نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 2 (پیاپی 30)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی انجام گرفته است. برای دستیافتن به این مهم با تعریف مختار از دین و با رجوع به آراء گیدنز، نظریه برساخت اجتماعی بهعنوان چارچوب نظری انتخاب شد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه جوانان ۱۹ تا ۲۹ ساله شهرهای تهران، اردبیل، گرگان، شیراز و کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ بودهاند و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۴ نفر تعیین شد. روش نمونهگیری به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر به کمک نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد کهشبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی اثر معنادار دارد. درواقع بهتأسی از گیدنز و تیلر میتوان مدعی شد که هر چه افراد در مواجهه با شبکه اجتماعی اینستاگرام، فعالیت و مشارکت بیشتری داشته باشند و هر چه این فعالیت بازتابانهتر باشد، در تولید معنا سهیم هستند و لذا بیشتر احتمال میرود که فرهنگ دینی آنها متأثر از این فضا بازتابی باشد، اما هر چه افراد در مواجهه با شبکه اجتماعی اینستاگرام، فعالیت و مشارکت کمتری داشته باشند و هر چه این فعالیت غیربازتابانه باشد، کمتر در بازتولید معنا سهیماند؛ بنابراین اثر کمتری از شبکه اجتماعی اینستاگرام گرفته و بیشتر احتمال میرود که فرهنگ دینیشان سنتیتر باقی بماند.
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی انجام گرفته است. برای دستیافتن به این مهم با تعریف مختار از دین و با رجوع به آراء گیدنز، نظریه برساخت اجتماعی بهعنوان چارچوب نظری انتخاب شد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه جوانان ۱۹ تا ۲۹ ساله شهرهای تهران، اردبیل، گرگان، شیراز و کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ بودهاند و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۴ نفر تعیین شد. روش نمونهگیری به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر به کمک نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد کهشبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی اثر معنادار دارد. درواقع بهتأسی از گیدنز و تیلر میتوان مدعی شد که هر چه افراد در مواجهه با شبکه اجتماعی اینستاگرام، فعالیت و مشارکت بیشتری داشته باشند و هر چه این فعالیت بازتابانهتر باشد، در تولید معنا سهیم هستند و لذا بیشتر احتمال میرود که فرهنگ دینی آنها متأثر از این فضا بازتابی باشد، اما هر چه افراد در مواجهه با شبکه اجتماعی اینستاگرام، فعالیت و مشارکت کمتری داشته باشند و هر چه این فعالیت غیربازتابانه باشد، کمتر در بازتولید معنا سهیماند؛ بنابراین اثر کمتری از شبکه اجتماعی اینستاگرام گرفته و بیشتر احتمال میرود که فرهنگ دینیشان سنتیتر باقی بماند.
نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی
3/20/2020 12:00:00 AM
رسالت پژوهشگران در بازتولید معارف دینی
نویسنده:
سید حسین اسحاقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1391 شماره اول - پاییز 91
نقش فرهنگ انتظار در تقویت سرمایه اجتماعی
نویسندگان:
محمود ملکی راد*
،
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: عصر آدینه » سال 1400 دوره 14، شماره 34 (پاییز و زمستان 1400)
نقش فرهنگ در دینداری و شبکه معرفت دینی
نویسنده:
قدرتالله قربانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95
نقش فرهنگ انتظار در کنترل ناهنجاری های اجتماعی
نویسنده:
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: عصر آدینه » سال 1401 دوره 15، شماره 35 (بهار و تابستان 1401)
نقش تجملات در کاهش ازدواج جوانان
نویسنده:
سیده مریم طباطبایی ندوشن
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 136 محرم ویژهنامه خانواده
نقش ماهواره در بحران هویت جوانان
نویسنده:
علی کاظمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
آسیب شناسی پدیدار شناسانه نقش اینترنت بر باورهای دینی جوانان
نویسندگان:
اکبر صالحی
،
مریم برادران
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
بررسی رابطه میان انواع «خود» در خودگشودگی جوانان در شبکههای اجتماعی «مطالعه موردی سایت کلوب داتکام»
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
مختار مولایی توتا خانه
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 2 (پیاپی 14)