خوانشی انتقادی از ماهیت امر اخلاقی در تفکر نیشیدا کیتارو(مکتب کیوتو)
نویسندگان:
امیر دل زنده نژاد
،
یداله رستمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
چکیده:
امر خیر اخلاقی در کیتارو نیشیدا چیست؟ مبانی فلسفی امرخیر اخلاقی در کیتارو نیشیدا چگونه است ؟ معیارهای یک فعل اخلاقی خوب چیست؟ منشاء و ریشه باید اخلاقی و غایت آن چیست؟ در تفکر نیشیدا فعل اخلاقیِ خوب، فعلی است که به طور خودجوش از یک شخصیت متعادل بر میخیزد. فعل اخلاقی متصف به صفت اصیل و غیر اصیل میشود. امر خوب اخلاقی، فرد را به سمت وحدت میبرد وحدت با جهان هستی، خود راستین و دیگران. این میل به سمت دیگری و اتحاد با آن، هسته مرکزی یک باید اخلاقی است. مفاهیم وفاداری، عشق و مسئولیت پذیری نسبت به دیگران از این میل و نیرو بر میخیزد. امر و فعل خوب و اصیل گرایش به وحدت و مرکز دارد و شر اخلاقی به سمت کثرت گرایش دارد و از مرکز میگریزد. این مرکز بر یک بنیادِ متافیزیکیِ امر مطلق قرار دارد . این امر مطلق در نهان آدمی قرار دارد. فلسفه اخلاق در نزد نیشیدا ماهیتی توصیفی دارد و فاقد یک بعد هنجاری به معنای اخصّ آن است. در پایان این تحقیق، یک رویکرد انتقادی به اخلاق در فلسفه نیشیدا خواهیم داشت و آن را در مواجه با چند پرسش قرار میدهیم.
امر خیر اخلاقی در کیتارو نیشیدا چیست؟ مبانی فلسفی امرخیر اخلاقی در کیتارو نیشیدا چگونه است ؟ معیارهای یک فعل اخلاقی خوب چیست؟ منشاء و ریشه باید اخلاقی و غایت آن چیست؟ در تفکر نیشیدا فعل اخلاقیِ خوب، فعلی است که به طور خودجوش از یک شخصیت متعادل بر میخیزد. فعل اخلاقی متصف به صفت اصیل و غیر اصیل میشود. امر خوب اخلاقی، فرد را به سمت وحدت میبرد وحدت با جهان هستی، خود راستین و دیگران. این میل به سمت دیگری و اتحاد با آن، هسته مرکزی یک باید اخلاقی است. مفاهیم وفاداری، عشق و مسئولیت پذیری نسبت به دیگران از این میل و نیرو بر میخیزد. امر و فعل خوب و اصیل گرایش به وحدت و مرکز دارد و شر اخلاقی به سمت کثرت گرایش دارد و از مرکز میگریزد. این مرکز بر یک بنیادِ متافیزیکیِ امر مطلق قرار دارد . این امر مطلق در نهان آدمی قرار دارد. فلسفه اخلاق در نزد نیشیدا ماهیتی توصیفی دارد و فاقد یک بعد هنجاری به معنای اخصّ آن است. در پایان این تحقیق، یک رویکرد انتقادی به اخلاق در فلسفه نیشیدا خواهیم داشت و آن را در مواجه با چند پرسش قرار میدهیم.
خوانشی انتقادی از ماهیت امر اخلاقی در تفکر نیشیدا کیتارو(مکتب کیوتو)
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
خوانشی انتقادی از انگاره تعارض قاعده «لاضرر» با مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
نویسنده:
حسینعلی یوسف زاده *
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1399 دوره 25، شماره 3 (پاییز 1399)
شاخصهایی از مکتب اخلاقی امام رضا ع
نویسنده:
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 3
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و اندیشۀ اسلام
نویسندگان:
سید مهدی یاراحمدیان
،
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مکتب اخلاقی ـ عرفانی تشیع
نویسنده:
علی کرباسی زاده اصفهانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 2.3
خوانشی انتقادی از گزارش های تاریخی تغییر قرآن توسط عبدالله بن ابی سرح
نویسنده:
محمدعلی محمدی*
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخ اسلام » سال 1402 دوره 15، شماره 56 (بهار 1402)
بررسی انتقادی روششناسی مکتب تفکیک
نویسنده:
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
درآمدی انتقادی بر نظریه امتناع تفکر در فرهنگ دینی
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
عبدالرضا احمدی *
،
مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1396 (پياپي 25)، پاييز 1396 شماره3
مروری انتقادی بر مبانی توجیه آزادی در تفکر لیبرال
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 (پياپي 63)، پاييز 1392 شماره3
مروری انتقادی بر مبانی توجیه آزادی در تفکر لیبرال
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 63 - پاییز 92