نقش راهبردی تقریب مذاهب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی
نویسندگان:
علی اصغر نصرتی
،
رضا صابری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
چکیده:
نظام سلطۀ استکبار جهانی، بهویژه از سالهای پس از جنگ جهانی دوم، در جایگاه دستگاه اعتقادی، نظری و رفتاری با محوریت کفر و الحاد، به دنبال جهانیسازی الگوی لیبرالدموکراسی است. انقلاب اسلامی ایران آرزوی جهانیسازی لیبرالدمکراسی را نقش بر آب کرده است؛ ازاینرو نظام سلطۀ استکبار جهانی از آغاز شکلگیری نظام جمهوری اسلامی از همهگونه ابزارهایی برای نابودی آن بهره برده است و به فراست دریافته است مهلکترین حربه برای ازپایدرآوردن انقلاب اسلامی و جلوگیری از حرکت شتابان آن در رسیدن به امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی، فتنهسازی و ایجاد تفرقه درون امت اسلامی است. امام خمینی; با تأکید بر وحدت مذاهب و امت اسلامی و برافراشتن پرچم مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت همهجانبه از فلسطین، رساترین ندای وحدت و نفی نزاع میان جامعۀ اسلامی را سر داده است؛ نیز ترسیم هوشمندانۀ امام خامنهای از سیر تکاملی انقلاب اسلامی که افق این سیر، تمدن نوین اسلامی است و مجدانه در هموارسازی این مسیر تلاش میکنند، بازتابدهنده این ندای وحدتبخش است. رابطۀ تقریب مذاهب و تمدن نوین اسلامی، معادله دوطرفهای است که از هر طرف لحاظ شود، نتیجه واحدی به دست میآید. دستیافتنیترین هدف تقریب مذاهب، حذف شکافهای منازعهخیز بین مذاهب و همزیستی بر اساس مشترکات است که منجر به ایجاد امت واحد اسلامی میشود. در پرتو امت واحد اسلامی، ایجاد قدرت بزرگ در جامعه همگون اسلامی، امنیت، پیشرفت و تعالی مادی و معنوی پایدار حاصل میشود؛ نتیجۀ آن ظهور تمدن نوینی از اسلام و مدنیت جدیدی است که افزون بر جهتگیری الهی و جریان قوانین و احکام اسلامی در جامعه، استفاده از دستآوردهای مفید دانش و تجربه بشری در عالیترین سطح در خدمت بشر و جامعۀ اسلامی قرار میگیرد. اگر از طرف دیگر معادله محاسبه نماییم، هدفگیری تمدن نوین اسلامی، افق بلندی است که جوامع اسلامی به سوی آن در حرکتاند. این تمدن ناچار باید در عرصۀ جوامع اسلامی که با ظرفیت حدود دومیلیاردنفر جمعیت و دهها کشور که غالباً در آسیا و آفریقا پراکندهاند، ایجاد شود. شرط تمدن واحد اسلامی، همگرایی و همبستگی است. با وجود مذاهب و فرق مختلف اسلامی که دشمنان اسلام صدها سال است در ایجاد تفرق و افزایش نزاع و دشمنی بین آنان تلاش بیوقفه میکنند، چگونه میتوان به همبستگی و همگرایی رسید؟ در اینجا نیز به تقریب مذاهب که تکیه بر مشترکات اصولی و وانهادن تفاوتها و اختلافات فرعی است، میرسیم. در اینجا با توجه محدودیت در حجم مقاله، یک طرف معادله یعنی نقش تقریب مذاهب در تحقق تمدن نوین اسلامی بررسی میشود؛ ولی عوامل دخیل در تحقق تمدن نوین اسلامی همه دارای یک وزن و جایگاه نیستند، بلکه نقشهای اصلی، فرعی یا تبعی دارند؛ اما وحدت و همبستگی جامعۀ اسلامی که نتیجۀ تقریب مذاهب و ازمیانرفتن نزاع درون جوامع اسلامی به بهانه مذهبی است، نقش اصلی دارد و مقاله بر آن متمرکز شده است.
