مناسبات دانش اخلاق و مطالعات معنویت در پارادایم علوم اسلامی
نویسنده:
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
چکیده:
نسبت معنویت و علم اخلاق زیرمجموعهای از مباحث عام معنویت و دانشهای اسلامی است که پیشفرضهای علم شناختی بر آن حاکم است. انگاره کلان ما درباره پذیرش ظرفیتهای پاسخگویی علوم اسلامی به چالشهای عصری ما را با دوگانه پذیرش (تأییدگر) / نفی (انکارگر) منظومه علوم اسلامی مواجهه میسازد. سهگانه اخلاق - فقه - کلام این منظومه شناختی را تشکیل میدهد. در رهیافت تأییدگر، سهگانه دانش اخلاق، کلام و فقه بهمثابه دانشهای اصیل محوری اسلامی، هر یک حامل بخشی از نظام جامع معارف دین و پیام معنوی آن قلمداد میشود؛ بنابراین مقاله حاضر روایتگر دیدگاهی چندرشتهای است. از سویی با یک تحلیل انسانشناختی درمییابیم که علم اخلاق در دلالت بر معنویت اسلامی، از موقعیت مرکزی و اصلی برخوردار است. برنهاده قرآنی مقاله حاضر در تحلیل انسان این است که بر اساس آیه شریفه ۸۴ سوره اسراء، «شاکله» انسان مبنای تصمیمگیری و انتخابهای وی است. شاکله خود با سه سازه بینش و منش و کنش مرتبط است؛ در این میان منش انسان هسته مرکزی شاکله وی بهشمار میرود. بینش مقدمه آن و کنش برآمده از آن است. از سویی در یک تحلیل معنویتنگر، این فضایل و رذایل هستند که منش فردی، خانوادگی، اجتماعی و زیستمحیطی فرد را تشکیل میدهند و در نتیجه شالوده شکلگیری «شاکله» بهشمار میروند؛ بنابراین علم اخلاق با رویکرد اخلاق فضیلت بیشترین نقش را در روایتگری آموزههای معنوی به خود اختصاص میدهد و البته دو دانش کلام و فقه همچون حلقههای پیشینی و پسینی، تکمیلگر این روایتاند.
نسبت معنویت و علم اخلاق زیرمجموعهای از مباحث عام معنویت و دانشهای اسلامی است که پیشفرضهای علم شناختی بر آن حاکم است. انگاره کلان ما درباره پذیرش ظرفیتهای پاسخگویی علوم اسلامی به چالشهای عصری ما را با دوگانه پذیرش (تأییدگر) / نفی (انکارگر) منظومه علوم اسلامی مواجهه میسازد. سهگانه اخلاق - فقه - کلام این منظومه شناختی را تشکیل میدهد. در رهیافت تأییدگر، سهگانه دانش اخلاق، کلام و فقه بهمثابه دانشهای اصیل محوری اسلامی، هر یک حامل بخشی از نظام جامع معارف دین و پیام معنوی آن قلمداد میشود؛ بنابراین مقاله حاضر روایتگر دیدگاهی چندرشتهای است. از سویی با یک تحلیل انسانشناختی درمییابیم که علم اخلاق در دلالت بر معنویت اسلامی، از موقعیت مرکزی و اصلی برخوردار است. برنهاده قرآنی مقاله حاضر در تحلیل انسان این است که بر اساس آیه شریفه ۸۴ سوره اسراء، «شاکله» انسان مبنای تصمیمگیری و انتخابهای وی است. شاکله خود با سه سازه بینش و منش و کنش مرتبط است؛ در این میان منش انسان هسته مرکزی شاکله وی بهشمار میرود. بینش مقدمه آن و کنش برآمده از آن است. از سویی در یک تحلیل معنویتنگر، این فضایل و رذایل هستند که منش فردی، خانوادگی، اجتماعی و زیستمحیطی فرد را تشکیل میدهند و در نتیجه شالوده شکلگیری «شاکله» بهشمار میروند؛ بنابراین علم اخلاق با رویکرد اخلاق فضیلت بیشترین نقش را در روایتگری آموزههای معنوی به خود اختصاص میدهد و البته دو دانش کلام و فقه همچون حلقههای پیشینی و پسینی، تکمیلگر این روایتاند.
مناسبات دانش اخلاق و مطالعات معنویت در پارادایم علوم اسلامی
1/1/1401 12:00:00 AM
انقلاب اسلامی و توسعه مطالعات معنویت
ارائه دهنده:
محمد عالم زاده نوری
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده اخلاق و معنویت » نشست علمی - 1397
مناسبات اخلاق و سیاست در اندیشه اسلامی
نویسنده:
نجمه کیخا
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1386
مناسبات جنبش نرم افزاری و علوم اسلامی
ارائه دهنده:
مصطفی جمالی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
مناسبات جنبش نرم افزاری و علوم اسلامی
ارائه دهنده:
محمد جعفر حسینیان
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1386
بررسی مفهومشناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی
نویسنده:
سیداحمد غفاری قرهباغ
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 2
مناسبات جنبش نرمافزاری و بومیسازی دانش
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1385
روش شناسی مطالعات علوم انسانی/ اسلامی
ارائه دهنده:
هادی صادقی
،
سعید زیبا کلام
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387