کارکرد هماهنگی آوایی در القای معنا بر اساس نظریه موریس گرامون (مطالعه موردی: سوره‌های هود و یوسف)

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 105
چکیده:
قرآن کریم از زیبایی‌های ادبی و ساختارهای زبانی و موسیقایی شگفت‌آوری برخوردار است. ازجمله تجلیات اعجاز این کتاب الهی، تکرار صامت‌ها و مصوت‌هاست که تحت عنوان هماهنگی آوایی، معانی خاصی را به مخاطب القا می‌کند و علاوه بر افزایش برجستگی در کلام الهی، به جذب بیشتر مخاطب می‌انجامد. جستار حاضر تلاش دارد تا بر اساس نظریه موریس گرامون، با تبیین میزان هماهنگی فرم آیات و نقش آن در رساندن مضمون و تأثیر بر مخاطب، به خوانش و تحلیل هماهنگی آوایی در القای معنا دست یابد. ازاین‌رو به بررسی شاخصه‌های موسیقایی آیات دو سوره هود و یوسف، به‌ویژه واکه‌ها و همخوان‌ها به شیوه توصیفی- تحلیلی پرداخته و این نتیجه حاصل شده است که تکرار واکه‌ها و همخوان‌ها در آیات قرآن کریم، به انتقال مقصود کمک کرده و مخاطب را بیش از پیش به سوی کشف القای معنا رهنمون می‌سازد.

تحلیل کارکرد ساخت آوایی سوره محمد (ص) در القای معنا

مقاله نشریه: پژوهش های ادبی - قرآنی » سال 1397 بهار 1397 شماره1

رابطه آوایی-محتوایی کلام در نهج البلاغه (مطالعه موردی خطبه قاصعه)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15

مطالعه موردی موانع عدالت اجتماعی در قرآن (مبتنی بر نظریه زمینه ای)

مقاله نشریه: تحقیقات علوم قرآن و حدیث » سال 1401 دوره 19، شماره 3 (پاییز 1401)

کارکرد فقه سیاسی در نظریه پردازی

مقاله نشریه: فقه و سیاست » سال 1399 شماره 3

تحلیل گفتمان انتقادی داستان گرگ یوسف بر اساس رویکرد فرکلاف

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13

بایسته های ادب حضور در زیارت با رویکرد مبتنی بر نظریه زمینه ای (مطالعه موردی حرم رضوی)

مقاله نشریه: پژوهشنامه حج و زیارت » سال 1400 دوره 6، شماره 2 (تابستان 1400)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397