سنجش غیراخلاقی پنداشتن اعتقاد به حیات پس از مرگ
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
چکیده:
در میان آموزههای ماورای طبیعی ادیان، حیات پس از مرگ با این مسئله مهم معرفتی ـ اخلاقی مواجه است که آیا اعتقاد به آن، امری اخلاقی است یا غیراخلاقی. این پرسش گاه بر محور مسئله مشهور اخلاقِ باور و تحلیل مؤلفههای معرفتی ذیل وظایف و هنجارهای اخلاقی قابل طرح است که بر اساس آن، ادعا میشود چنین باوری بدون پشتوانه معرفتیِ قابل قبول و درنتیجه غیراخلاقی است. گاه نیز با نگاهی پیامدگرایانه، چنین اعتقادی منشأ پیدایش اموری غیراخلاقی و درنتیجه خود امری غیراخلاقی شمرده میشود؛ پیامدهایی از جمله استلزام آن با امور ترسناکی مانند کیفر، سوء استفاده قدرتها و بهرهکشی از مردم عادی، توجیه بیعدالتیهای اجتماعی، بازدارندگی از زندگی کامل دنیوی، بهمخاطرهانداختن سرنوشت کرۀ زمین و برنشاندن بشر بهجای خدا. این پژوهش با روش تحلیلی-انتقادی و با هدف ارزیابی میزان تلازم آخرتباوری با این پیامدها سامان یافته است و نشان میدهد هیچگونه تلازم انکارناپذیری میان این دو مقوله نیست؛ زیرا اولاً غیراخلاقیبودن برخی از این پیامدها درست نیست و مثلاً کیفر را نمیتوان لزوماً امری غیراخلاقی دانست؛ ثانیاً بیشتر پیامدهای یادشده که غیراخلاقیبودن آنها مسلم است، ارتباط وثیقی با ادیان ندارند و حتی آموزههای ادیان الهی بر خلاف آن گواهی میدهند؛ هرچند در میان جوامع و افراد دیندار رایج باشند.
در میان آموزههای ماورای طبیعی ادیان، حیات پس از مرگ با این مسئله مهم معرفتی ـ اخلاقی مواجه است که آیا اعتقاد به آن، امری اخلاقی است یا غیراخلاقی. این پرسش گاه بر محور مسئله مشهور اخلاقِ باور و تحلیل مؤلفههای معرفتی ذیل وظایف و هنجارهای اخلاقی قابل طرح است که بر اساس آن، ادعا میشود چنین باوری بدون پشتوانه معرفتیِ قابل قبول و درنتیجه غیراخلاقی است. گاه نیز با نگاهی پیامدگرایانه، چنین اعتقادی منشأ پیدایش اموری غیراخلاقی و درنتیجه خود امری غیراخلاقی شمرده میشود؛ پیامدهایی از جمله استلزام آن با امور ترسناکی مانند کیفر، سوء استفاده قدرتها و بهرهکشی از مردم عادی، توجیه بیعدالتیهای اجتماعی، بازدارندگی از زندگی کامل دنیوی، بهمخاطرهانداختن سرنوشت کرۀ زمین و برنشاندن بشر بهجای خدا. این پژوهش با روش تحلیلی-انتقادی و با هدف ارزیابی میزان تلازم آخرتباوری با این پیامدها سامان یافته است و نشان میدهد هیچگونه تلازم انکارناپذیری میان این دو مقوله نیست؛ زیرا اولاً غیراخلاقیبودن برخی از این پیامدها درست نیست و مثلاً کیفر را نمیتوان لزوماً امری غیراخلاقی دانست؛ ثانیاً بیشتر پیامدهای یادشده که غیراخلاقیبودن آنها مسلم است، ارتباط وثیقی با ادیان ندارند و حتی آموزههای ادیان الهی بر خلاف آن گواهی میدهند؛ هرچند در میان جوامع و افراد دیندار رایج باشند.
سنجش غیراخلاقی پنداشتن اعتقاد به حیات پس از مرگ
3/21/2021 12:00:00 AM
نیکی به والدین پس از مرگ
نویسنده:
عبدالکریم پاک نیا تبریزی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان
بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کارکردگرایی نقش و زندگی پس از مرگ
نویسنده:
مهدی غیاثوند
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
نوخاستهگرایی وجودشناختی و آموزههای زندگی پس از مرگ
نویسنده:
یاسر خوشنویس
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
احتجاج اخلاقی بر ضرورت زندگی پس از مرگ
نویسنده:
امیر دیوانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
زندگی پس از مرگ: پرسشها و پاسخهای دینی
نويسنده:
حسین سوزنچی
،
کتاب: موسسه فرهنگی مدرسه برهان - 1391