رابطه آوایی-محتوایی کلام در نهج البلاغه (مطالعه موردی خطبه قاصعه)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15
چکیده:
از میان لایه های چهارگانه ی زبان شناسی (آوایی، معنایی، صرفی، نحوی) لایه های آوایی اولین بخش ماهیت زبانی را تشکیل می دهد که موسیقی خاصی به واژگان بخشیده و نقش مهمی را در انتقال پیام به مخاطبین ایفا می کنند. از آن جا که نهج البلاغه بعد از قرآن عالی ترین نمونه بلاغت و فصاحت به شمار می رود از نشانه های آوایی برای القای معنا به مخاطب بیشترین بهره را برده است، چنان که گزینش و چینش واژگان به گونه ای است که موسیقی الهام بخشی را تداعی کرده و محتوای موضوعی آن را به تصویر می کشد.
این مقاله با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی و با بررسی کیفیت هماهنگی گزینش واژگان توسط امام علی (ع) با آوا و ساختار جملات، به تبیین ارزش معنایی دقیق آوا و ارائه ی جایگاه آن در خطبه ی قاصعه پرداخته است تا به این نتیجه دست یابد که استفاده از آواهای خاص در موقعیت های کلامی مختلف، راه را برای فهم معنای مقصود توسط مخاطب هموار ساخته و اوج بلاغت گوینده را به اثبات رسانده است

الگوپذیری «خطبه قاصعه» نهج البلاغه از قرآن کریم با رویکرد بینامتنیّت

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9

شکوه کلام در نهج البلاغه

کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1392

فنّ براعت استهلال در خطبه های نهج البلاغه

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 7

تبیین سبک زندگی مومنانه براساس خطبه 193 نهج البلاغه

مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1394 بهار 1394  شماره27

خداشناسی در نهج البلاغه

استاد راهنما: احمد بهشتی ، دانشجو: حسن سراج زاده ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1378 - [کارشناسی ارشد]

اخلاق در نهج البلاغه

نویسنده: سید حسین هاشمی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1393
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397