نقد مبانی فلسفی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبائی ره
نویسندگان:
طیبه دهقانپور فراشاه
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
چکیده:
مقاله حاضر به بررسی و نقد مبانی فلسفی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبایی ره میپردازد؛ ازاینرو کشف مبانی دیدگاهها و ارتباط میان آنها در دستور کار این پژوهش است؛ بنابراین در یک مطالعه اسنادی پس از مرور و تفکیک رویکردهای مفهومی در گسترش نظریه سرمایه فرهنگی، و ابعاد آن در آثار بوردیو، به تبیین مفاهیم بنیادین در راستای تبیین اصطلاح سرمایه فرهنگی، و در نهایت به نقدآن از نگاه مبانی فلسفی علامه طباطبایی، پرداخته میشود. مرور پژوهشهای انجامشده در غرب نشان داده که مفهوم سرمایه فرهنگی در هر دورهای، با توجه به شرایط زمانی و مکانی هر جامعه، بازنگری گردیده، درحالیکه در پژوهشهای داخلی، مفهوم سرمایۀ فرهنگی در قالبی مشابه با تقسیمبندی بوردیویی بهطور یکسان بدون بازنگری و بیتوجه به بنیادهای فرهنگی بومی مورداستفاده قرارگرفته است. درواقع، سرمایه فرهنگی دارابودن سرمایه انسانی-الهی است؛ مسئلهای که در ادبیات بوردیو وجود نداشته، بلکه نگاهی انتقادی بدان شده است. با عنایت به زیرساختهای فلسفی الهی علامه طباطبایی (ازجمله نظریه اعتباریات)، بازخوانی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو، چهره نوین و بومی به خود گرفته، با پیراستن آن از برخی زیرساختهای فلسفی، بوردیو میتواند در ثبات اندیشهورزی در عرصه فرهنگ جلوه بدیعی از خود نشان دهد.
مقاله حاضر به بررسی و نقد مبانی فلسفی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبایی ره میپردازد؛ ازاینرو کشف مبانی دیدگاهها و ارتباط میان آنها در دستور کار این پژوهش است؛ بنابراین در یک مطالعه اسنادی پس از مرور و تفکیک رویکردهای مفهومی در گسترش نظریه سرمایه فرهنگی، و ابعاد آن در آثار بوردیو، به تبیین مفاهیم بنیادین در راستای تبیین اصطلاح سرمایه فرهنگی، و در نهایت به نقدآن از نگاه مبانی فلسفی علامه طباطبایی، پرداخته میشود. مرور پژوهشهای انجامشده در غرب نشان داده که مفهوم سرمایه فرهنگی در هر دورهای، با توجه به شرایط زمانی و مکانی هر جامعه، بازنگری گردیده، درحالیکه در پژوهشهای داخلی، مفهوم سرمایۀ فرهنگی در قالبی مشابه با تقسیمبندی بوردیویی بهطور یکسان بدون بازنگری و بیتوجه به بنیادهای فرهنگی بومی مورداستفاده قرارگرفته است. درواقع، سرمایه فرهنگی دارابودن سرمایه انسانی-الهی است؛ مسئلهای که در ادبیات بوردیو وجود نداشته، بلکه نگاهی انتقادی بدان شده است. با عنایت به زیرساختهای فلسفی الهی علامه طباطبایی (ازجمله نظریه اعتباریات)، بازخوانی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو، چهره نوین و بومی به خود گرفته، با پیراستن آن از برخی زیرساختهای فلسفی، بوردیو میتواند در ثبات اندیشهورزی در عرصه فرهنگ جلوه بدیعی از خود نشان دهد.
نقد مبانی فلسفی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبائی ره
1/1/1402 12:00:00 AM
تبیین مبانی انسانشناختی نظریه المعرفه علامه طباطبایی(ره)
نویسندگان:
فاطمه السادات هاشمیان
،
غلامحسین گرامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
طرح آزادی جمهوری خواهانه و نقد آن بر اساس مبانی قرآنی علامه طباطبایی
نویسندگان:
اسحق سلطانی
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش سیاست نظری » سال 1401 دوره 17، شماره 31 (بهار و تابستان 1401)
تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره
نویسندگان:
مرضیه فخری
،
قاسم ابراهیمی پور
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
بررسی مبانی معرفتی نظریه تغییر فرهنگی از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نظریۀ عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
حبیب الله بابایی
،
سیدعلی اکبر هاشمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
نظریه عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
سیدعلی اکبر هاشمی
،
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2
مبانی اخلاقی علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد نصر اصفهانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
جامعه و اصالت فلسفی آن در قرآن (بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و مطهری)
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
علامه طباطبایى و الهیات فلسفى معاصر
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27