نظام سلطۀ استکبار جهانی، بهویژه از سالهای پس از جنگ جهانی دوم، در جایگاه دستگاه اعتقادی، نظری و رفتاری با محوریت کفر و الحاد، به دنبال جهانیسازی الگوی لیبرالدموکراسی است. انقلاب اسلامی ایران آرزوی جهانیسازی لیبرالدمکراسی را نقش بر آب کرده است؛ ازاینرو نظام سلطۀ استکبار جهانی از آغاز شکلگیری نظام جمهوری اسلامی از همهگونه ابزارهایی برای نابودی آن بهره برده است و به فراست دریافته است مهلکترین حربه برای ازپایدرآوردن انقلاب اسلامی و جلوگیری از حرکت شتابان آن در رسیدن به امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی، فتنهسازی و ایجاد تفرقه درون امت اسلامی است. امام خمینی; با تأکید بر وحدت مذاهب و امت اسلامی و برافراشتن پرچم مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت همهجانبه از فلسطین، رساترین ندای وحدت و نفی نزاع میان جامعۀ اسلامی را سر داده است؛ نیز ترسیم هوشمندانۀ امام خامنهای از سیر تکاملی انقلاب اسلامی که افق این سیر، تمدن نوین اسلامی است و مجدانه در هموارسازی این مسیر تلاش میکنند، بازتابدهنده این ندای وحدتبخش است. رابطۀ تقریب مذاهب و تمدن نوین اسلامی، معادله دوطرفهای است که از هر طرف لحاظ شود، نتیجه واحدی به دست میآید. دستیافتنیترین هدف تقریب مذاهب، حذف شکافهای منازعهخیز بین مذاهب و همزیستی بر اساس مشترکات است که منجر به ایجاد امت واحد اسلامی میشود. در پرتو امت واحد اسلامی، ایجاد قدرت بزرگ در جامعه همگون اسلامی، امنیت، پیشرفت و تعالی مادی و معنوی پایدار حاصل میشود؛ نتیجۀ آن ظهور تمدن نوینی از اسلام و مدنیت جدیدی است که افزون بر جهتگیری الهی و جریان قوانین و احکام اسلامی در جامعه، استفاده از دستآوردهای مفید دانش و تجربه بشری در عالیترین سطح در خدمت بشر و جامعۀ اسلامی قرار میگیرد. اگر از طرف دیگر معادله محاسبه نماییم، هدفگیری تمدن نوین اسلامی، افق بلندی است که جوامع اسلامی به سوی آن در حرکتاند. این تمدن ناچار باید در عرصۀ جوامع اسلامی که با ظرفیت حدود دومیلیاردنفر جمعیت و دهها کشور که غالباً در آسیا و آفریقا پراکندهاند، ایجاد شود. شرط تمدن واحد اسلامی، همگرایی و همبستگی است. با وجود مذاهب و فرق مختلف اسلامی که دشمنان اسلام صدها سال است در ایجاد تفرق و افزایش نزاع و دشمنی بین آنان تلاش بیوقفه میکنند، چگونه میتوان به همبستگی و همگرایی رسید؟ در اینجا نیز به تقریب مذاهب که تکیه بر مشترکات اصولی و وانهادن تفاوتها و اختلافات فرعی است، میرسیم. در اینجا با توجه محدودیت در حجم مقاله، یک طرف معادله یعنی نقش تقریب مذاهب در تحقق تمدن نوین اسلامی بررسی میشود؛ ولی عوامل دخیل در تحقق تمدن نوین اسلامی همه دارای یک وزن و جایگاه نیستند، بلکه نقشهای اصلی، فرعی یا تبعی دارند؛ اما وحدت و همبستگی جامعۀ اسلامی که نتیجۀ تقریب مذاهب و ازمیانرفتن نزاع درون جوامع اسلامی به بهانه مذهبی است، نقش اصلی دارد و مقاله بر آن متمرکز شده است.
نقش راهبردی تقریب مذاهب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی
1/1/1402 12:00:00 AM
نقش ترجمه و الزامات آن در تحقق تمدن نوین اسلامی
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 دوره 5، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)
درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمد علی تسخیری
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
جایگاه سید شرف الدین در تقریب مذاهب اسلامى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1383 شماره 124
زمینهها و بایستههای تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر تمدنگرایان
نویسندگان:
زاهد غفاری هشجین
،
حسن ناصرخاکی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95
نقش قدرت در تاسیس تمدن نوین اسلامی در اندیشه امام خمینی
مقاله نشریه: نشریه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی » سال 1399 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)