مجازات ارتداد، مقابله با توطئهگران علیه انسجام جامعهٔ اسلامی یا تحدید آزادی بیان
نویسندگان:
مسعود مکارم
،
احمد باقری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101
چکیده:
«ارتداد» و مجازاتهای در نظر گرفته شده برای آن در فقه اسلامی یکی از موضوعات چالشبرانگیز در حوزه حقوق بشر است. نوشتار پیشرو به روش توصیفی۔تحلیلی و به کمک منابع کتابخانهای به بررسی پندار تعارض این احکام با مفاد اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر که به صراحت بر آزادی اندیشه و بیان تأکید دارد، پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که قرآن کریم، روایات و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و سخنان فقهای شیعه، بهروشنی بر قید انکار جاحدانه در تحقّق کفر و ارتداد تأکید میورزند. اگر فرد از روی شک و تردید منطقی و نه عناد و لجاجت، به مواجهه با اسلام بپردازد و از رویکرد عقلانی و اخلاقی عدول نکند، مشمول احکام جزایی ارتداد نخواهد بود. آزادی بیان، حقی مطلق و بیقید و شرط نیست و اگر در تقابل با آزادیهای معنوی و کرامت انسانی قرار گیرد محکوم به تقیید و تحدید است. در آزادیهای شهروندی در کنار آن محدودیتها، باید ملاحظات اجتماعی دیگری همچون منافع و مصالح ملی، امنیت ملی و نظم عمومی را نیز در نظر داشت. از رهگذر این محدودیتهای اجتماعی و شهروندی است که ارتداد، عملی درخور پیگیری و مجازات تلقی میشود. اگر ارتداد، مقولهای فردی و شخصی باقی بماند، در مقام دادخواهی و اجرای مجازات، باید ظهور بیرونی در عرصهٔ عمومی داشته باشد.
«ارتداد» و مجازاتهای در نظر گرفته شده برای آن در فقه اسلامی یکی از موضوعات چالشبرانگیز در حوزه حقوق بشر است. نوشتار پیشرو به روش توصیفی۔تحلیلی و به کمک منابع کتابخانهای به بررسی پندار تعارض این احکام با مفاد اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر که به صراحت بر آزادی اندیشه و بیان تأکید دارد، پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که قرآن کریم، روایات و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و سخنان فقهای شیعه، بهروشنی بر قید انکار جاحدانه در تحقّق کفر و ارتداد تأکید میورزند. اگر فرد از روی شک و تردید منطقی و نه عناد و لجاجت، به مواجهه با اسلام بپردازد و از رویکرد عقلانی و اخلاقی عدول نکند، مشمول احکام جزایی ارتداد نخواهد بود. آزادی بیان، حقی مطلق و بیقید و شرط نیست و اگر در تقابل با آزادیهای معنوی و کرامت انسانی قرار گیرد محکوم به تقیید و تحدید است. در آزادیهای شهروندی در کنار آن محدودیتها، باید ملاحظات اجتماعی دیگری همچون منافع و مصالح ملی، امنیت ملی و نظم عمومی را نیز در نظر داشت. از رهگذر این محدودیتهای اجتماعی و شهروندی است که ارتداد، عملی درخور پیگیری و مجازات تلقی میشود. اگر ارتداد، مقولهای فردی و شخصی باقی بماند، در مقام دادخواهی و اجرای مجازات، باید ظهور بیرونی در عرصهٔ عمومی داشته باشد.
مجازات ارتداد، مقابله با توطئهگران علیه انسجام جامعهٔ اسلامی یا تحدید آزادی بیان
3/20/2020 12:00:00 AM
آزادی بیان با تاکید بر آفرینش های هنری
ناقد:
رضا اسلامی( اسفندیاری)، احمد حبیب نژاد
، ارائه دهنده:
محمود حکمت نیا
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
اصول و مبانی وحدت و انسجام اسلامی از نگاه امامعلی علیه السلام
نویسنده:
علی صادقی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 شماره 17
سازوکارهای مقابله با چالشهای سیاسی-فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر سیره امام علی علیه السلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
دفاع از آزادی با استفاده از قانون طبیعی اسلامی
نویسنده:
محمدحسین طالبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20
سازگاری حقوق اسلامی با کدیفیکاسیون: امکان یا امتناع؟
نویسنده:
مهدی مرادی برلیان
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
الگوی اسلامی انسجام سیاسی در جوامع چند فرهنگی با تطبیق بر ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]