وظایف و اخلاق انتخاباتی مردم
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 ویژه نامه انتخابات 1400
چکیده:
«جمهوریت»، یکی از عناصر مهم تشکیلدهندهی جمهوری اسلامی است که در جهت عینیتبخشیدن به آن، در ایران عزتمند، بهطور میانگین هر ساله شاهد یک انتخابات مردمی هستیم. افتخارآمیزتر اینکه انتخابات برگزار شده در کشور ما، از نظر رعایت اخلاق و موازین اخلاقی، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه، درخشانترین سابقه را برجای گذاشته است؛ اما نباید فراموش کرد که بداخلاقیهای انتخاباتی، هرچند اندک، زیبندهی جامعهی اسلامی ارزشی و فضیلتگرا و نیز با اهداف بلند نظام اسلامی همسویی ندارد؛ نظامی که همهی ارکان تصمیمگیری و مدیریت آن را باید صالحانی تشکیل دهند که قرآن، فراهمسازی زمینههایی را در عرصههای فردی، اجتماعی و الهی به دست و همت آنان نوید داده است: الَّذینَ إنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الأُمُور؛[1] همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مىدارند، زکات مىدهند، امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و پایان همهی کارها از آن خداست. بر این اساس باید برای برپایی ارزشها در همهی حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی (امر به معروف) و مقابله با ضدارزشها در همهی ابعاد (نهی از منکر) و توجه به نیازهای جامعه (ایتاء زکات) گام برداشت. بدین ترتیب، مهمترین رسالت اخلاقی انتخابات، تحقق کامل این نوید قرآنی است. به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، نامزدها و هوادارانشان و پیروزشدگان و شکستخوردگان در انتخابات، باید اخلاق انتخاباتی و آداب اسلامی را رعایت کنند. نوشتار پیش رو، اخلاق انتخاباتی و وظایف مردم را تبیین مینماید و در دو محور سامان یافته است.
[1]. حج: 41.
«جمهوریت»، یکی از عناصر مهم تشکیلدهندهی جمهوری اسلامی است که در جهت عینیتبخشیدن به آن، در ایران عزتمند، بهطور میانگین هر ساله شاهد یک انتخابات مردمی هستیم. افتخارآمیزتر اینکه انتخابات برگزار شده در کشور ما، از نظر رعایت اخلاق و موازین اخلاقی، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه، درخشانترین سابقه را برجای گذاشته است؛ اما نباید فراموش کرد که بداخلاقیهای انتخاباتی، هرچند اندک، زیبندهی جامعهی اسلامی ارزشی و فضیلتگرا و نیز با اهداف بلند نظام اسلامی همسویی ندارد؛ نظامی که همهی ارکان تصمیمگیری و مدیریت آن را باید صالحانی تشکیل دهند که قرآن، فراهمسازی زمینههایی را در عرصههای فردی، اجتماعی و الهی به دست و همت آنان نوید داده است: الَّذینَ إنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الأُمُور؛[1] همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مىدارند، زکات مىدهند، امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و پایان همهی کارها از آن خداست. بر این اساس باید برای برپایی ارزشها در همهی حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی (امر به معروف) و مقابله با ضدارزشها در همهی ابعاد (نهی از منکر) و توجه به نیازهای جامعه (ایتاء زکات) گام برداشت. بدین ترتیب، مهمترین رسالت اخلاقی انتخابات، تحقق کامل این نوید قرآنی است. به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، نامزدها و هوادارانشان و پیروزشدگان و شکستخوردگان در انتخابات، باید اخلاق انتخاباتی و آداب اسلامی را رعایت کنند. نوشتار پیش رو، اخلاق انتخاباتی و وظایف مردم را تبیین مینماید و در دو محور سامان یافته است.
[1]. حج: 41.
وظایف و اخلاق انتخاباتی مردم
3/21/2021 12:00:00 AM
نظام انتخاباتی در نظام مردم سالار دینی و لیبرال دموکراسی
نویسنده:
محمد جواد یاری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
نظام انتخاباتی کارآمد مجلس شورای اسلامی در پرتو نظامهای انتخاباتی
نویسنده:
حسن خسروی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 71- پاییز94
اخلاق سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر رقابت های انتخاباتی
نویسنده:
محمدحسن روزبه
، استاد راهنما:
عماد افروغ
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
علیرضا صدرا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
اخلاق حرفه ای و وظایف صنفی روحانیت از نگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
حمید آقانوری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
عدالت و وظایف دولت دینی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1388 بهار و تابستان 1388 شماره1
حقوق و وظایف غیرمالی زوجین
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1387 - [کارشناسی ارشد]