تبیین مبانی انسانشناختی نظریه المعرفه علامه طباطبایی(ره)
نویسندگان:
فاطمه السادات هاشمیان
،
غلامحسین گرامی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
چکیده:
ارائه نظریه در حیطه معرفت بر ساحتهای ارتباطی انسان و نیز چگونگی این روابط و همچنین شناخت نظام علّی و معلولی حاکم بر این مناسبات مبتنی است. تبیین کاربست مبانی صحیح انسانشناختی در ارکان معرفت، سبب ارائه نظریه معرفت در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان میگردد. نظام معرفتی با ویژگی ذکرشده، برگرفته از کتاب، سنت و عقل است و یک نظام معرفتی الهی به شمار میآید. تحقق این نظام نقش قابل توجهی در پیشبرد تمدن اسلامی داشته و زمینه را در راستای عملیاتینمودن اهداف والای امنیت، معنویت و عدالت اجتماعی ایجاد کرده و پیشرفت همهجانبه را فراهم میکند. هدف از تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، تبیین مبانی انسانشناختی نظام معرفتی علامه طباطبایی ره میباشد. مبانی انسانشناختی ذکرشده با نگاه تشکیکی به مراتب وجودی انسان و بیان نظریه فطرت و عقلانیت اسلامی به مباحث معرفتی ورود میکند و با ارائه نظریه رئالیسم معرفتی و منابع و ابزار جامع برای کسب معرفت، منابع چهارگانه حس، عقل، وحی و شهود را بهعنوان ابزار کسب معرفت معرفی نموده و جایگاه برتر وحی نسبت به ادراک حسی را ارائه میدهد. نظریه المعرفه علامه در نهایت با پذیرش نظریه صدق و مطابقتگرایی معرفتشناختی و نیز تأیید دیدگاه مبناگرایانه، نظریه معرفت را در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان تدوین میکند.
ارائه نظریه در حیطه معرفت بر ساحتهای ارتباطی انسان و نیز چگونگی این روابط و همچنین شناخت نظام علّی و معلولی حاکم بر این مناسبات مبتنی است. تبیین کاربست مبانی صحیح انسانشناختی در ارکان معرفت، سبب ارائه نظریه معرفت در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان میگردد. نظام معرفتی با ویژگی ذکرشده، برگرفته از کتاب، سنت و عقل است و یک نظام معرفتی الهی به شمار میآید. تحقق این نظام نقش قابل توجهی در پیشبرد تمدن اسلامی داشته و زمینه را در راستای عملیاتینمودن اهداف والای امنیت، معنویت و عدالت اجتماعی ایجاد کرده و پیشرفت همهجانبه را فراهم میکند. هدف از تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، تبیین مبانی انسانشناختی نظام معرفتی علامه طباطبایی ره میباشد. مبانی انسانشناختی ذکرشده با نگاه تشکیکی به مراتب وجودی انسان و بیان نظریه فطرت و عقلانیت اسلامی به مباحث معرفتی ورود میکند و با ارائه نظریه رئالیسم معرفتی و منابع و ابزار جامع برای کسب معرفت، منابع چهارگانه حس، عقل، وحی و شهود را بهعنوان ابزار کسب معرفت معرفی نموده و جایگاه برتر وحی نسبت به ادراک حسی را ارائه میدهد. نظریه المعرفه علامه در نهایت با پذیرش نظریه صدق و مطابقتگرایی معرفتشناختی و نیز تأیید دیدگاه مبناگرایانه، نظریه معرفت را در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان تدوین میکند.
تبیین مبانی انسانشناختی نظریه المعرفه علامه طباطبایی(ره)
1/1/1402 12:00:00 AM
نقد مبانی فلسفی نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبائی ره
نویسندگان:
طیبه دهقانپور فراشاه
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
نظریۀ عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
حبیب الله بابایی
،
سیدعلی اکبر هاشمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
نظریه عدالت اجتماعی علامه طباطبایی و مبانی آن
نویسندگان:
سیدعلی اکبر هاشمی
،
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2
مبانی اخلاقی علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد نصر اصفهانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
بازنمايي نظريه اعتباريات علامه طباطبايي
ارائه دهنده:
محسن جوادي
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
نظریه وحدت در فلسفه دین از منظر علامه طباطبایی ( ره )
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 (پياپي 95)، آذر و دي 1384 شماره5
کارکرد توسعه اى مبانى علامه طباطبایى(ره) در فقه القرآن
نویسنده:
محمدصادق یوسفى مقدم
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1393 شماره 80
کارکرد توسعه ای مبانی علامه طباطبایی (ره) در فقه القرآن
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
مقاله نشریه: فقه » شماره80