مستندات بساطت وجودی حضرتحق وشئونات آن در ادعیه مأثوره رهیافتی به توحید حقیقی از منظر ائمه بر اساس مبانی حکمت متعالیه
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
چکیده:
دستیابی به معنای توحید الهی در گرو مبانیای از جمله بساطت ذاتی حق تعالی میباشد. در منظومه فکری جناب صدرا بساطت الهی به نحو تامّ و محض بوده و حقیقتی است که از هر نوع ترکّب مبرّاست و لذا واحد و اَحد خواهد بود؛ یعنی وجود بسیط حقیقی، واحد و اَحد حقیقی نیز میباشد؛ یعنی میان وجود بسیط تام و توحید حقیقی خداوند تلازم وجود دارد. وی بر اساس برهانی که آن را عرشی و از تأییدات خداوند میداند، اظهار داشته است برهان بسیط الحقیقه برای اثبات توحید خداوند گویای آن است که حقیقت واجبالوجود بدون دخالت چیزی بیرون از ذاتش و نیز بدون لحاظ هر گونه حیثیت تقییدیه یا تعلیلیه بذاته مصداق واجبیّت است؛ یعنی وجود بسیط حقیقی خداوند که مبرّا از تمامی حیثیّات ترکیبی و نواقص امکانی است، بهتبع وجوباً به اقتضای ذاتش دربردارندۀ تمام کمالات است. بدین سان وجود خداوند بسیط محضی است که نهتنها هیچ ترکیبی در او راه ندارد، بلکه وجود خارجىِ برتر همه ماهیات و مفاهیم کمالى است و وجود خاص هیچ یک از آنها نیست. بنابراین حقیقتِ وجود حق تعالی که بسیط حقیقی است، واحد به وحدت حقیقی نیز خواهد بود. ما در این مجال به دنبال آنیم که آیا این نگاه به توحید الهی و لوازمات آن دارای مستنداتی در ادعیه و مناجاتهای ائمه هدی میباشد یا صرفاً یک ایده فلسفی است؟ در صورت نخست به لسان خاصِ ائمه و تخاطب ویژه آنها با حضرت حق، رهیافتی به «توحید حقیقی» خواهیم داشت.
دستیابی به معنای توحید الهی در گرو مبانیای از جمله بساطت ذاتی حق تعالی میباشد. در منظومه فکری جناب صدرا بساطت الهی به نحو تامّ و محض بوده و حقیقتی است که از هر نوع ترکّب مبرّاست و لذا واحد و اَحد خواهد بود؛ یعنی وجود بسیط حقیقی، واحد و اَحد حقیقی نیز میباشد؛ یعنی میان وجود بسیط تام و توحید حقیقی خداوند تلازم وجود دارد. وی بر اساس برهانی که آن را عرشی و از تأییدات خداوند میداند، اظهار داشته است برهان بسیط الحقیقه برای اثبات توحید خداوند گویای آن است که حقیقت واجبالوجود بدون دخالت چیزی بیرون از ذاتش و نیز بدون لحاظ هر گونه حیثیت تقییدیه یا تعلیلیه بذاته مصداق واجبیّت است؛ یعنی وجود بسیط حقیقی خداوند که مبرّا از تمامی حیثیّات ترکیبی و نواقص امکانی است، بهتبع وجوباً به اقتضای ذاتش دربردارندۀ تمام کمالات است. بدین سان وجود خداوند بسیط محضی است که نهتنها هیچ ترکیبی در او راه ندارد، بلکه وجود خارجىِ برتر همه ماهیات و مفاهیم کمالى است و وجود خاص هیچ یک از آنها نیست. بنابراین حقیقتِ وجود حق تعالی که بسیط حقیقی است، واحد به وحدت حقیقی نیز خواهد بود. ما در این مجال به دنبال آنیم که آیا این نگاه به توحید الهی و لوازمات آن دارای مستنداتی در ادعیه و مناجاتهای ائمه هدی میباشد یا صرفاً یک ایده فلسفی است؟ در صورت نخست به لسان خاصِ ائمه و تخاطب ویژه آنها با حضرت حق، رهیافتی به «توحید حقیقی» خواهیم داشت.
مستندات بساطت وجودی حضرتحق وشئونات آن در ادعیه مأثوره رهیافتی به توحید حقیقی از منظر ائمه بر اساس مبانی حکمت متعالیه
1/1/1402 12:00:00 AM
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 47 (بهار 1400)
نقش نیازهای انسان در گرایش به توحید با تأکید بر ادعیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی شخصبودن خداوند و چالشهای آن از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمد باقر دهقان
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
در امدي بر چيستي عاطفه و عاطفه گرايي از منظر حكمت متعاليه
نویسنده:
زينب السادات مير شمسي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/05/08 تا تاریخ: 1398/05/01
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارزیابی معرفتی باور دینی در اندیشه فضیلت¬محوران? زگزبسکی و بررسی آن بر اساس حکمت متعالیه
استاد راهنما:
محمدعلی مبینی
،
محسن جوادی
، استاد مشاور:
رضا اکبری
،
علی اله بداشتی
، دانشجو:
غلامحسین جوادپور
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [دکترای تخصصی]
نقش فطرت در چهارچوب اخلاقی ملاصدرا بر اساس نظام وجودشناختی حکمت متعالیه
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45