الگوی مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معرفتبخشی از قرآن کریم
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 3(پیاپی31)
چکیده:
هدف پژوهش ارائه الگوی مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معیار قرآن کریم است. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی است و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمونی به شیوه توصیفی-تحلیلی و با لحاظ احتمالیبودن نتایج در جهت پرهیز از تفسیر به رأی قرآن استفاده شده است. در این پژوهش از ارتباط عقلایی بین علوم، الگویی برای مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معرفتبخشی از قرآن کریم استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از پژوهش، مبانی علمشناسی با تأکید بر قرآن شناختی را بهصورت یک سیستم نشان میدهد که اجزای آن شامل سه گونهٔ علوم وحیانی، علوم جهانی و علوم انسانی است. در مبحث علوم انسانی در سه بعد خدا، جهان و انسان، میتوان به مبانی علمشناختی رسید که مبدأ و مقصد آن، شناخت انسان است. مبانی علمشناسی در علوم انسانی را میتوان با شناخت و معرفت انسان به خداوند، از طریق شناخت صفات ذاتی، ثبوتی، و حقیقی الهی، با رویکرد تفسیر صادق، شناخت انسان به جهان از آن جهت که جهان کاشف فعل خداوند متعال است، با رویکرد علم نافع و ارزشمند جامع، و شناخت انسان به انسان را از طریق شناخت صفات افعالی، اضافی و خبری با رویکرد علم ثمین غایتمحور استنتاج کرد.
هدف پژوهش ارائه الگوی مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معیار قرآن کریم است. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی است و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمونی به شیوه توصیفی-تحلیلی و با لحاظ احتمالیبودن نتایج در جهت پرهیز از تفسیر به رأی قرآن استفاده شده است. در این پژوهش از ارتباط عقلایی بین علوم، الگویی برای مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معرفتبخشی از قرآن کریم استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از پژوهش، مبانی علمشناسی با تأکید بر قرآن شناختی را بهصورت یک سیستم نشان میدهد که اجزای آن شامل سه گونهٔ علوم وحیانی، علوم جهانی و علوم انسانی است. در مبحث علوم انسانی در سه بعد خدا، جهان و انسان، میتوان به مبانی علمشناختی رسید که مبدأ و مقصد آن، شناخت انسان است. مبانی علمشناسی در علوم انسانی را میتوان با شناخت و معرفت انسان به خداوند، از طریق شناخت صفات ذاتی، ثبوتی، و حقیقی الهی، با رویکرد تفسیر صادق، شناخت انسان به جهان از آن جهت که جهان کاشف فعل خداوند متعال است، با رویکرد علم نافع و ارزشمند جامع، و شناخت انسان به انسان را از طریق شناخت صفات افعالی، اضافی و خبری با رویکرد علم ثمین غایتمحور استنتاج کرد.
الگوی مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معرفتبخشی از قرآن کریم
3/20/2020 12:00:00 AM
الگوی ارتباطات در قرآن کریم
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1386 (پياپي 33)، بهار 1386 شماره1
روش پیجویی اصطلاحات تخصصی علوم انسانی در قرآن کریم (رویکردی معناشناختی)
نویسندگان:
محمد حسین اخوان طبسی
،
حسین شجاعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 104
مبانی انسان شناختی مرجعیت علمی قرآن کریم در علوم سیاسی
نویسندگان:
محمدعلی قاسمی*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1400 دوره 9، شماره 35 (زمستان 1400)
الگوی ارتباطات میان فرهنگی مسلمانان با مسیحیان در قرآن کریم
نویسندگان:
حبیب رضا ارزانی
،
حامد اهتمام *
،
مقاله نشریه: الهیات تطبیقی » سال 1394 پاييز و زمستان 1394 شماره14
شیوه مطلوب در نظریهپردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی
نویسنده:
محمدحسین صاعد رازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
چالشهای واکاوی اصطلاحات تخصصی علوم انسانی در قرآن
نویسندگان:
محمد حسین اخوان طبسی
،
حسین شجاعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 100
مبانی اخلاق جنسی در قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا جباران
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 104
مبانی پاداشهای الهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
حسن پاکدامن
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره نونزدهم - پاییز 1400
الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد ابوطالبی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
مبانی انسان شناسی علوم انسانی از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]