
ناقد:
عبدالحسین خسروپناه
، ارائه دهنده:
داود فیرحی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی » کرسی نقد - 1397
وقف و حکمرانی مردمی
نویسنده:
منصور میراحمدی*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه مطالعات وقف و امور خیریه » سال 1402 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)
واکاوی آینده مطلوب توسعه کارآفرینی بر اساس شاخص های جامعه مهدوی
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
علیرضا نصرتی *
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1399 دوره 14، شماره 56 (زمستان 1399)
ارتباطات اجتماعی در جامعه مهدوی با تأکید بر رابطه امام و امت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امنیت کارگران مهاجر بهمثابه معیاری برای حکمرانی مطلوب (با تأکید بر قوانین جمهوری اسلامی ایران)
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2